Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Papphylsor i annat än brytvapen?

Featured Replies

Publicerat

I någon annan tråd framkom att papphylsor inte bör skjutas i halvautomater på grund av att dem kan separera.

Jag har själv aldrig hört talas om detta tidigare. Det skulle därför vara intressant att veta varför hylsorna kan separera. Är fenomenet kopplat till alla hagelbössor som inte bryts eller är det specifikt kopplat till halvautomater?

Publicerat

Gamla spröda papphylsor kan gå av, inget med det, i värsta fall hamnar pappen i pipan,

det kan ge övertryck och skada vapen o skytt. Med ett brytvapen bör man bli mer medveten om att inte hela hylsan kommer ut, med en halvis är man rätt omedveten.

Men helt ärligt talat skjut med allt annat än  kass ammo och det är lika vanligt med separationer i plast som papp./C 

Publicerat
17 hours ago Givdul sa:

Är fenomenet kopplat till alla hagelbössor som inte bryts eller är det specifikt kopplat till halvautomater?

Det är kopplat till skillnaden mellan patronläget och hylsan, och kan därmed ske på alla hagelvapen. Om hylsan är spröd och diffen stor. 

På ett brytvapen ser man det, eller då märker man när man laddar - hylsan tar emot och man måste pressa ner den nya patronen. På en halvis som ansätter patronen med lite mer schwung kan det mycket väl bli så att den gamla hylsan pressas in av den nya patronen. Och då kan det bli en bula i pipan. 

T

Publicerat
  • Författare
14 hours ago Christian N sa:

Gamla spröda papphylsor kan gå av, inget med det, i värsta fall hamnar pappen i pipan,

det kan ge övertryck och skada vapen o skytt. Med ett brytvapen bör man bli mer medveten om att inte hela hylsan kommer ut, med en halvis är man rätt omedveten.

Men helt ärligt talat skjut med allt annat än  kass ammo och det är lika vanligt med separationer i plast som papp./C 

Tackar!

Skjuter papp ibland men bara nya fräscha av bättre sort så då ska det väl gå bra.

Publicerat
  • Författare
1 hour ago pmt sa:

Det är kopplat till skillnaden mellan patronläget och hylsan, och kan därmed ske på alla hagelvapen. Om hylsan är spröd och diffen stor. 

På ett brytvapen ser man det, eller då märker man när man laddar - hylsan tar emot och man måste pressa ner den nya patronen. På en halvis som ansätter patronen med lite mer schwung kan det mycket väl bli så att den gamla hylsan pressas in av den nya patronen. Och då kan det bli en bula i pipan. 

T

Tack!

Då har jag koll på hur det fungerar.

Publicerat

Förvaring, ålder och handhavande av ammunition är enligt min erfarenhet avgörande, papphylsor i kombination med fukt funkar inte så bra. Har märkt att mina röda Gyttorp tenderar att bli aningen slitna efter ett par säsonger med lite regn. Nu är dock min favoritbössa av typen "sida vid sida" så jag har ingen erfarenhet av halvautomat. Sedan kan man alltid spekulera i vilket material som åldras snabbast, finns ju många typer av "likvärda" polymera material (Inte bara Hammar-plast)?.

Publicerat
På 2018-04-28 at 13:31 Newbie sa:

Har märkt att mina röda Gyttorp tenderar att bli aningen slitna efter ett par säsonger med lite regn. 

Slitna efter ett par säsonger? Ammunition är typ "engångs förbrukningsmateriel". Skulle det vara nån öppnad ask kvar den siste januari, går den snart åt på kråkorna......

T