Publicerat April 28, 20188 yr Hej, jag har tittat på dom bössor jag ska köpa och så har jag frågat massa folk och jag har bestämt mig på en mauser m12, problemet är att jag inte hittat någon vänstersidig m12. Jag vet inte om mauser ens gör väster sidiga bössor men om någon skulle hitta skulle jag gärna vilja ha länken. Eller om ni skulle kunna rekomendera en annan vänstersidig bössa så vill jag höra. Tack!
Publicerat April 28, 20188 yr Hej! Grattis till jägarexamen! Om du vill leta bland begagnade vapen så finns det några bra modeller som brukar dyka upp i vänsterutförande med jämna mellanrum. Två som jag kommer på nu spontant är ju Heym SR20 och Ruger M77/Hawkeye som brukar finnas begagnade i vänsterutförande. Personligen tycker jag att det är väldigt värt att köpa begagnade vapen i bra skick. Det finns givetvis fler modeller än de två jag nämnde, och andra forumister fyller säkert i, men dessa två är vapen som jag ofta noterar att de dyker upp i vänsterutförande och båda är bra vapen. Heym SR20 i vänster har jag skjutit mycket med när jag lånade farsans bössa innan jag hade egna vapen och jag tycker det är en prisvärd bössa som ofta säljs med vridmontage vilket är mycket bra. Nu vet jag inte om du är ute efter begagnat eller hur det nu är men det är ett tips iallafall. Mauser M12 är ingen dålig bössa, men det är en nytillverkad bössa som trevar mer mot det nedre prissegmentet bland Europeiska märken och jag hade hellre satsat på en begagnad bössa som man får för mindre pengar men med högre kvalitet. Mvh L
Publicerat April 29, 20188 yr 158 träffar på Blocket om man söker på "vänster*" i kategorin jakt. https://www.blocket.se/hela_sverige?q=vänster*&cg=6140&w=3&st=s&c=6141&ca=11&is=1&l=0&md=th
Publicerat April 29, 20188 yr M12:an verkar inte finnas i vänsterutförande. Test JoJ Tittar man på Mausers hemsida och söker på left* så får man inga träffar, så det verkar som om Mauser inte tycker det behövs vänsterutförande.
Publicerat April 30, 20188 yr Annars ett annat alternativ. https://mobil.blocket.se/annons/vasterbotten/ruger_m77_hawkeye_vanster/77933154
Publicerat April 30, 20188 yr En annan mycket bra bössa som man hyggligt ofta ser i vänsterutförande är SAKO 75.
Publicerat Maj 2, 20188 yr En bössa som är snarlik M12 är Heym SR21 Jag har en Heym SR21 .308w i vänsterutförande med dubbla vridmontage och en lite finare träbit beställd från fabrik. Dubbla magasin (3-skott och 5-skott) i vridmontagen sitter en Schmidt & Bender 1,25-4x24 och en Schmidt & Bender 2,5-10x56, båda med riktmedel #8. Ställbara öppna riktmedel. 15 månader gammal, garantipapper m.m. finns. Kommer vara till salu inom kort. (den nedre bössan på bild)
Publicerat Maj 2, 20188 yr 5 minutes ago Axel.S-W sa: Jag har en Heym SR21 .308w i vänsterutförande med dubbla vridmontage och en lite finare träbit beställd från fabrik. Dubbla magasin (3-skott och 5-skott) i vridmontagen sitter en Schmidt & Bender 1,25-4x24 och en Schmidt & Bender 2,5-10x56, båda med riktmedel #8. Ställbara öppna riktmedel. 15 månader gammal, garantipapper m.m. finns. Kommer vara till salu inom kort. Vilket därtill är ett ganska stabilt steg upp från den rätt smäckiga och sloppiga M12an....... Frågan är om meningen ovan inte är ett understatement. /T