Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Trycktecken

Featured Replies

Publicerat

Jag laddade en stege med övningssmällarna till 6,5an igår, 140 grains nosler CC.

Följde datan med n150 från noslers hemsida.

Sköt min-laddningen och tyckte tändhatten plattades ut något lite, inte nåt extremt men lite grann. Upplever hatten som lite mjuk i andra hylsor/kalibrar med, oavsett vart på min-max den skjuts. Såg inga andra trycktecken. Slutstycket öppnades lätt också.

Gick upp 0,5 grains och sköt ett skott av fyra med den laddningen. Då kröp tändhatten ut en mm kanske och märket efter slagstiftet är lite kraftigare. Nu törs jag inte skjuta klart stegen ifall det är ohälsosamt tryck.

Nån som har råd?

7C963E75-3817-45DB-B7D9-C745C1316CD1.png

C049A9C6-3380-4786-A03F-2154023E6EFC.png

Publicerat

Jag tippar på att du kalibrerat de där lite väl hårt, vilket ger tändhatten möjlighet att krypa ut. 

Publicerat

Instämmer. C

Publicerat
  • Författare

Tackar.

Vill ni utveckla? :)

Påverkar kalibreringen tändhattshålet?

Publicerat

Du har för stort headspace,skruvat ner verktyget för långt. 

Publicerat

Hylsan är alltså ”för kort” för ditt patronläge. När du skjuter pressar hylsan fast i patronläget av trycket precis som det är tänkt. Men, hylsans bakplan har inte kontakt med slutstycket och eftersom trycket också trycker tändhatten bakåt så glider den bak en bit innan den stannar mot slutstycket.

Detta måste åtgärdas vid kalibreringen som tidigare nämnts, annars slits hylsorna oerhört mycket när de töjs vid avfyrning och sen pressas ihop vid kalibrering. Till slut kommer hylsan gå av när du skjuter och du får en så kallad hylsseparation. Det är inte normalt och inget du bör sträva efter ;)

Publicerat

Något du kanske borde göra med dina hylsor, är att anlöpa dem. Förlänger livet på dem.

Publicerat
  • Författare
49 minutes ago exabit sa:

Hylsan är alltså ”för kort” för ditt patronläge. När du skjuter pressar hylsan fast i patronläget av trycket precis som det är tänkt. Men, hylsans bakplan har inte kontakt med slutstycket och eftersom trycket också trycker tändhatten bakåt så glider den bak en bit innan den stannar mot slutstycket.

Detta måste åtgärdas vid kalibreringen som tidigare nämnts, annars slits hylsorna oerhört mycket när de töjs vid avfyrning och sen pressas ihop vid kalibrering. Till slut kommer hylsan gå av när du skjuter och du får en så kallad hylsseparation. Det är inte normalt och inget du bör sträva efter ;)

Fan så gött! Helt logiskt!

Stort tack!

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

Användare som läser detta 0

  • Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.