Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kvalitet Sako 85

Featured Replies

Publicerat

En black bear vore så perfekt för mig, alla säger dock att de har problem med utkast och diverse annat. Ligger det någon sanning i detta eller vet folk inte hur de ska användas ?

Publicerat

Somliga klankar ner på 85 och påstår att det är dåliga bössor. Visst fanns det barnsjukdommar, men det mesta av det är åtgärdat på dagens 85:or. Hur vida patronerna tar i kikaren vid utkast beror till stor del på höjden av montaget. Även 75 hade detta problem.

I det stora hela anser jag att 85:an är en bra bössa om än att jag skulle önsta ett par förändringar, däribland en bättre konstruktion på rekylklacken.

Publicerat

De säger väl de mesta att dom inte kan rätta till ett problem med utkastet från en modell till en annan. Men de är klart. Byt kikare eller högre montage är ju en smidig lösning?

Nä ett så dyrt vapen ska inte ha de problemet. Synd då black bear modellen annars är riktigt trevlig o hanskas med

Publicerat

Har en Leupold i mediumringar på min 75. Inga problem med att hylsan inte kastas ut som den ska.

Publicerat
31 minutes ago Sako_Finnbear sa:

Har en Leupold i mediumringar på min 75. Inga problem med att hylsan inte kastas ut som den ska.

Vissa funkar de bättre för än andra. Men leupold har väl inte direkt några större justertorn heller så.

Publicerat
15 minutes ago marcus.söderlund sa:

Vissa funkar de bättre för än andra. Men leupold har väl inte direkt några större justertorn heller så.

Nej Leupold har förhållandevis smidiga justertorn.

Verkar vara lite individuellt från bössa till bössa med hur känslig den är vid utkastet.

Publicerat

Efter modell 75 har Sako inte tillverkat kulvapen ;)

På ett nytt vapen ska det inte vara slumpen som avgör om den kastar tomhylsorna på kikarsiktet eller inte: Det borde gå att lösa från fabriken....
Gå in till din lokala handlare och känn på en ny Sako 85: där kan du för hand flytta pipan i sidled från kant till kant på ett NYTT ORÖRT vapen: "Rekylklacken"- det ynkliga lilla spår glider i plattjärns-stumpen som är skruvad i kolven med tvenne Biltema skruvar.. Förtroendeingivande? Föga...
( Om man plastbäddar bössan för att få mekanismen att ligga still bortfaller garantierna tydligen )... självupplevd...

Att sabotera ett bra kulvapen ( som Sako en gång var ) i den heliga mammons namn borde det vara spöstraff för:
Alla dessa snikbesparingar är enbart för att tjäna pengar- det är ingen "produktutveckling"

Publicerat

Sitter väl någon "NPM" nisse i ledningen... men de brukar hoppa av efter något år då de "förstört" namnet så pass att de gamla meriterna börjar ta slut och det är dags att lämna innan deras idioti hunnit i kapp och deras "spar-iver" med fina siffror börjar vända pga undermåliga produkter och konsumenterna vaknat, det gäller att vårda sitt CV så man kan hoppa till nästa företag och göra om samma idioti med givetvis högre lön -igen, fint CV vettu från föregående.

Publicerat
10 hours ago Dansken sa:

Efter modell 75 har Sako inte tillverkat kulvapen ;)

På ett nytt vapen ska det inte vara slumpen som avgör om den kastar tomhylsorna på kikarsiktet eller inte: Det borde gå att lösa från fabriken....
Gå in till din lokala handlare och känn på en ny Sako 85: där kan du för hand flytta pipan i sidled från kant till kant på ett NYTT ORÖRT vapen: "Rekylklacken"- det ynkliga lilla spår glider i plattjärns-stumpen som är skruvad i kolven med tvenne Biltema skruvar.. Förtroendeingivande? Föga...
( Om man plastbäddar bössan för att få mekanismen att ligga still bortfaller garantierna tydligen )... självupplevd...

Att sabotera ett bra kulvapen ( som Sako en gång var ) i den heliga mammons namn borde det vara spöstraff för:
Alla dessa snikbesparingar är enbart för att tjäna pengar- det är ingen "produktutveckling"

Sako 75 har i.o.f också en ganska 'billig' lösning av rekylklack med en lös alu.vinkel där en tapp från lådan bär, men den glider inte i sidled. Denna lösning är f.ö. lika som på modellen som föregick Sako 75. De sista 'riktiga' Sako är A-modellerna (AI, AII, AIII, AIV o.s.v), som har en fast rejäl rekylklack som är en del av lådan. Men Sako 75 har avsevärt bättre detaljarbete och precision i maskinbearbetningen än Sako 85. Även bättre säkring än 85an, som också låser slagstiftet. Dock kastar 75an hylsor upp i siktet lika ofta/oberäkneligt som 85an.

Publicerat

Jag tror du tänker på Tikka här.

Sako 75 har en stålbit som rekylklack med god passning som är låst med en stoppskruv i en längsgående "ås" under pipmuttern- och lådan är således "låst" både i längs- och sidled.

Publicerat
6 hours ago Dansken sa:

Jag tror du tänker på Tikka här.

Sako 75 har en stålbit som rekylklack med god passning som är låst med en stoppskruv i en längsgående "ås" under pipmuttern- och lådan är således "låst" både i längs- och sidled.

Just ja, har haft 2 st Sako 75, men det var >10 år sedan...minnet sviktar. Den lösningen jag tänker på är nog på de föregående Huntermodellerna, S491/M591/L691 (haft 2 st sådana också). Blandade ihop dem.

