Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Anliggningsyta cz 527

Featured Replies

Publicerat

Hej!

hur ser anliggningsytan ut tycker ni?

det är alltså en cz 527 7,62x39 och bössan är ännu oskjuten. Jag försöker få till de saker jag kan på den innan det är dags för skjutbanan. Det var obefintlig anliggning på ena klacken från början och nu är den nog 60-70%. Andra klacken ser ut att vara 100%. Kan jag förvänta mig ”full potential” av precisionen så långt klackarna är en del av frågan?

0BE5D44A-9A29-4053-BF84-F46DB99F8EF6.jpeg

087BB974-46FD-4AB3-BC8B-EA1BB01ABA5B.jpeg

Publicerat

Inte alls ovanligt att klackarna bär olika på fabriksbössor i dag. Tror inte det där ska ställa till med problem faktiskt.

Publicerat

En CZ 527 i 7,62x39 alltså. Min fråga är vad ”full potential” innebär i detta fall? :rolleyes:

Publicerat
  • Författare
7 hours ago exabit sa:

En CZ 527 i 7,62x39 alltså. Min fråga är vad ”full potential” innebär i detta fall? :rolleyes:

Maximalt 3mm cc på femskottare..

Nej, det betyder förstås att inte just denna detalj skall vara den felande länken i ett uppenbart precisionsproblem. Dvs, ”bössan skjuter som skit” - bör jag till att börja med söka felet i låsklackarnas anliggningsyta eller är det mera troligt att det sitter någon annanstans eftersom att låsklackarnas anliggningsyta är tillräckligt bra för att inte misstänkas vara den uppenbara boven i dramat. 

Därav ”full potential”, alltså möjlighet att nå sk ”full potential” utan att göra mer med klackarna och istället koncentrera sig på andra detaljer som kan utgöra problem.

Publicerat
44 minutes ago jakobj sa:

Maximalt 3mm cc på femskottare..

Då hade jag nog utgått från något med aningens högre sannolikhet för att kunna nå dit...... Det är ett rätt snävt krav. 

Jag tror nämligen inte att den potentialen finns i den bössan öht. Ens om klackarna bär helt jämt. 

T

Publicerat
  • Författare
13 minutes ago pmt sa:

Då hade jag nog utgått från något med aningens högre sannolikhet för att kunna nå dit...... Det är ett rätt snävt krav. 

Jag tror nämligen inte att den potentialen finns i den bössan öht. Ens om klackarna bär helt jämt. 

T

Det var ironiskt menat..

Jag är med detta vapen fullt nöjd om träffbilderna ligger på 30mm/cc på 100m.

Publicerat

Svar ja, du kommer få ut full potential ur den bössan med nuvarande anliggningsyta.

/Mike

Publicerat
  • Författare

Tack för svar!

Nu är skapelsen plastbäddad, ordentligt frilagd pipa, perfekt justerat trycke, (ett mycket trevligt trycke och snälltryck för övrigt), gängad och försedd med en hausken md45, samt har fått lappade klackar.

Break-in och sedan hoppas jag på att den ska gå fint. Kommer inte skjuta surplusammo.

Publicerat
2 hours ago jakobj sa:

Det var ironiskt menat..

Jag är med detta vapen fullt nöjd om träffbilderna ligger på 30mm/cc på 100m.

Även det ser jag som ett stretch target..... 

T

Publicerat
  • Författare
1 hour ago pmt sa:

Även det ser jag som ett stretch target..... 

T

Vi får se. Jag avlägger rapport oavsett prestation då det tycks finnas ett ganska stort intresse för denna modell och kaliber.

Vapnet är ju mycket populärt i USA och det tycks finnas gott om sub moa rifles bland dessa så jag har goda förhoppningar om att den ska skjuta helt ok. Precisionskraven jag har är i häraden just kring detta då det kommer att vara en studsare för trädskällarjakt i synnerhet. En fågel på 150m är vad jag som mest behöver kunna pricka.

Jag hoppas den kommer skjuta bra med sakos .311 då jag kommit över ett hyfsat parti fabriksladdade sådana.

• 1 month later...
Publicerat
  • Författare

Då var den inbreakad och inskjuten.

Alla farhågor kom på skam å det grövsta. Bössan skjuter som en dröm.

Bifogar bilder på bästa och sämsta treskottarna. Alla treskottare låg mellan dessa 12mm/cc och 21mm/cc. Femskottaren är ganska typisk för hur det såg ut och mäter 25mm/cc. Samtliga träffbilder skjutna liggande med sandsäck på 100m.

Det är inte ett extremt lättskjutet vapen med sin låga vikt och kräver att man är fullständigt konsekvent med axeltryck genom serien. 

9E7725AE-8555-43E3-8C39-B499FE175A7F.jpeg

630A42DA-61FF-4C86-BB3D-76907DEDFBC2.jpeg

888E0E1D-A145-4B10-86DD-BC60366BC0EA.jpeg

Publicerat
  • Författare

Två första inskjutingsserierna. 50m avstånd och rengörning mellan varje skott. En två och en trea.

En till trea på 100m. Ganska typisk snittserie. Ej mätt men torde ligga på 15-18mm ungefär.

0DA2B6D1-591D-4338-9CAC-47150B414ADE.jpeg

B5AA14CD-2BA7-473F-833B-4FA2CE1ABAD6.jpeg

Publicerat

Snyggt! Vilken vacker bössa sedan då!

Publicerat
  • Författare

Fantastiskt fint kolvträ. Har gett den en omgång trävård och den ser riktigt bra ut.

Något rå här och där i metall men inget som stör och den börjar redan vara bra ”inkörd” och len.

3CF93DC6-310F-4051-B9F7-47F51AD8CBF4.jpeg

6874546B-DBAF-4179-8918-69ADB5A586DD.jpeg

Publicerat

Ja må hända att dom kan vara lite råa i början, men dom funkar i ur och skur. Sedan ett extra

plus för avsaknaden av plastskit. 

Publicerat
  • Författare
9 hours ago Sako_Finnbear sa:

Ja må hända att dom kan vara lite råa i början, men dom funkar i ur och skur. Sedan ett extra

plus för avsaknaden av plastskit. 

Ja den känns mycket trevlig. Och som du säger, inte en eländig liten plastbit så långt ögat når.?