Publicerat April 23, 20188 yr Jag och en kollega planerar att göra lite roligare träning inför höstens jakt Jag tänkte skapa några självmarkerande skjutmål både för 22 och för klass 1. Såg en tråd på grankanalen där han hade skapat sånt av skärbrädor i plast eller gummiplattor. Tror inte stål mål är någon höjdare med tanken på rikoschettrisken. Träningen skall vara anpassad för drevjakt så är det skytte på fri hand max 60 m på djur i rådjurs storlek. Jag brukar använda lerduvor som övning objekt för detta men när jag nu tänkte lägga ner mer tid att skapa hållbara tränings redskap för detta så vill jag skapa dom mer i exakt storlek. Någon som har en rådjurs tavla i 1:1 som kan mäta hur stort träffområdet är i cm? Vill för enkelhetens skull bara en rund cirkel. Satt och kollade på 22 snurror men det står inte hur stor plattorna är på dom nån som vet?
Publicerat April 23, 20188 yr 15 minutes ago Droggot sa: Jag och en kollega planerar att göra lite roligare träning inför höstens jakt Jag tänkte skapa några självmarkerande skjutmål både för 22 och för klass 1. Såg en tråd på grankanalen där han hade skapat sånt av skärbrädor i plast eller gummiplattor. Tror inte stål mål är någon höjdare med tanken på rikoschettrisken. Träningen skall vara anpassad för drevjakt så är det skytte på fri hand max 60 m på djur i rådjurs storlek. Jag brukar använda lerduvor som övning objekt för detta men när jag nu tänkte lägga ner mer tid att skapa hållbara tränings redskap för detta så vill jag skapa dom mer i exakt storlek. Någon som har en rådjurs tavla i 1:1 som kan mäta hur stort träffområdet är i cm? Vill för enkelhetens skull bara en rund cirkel. Satt och kollade på 22 snurror men det står inte hur stor plattorna är på dom nån som vet? Fixar
Publicerat April 23, 20188 yr Den här bilden är från Direct Hits websida. Om du skriver ut den på ett A4 papper är skalan 1:5,75
Publicerat April 23, 20188 yr 30 minutes ago redtop sa: Den här bilden är från Direct Hits websida. Om du skriver ut den på ett A4 papper är skalan 1:5,75 Så om skriver ut bilden i A4 storlek och utgår från halvsjuan och skjuter med en 6,5/5.75 = 1,13 mm projektil På 100/5,75 = 17,39 meters avstånd blir förhållandet rätt för träning
Publicerat April 23, 20188 yr 7 minutes ago Dansken sa: Så om skriver ut bilden i A4 storlek och utgår från halvsjuan och skjuter med en 6,5/5.75 = 1,13 mm projektil På 100/5,75 = 17,39 meters avstånd blir förhållandet rätt för träning Genomskådad ! Jag skjuter på den med luftgeväret, då blir avstånden ungefär såhär (20m på A4 motsvarar 120m verkligt rådjur, osv.) 20 120 17 100 13 80 10 60 7 40 Projektilen blir dock lite för stor. Mer som slug kanske...
Publicerat April 23, 20188 yr Författare 58 minutes ago Flintbüchse sa: Mittringen 10cm, resterande 2,5cm. Hmm intressant. Den inre röda ringen dvs 4an tycker jag är en bra träff och då är det ändå en 15 cm diameters cirkel. Om jag förstått det rätt så är den yttre röda ringen även den en ok träff den måste ju ligga på ca 20 cm. Tack så mycket!!
Publicerat April 23, 20188 yr 3 minutes ago Droggot sa: Hmm intressant. Den inre röda ringen dvs 4an tycker jag är en bra träff och då är det ändå en 15 cm diameters cirkel. Om jag förstått det rätt så är den yttre röda ringen även den en ok träff den måste ju ligga på ca 20 cm. Tack så mycket!! Den största cirkel man kan få in i Direct Hit-bilden med träff i hjärta/lungor i hela cirkeln blir ca 20cm
Publicerat April 23, 20188 yr Allt inom tvåan lär generera dödlig träff i verkligheten, annars borde den inte ingå i träffområdet, då kunde man lika gärna skjutit i arslet. ? Riktigt bra träff är väl inom 4an iaf.
Publicerat April 23, 20188 yr Författare 30 minutes ago hs_merkel sa: 25×30 fick jag på min, men 20x20 hade jag kört. Hmm kanske skall göra en på 15x15 och en på 20x20 bara för att.
Publicerat April 23, 20188 yr Jag gjorde en 7x7 cm till 22an vilket jag tyckte var lagom, men den funkar inte till klass 1 då den är för lätt, For all världens väg, 15x15 är lagom, bättre de är lite svårt Dem som sitter på marken tyckte jag var för stora.