Hursom. De sista RIKTIGA Sakobössorna, vill jag fortfarande hävda, var modellen ytterligare före (d.v.s AI-V), med rejäl rekylklack som en integrerad del av lådan ?

img_1558.jpg_thumbnail1.jpg

Publicerat

S491/M591/L691 (se del #12 = den lösa alu.klacken)

3413_210_27.png

Publicerat
På ‎2018‎-‎04‎-‎30 at 22:19 Sako_Finnbear sa:

Nej Leupold har förhållandevis smidiga justertorn.

Verkar vara lite individuellt från bössa till bössa med hur känslig den är vid utkastet.

Man kan tänka sig att det är operatörsberoende också. Utstötaren är ju fast monterade så "utkastarkraften" beror på hur hårt man hanterar slutstycket när man repeterar.

Publicerat
46 minutes ago Dr Krall sa:

S491/M591/L691 (se del #12 = den lösa alu.klacken)

Känns igen. Hade samma lösning på en tidigare Tikka M690 där jag limmade fast klacken på lådan och sen plastbäddade härligheten.

Publicerat
1 hour ago exabit sa:

Man kan tänka sig att det är operatörsberoende också. Utstötaren är ju fast monterade så "utkastarkraften" beror på hur hårt man hanterar slutstycket när man repeterar.

Absolut är det så!

Jag har riktigt provoserat fram att hylsorna tar i på min 75 Deluxe. Repeterar jag ut hylsan riktigt brutalt har det en tendens till att nudda justertornet, men det blir inte varjegång. Repeterar jag normalt så går det lätt och ledigt fritt.

Har aldrig fått tomhylsan till att åka tillbaka in i lådan igen hur fanken jag än repeterat.

Publicerat
3 hours ago Dr Krall sa:

Hursom. De sista RIKTIGA Sakobössorna, vill jag fortfarande hävda, var modellen ytterligare före (AI-V), med rejäl rekylklack som en integrerad del av lådan ?

Sådär ser mina båda AV ut. ?

Publicerat

Funktion före form är iaf min melodi. Nu får du tycka tikka t3 är ett missfoster. Kunde inte brytt mig mindre. Men visst. Sako black bear mf ser bra ut men vafan gör se när man måste anpassa kikarvalet o montage efter hur en bössa är gjord. Dagena vapen ska va anpassade för kikarmontage. O vill man ha lågt så bör man rimligen kunna få det. Sakoa vapen är såpass dyra så man ska kunna få lkte funktion för pengarna oxå. 

Men gå du till bilhandlaren o köp en rasad rover för att den är "fin" jag fortsätter med min skoda som förvisso inte är fin men iaf fungerar ;)

Publicerat
5 hours ago Dr Krall sa:

Just ja, har haft 2 st Sako 75, men det var >10 år sedan...minnet sviktar. Den lösningen jag tänker på är nog på de föregående Huntermodellerna, S491/M591/L691 (haft 2 st sådana också). Blandade ihop dem.

Hursom. De sista RIKTIGA Sakobössorna, vill jag fortfarande hävda, var modellen ytterligare före (d.v.s AI-V), med rejäl rekylklack som en integrerad del av lådan ?

SAKO:s bästa lås!

Publicerat
7 minutes ago marcus.söderlund sa:

Funktion före form är iaf min melodi. Nu får du tycka tikka t3 är ett missfoster. Kunde inte brytt mig mindre. Men visst. Sako black bear mf ser bra ut men vafan gör se när man måste anpassa kikarvalet o montage efter hur en bössa är gjord. Dagena vapen ska va anpassade för kikarmontage. O vill man ha lågt så bör man rimligen kunna få det. Sakoa vapen är såpass dyra så man ska kunna få lkte funktion för pengarna oxå. 

Men gå du till bilhandlaren o köp en rasad rover för att den är "fin" jag fortsätter med min skoda som förvisso inte är fin men iaf fungerar ;)

Tja - jag har en 202a.... Och åker runt i en 9 år gammal Subba..... Sedan får du dra vilka slutsatser vill av det. Och jag har inget principeillt behov av låga montage heller......

Grejen är - olika vapen har olika egenskaper. Men man kan inte få allt samtidigt. Därför måste man som köpare förstå vad man köper och varför man köper just det. Sako har andra konstruktionsmässiga fördelar med sin lösning - notera, jag uttalar mig inte om kvalitet eller prisvärdet.

Sakos lösning eller grundkonstruktion är ju annars väldigt beprövad, och den har historiskt sett fungerat extremt bra i si-så-där 110-120 år. Det är när man vill ha ett lågt montage (med stort justerhus och tjockt mellanrör) i kombination med långa hylsor som det visar sig bli en del problem. Är det då fel på konstruktionen eller på förväntan på konstruktionens funktion? Einstein definierade idioti som att göra om samma sak och förvänta sig ett annat resultat.

Vilka egenskaper man sedan väljer att prioritera är upp till var och en. Men att gnälla på en Sako för att den kastar hylsorna lite stokasitiskt är att inte förstå. Är ett lågt montage ett absolut krav - köp då ingen Sako. Det är fel bössa för dig.

Att gnälla på Sako för en del andra smäckiga lösningar och lite sunkig kvalitet här och var är däremot berättigat om du frågar mig.

Men att gälla på att en talgoxe är en talgoxe är rätt meningslöst.

/T

Publicerat

Jag har en 3-9x50 på min SAKO 75 och montaget är så pass lågt att objektivet ligger bara en millimeter ovanför pipan.

Trots detta och trots hyfsat lång hylsa (30-06) funkar utkastet klanderfritt.