Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kron eller dov?

Featured Replies

Publicerat

Jag ramlade på detta horn i ett museimagasin. Jag skulle behöva lite hjälp att avgöra om det är kron eller dov. Tyvärr missade jag att ta med en måttjämförelse men dimensionerna motsvarar ganska väl en dov halvskovel jag har hemma. 

Hjorthorn från arkeologiska sammanhang som man hittar i museimagasin i sverige är i princip alltid kronhjort, men när jag såg denna så blev jag tveksam, tyckte den var för liten och klen för att vara kron. Den är avsågad och man ser rejält med märg. Det är ett fällhorn, inget slakthorn. Sammanhanget är en befästning/borg så vi snackar överklass, adel och kungligheter. Tiden är 1500-1600 tal så det är fullt möjligt att hornet kommer från en idag okänd djurgård där man hållit dov.

Min personliga övertygelse är att vi haft dov i hägn/park/gård långt innan Johan III fick en flock som han släppte ut på öland på 1570-talet, den adeln visste precis vad som var "inne" på kontinenten och härmade detta direkt.

Så, ge forskningen om jaktens historia i Sverige en hjälpande hand och hjälp mig bestämma om det är dov eller kron ;-)

horn.thumb.jpg.369e6ba62e1fe1643304c1aedf0a2743.jpg

Publicerat

Svårt! Med mina kunskaper mätt så är det att kronets ögontaggar är lite mer böjda uppåt än dovhjortens. Men som du är inne på, de yngre hjortarnas horn utvecklas olika och hornet på bilden ovan skulle kunna ha tillhört en yngre dovhjort av sämre sort. Påminner om några jag avlivat i hägn - av sämre sort. Förra hösten avlivade jag en som hade nästan full krona på höger sida medan vänster var fullt utvecklad vad gäller ögontagg men utöver detta bara hade ett spjut rakt upp. Nästan rakt upp.

Hur grov basen är skiljer, men är svårbedömd på yngre djur. Är inte kronet lite grövre ovan basen än dovhjortens horn? Går det inte med dna att artbestämma? 

Att införseln av dov, som du nämner skulle vara basen till den svenska stammen av dov är historia. Vore spännande om det visade sig att så inte var fallet eftersom historien lutar sig på att doven härstammar från medelhavsområdena, och senare södra europa.

/M

Publicerat
  • Författare

DNA bestämma går såklart men kostar pengar och det finns inte just nu. Måste ha lite mer att gå på innnan jag börjar ragga pengar och lägger någon riktig energi på det. Om inte en osteolog skulle råka ha vägen förbi desförinnan. 

Skall se om jag inte kan låna med mej hornet till naturhistoriska museet i göteborgs samling av referenshorn, den samlingen är mycket gedigen.