Publicerat April 30, 20188 yr Hej! Vill börja med att säga att jag är nybörjare när det kommer till jakt. Har precis införskaffat mig mitt första kulvapen, och det vart en Winchester Xpr 308. Jag vet att det är ett budgetvapen, men har läst på en del och den verkar ha presterat rätt bra på skjutningarna. Vad jag har förstått, så skjuter de flesta vapnen olika med olika typer av ammunition. Så min fråga nu är, finns någon här med erfarenhet av just detta vapen som kan rekommendera någon viss ammo? Mvh Johan
Publicerat April 30, 20188 yr Bästa tipset du kommer få är att testa flera olika tills du hittar något som skjuter bra i just din bössa. Tillverkare och/eller modell är i princip egalt, vapen är individer och du behöver ta reda på vad just din individ gillar. Sen finns det ju generellt ammunitionstillverkare som håller högre (i..e jämnare) nivå än andra och är kanske lite säkrare kort i sammanhanget, men inget är hugget i sten. För att vara lite mer konkret så brukar många vara nöjda med Lapua Mega i .308, vilket även är att betrakta som tämligen prisvärd jaktammunition. För övningsammunition skulle jag absolut börja med att testa GGG 147gr. Välkommen till forat och hoppas du får många kommande stunder längs Dianas stigar! ?
Publicerat April 30, 20188 yr Författare Jo har ju hört att man ska testa flera olika ammo för att hitta just den som passar bössan bäst, men i detta fall var det just det som jag hade tänkt försöka slippa, då jag inte kommer ut och kommer kunna skjuta så ofta 21 minutes ago Holz sa: Välkommen till forat och hoppas du får många kommande stunder längs Dianas stigar! ? Tack
Publicerat April 30, 20188 yr Tyvärr är det inte en grej man kommer ifrån oavsett vilken bössa man har eller hur duktig skytt man är! Däremot kan ju ens definition skilja vad som är bra precision baserat primärt på vad man har tänkt jaga. Men att inte testa ut ammunition som regelbundet träffar där den ska innan man ger sig ut för att skjuta mot levande vilt är inte seriöst och i min värld så långt från jägarmässigt man kan komma. Så se det som en rolig, om än nödvändig, utflykt och passa på att ha lite skoj på banan under tiden. Det tar inte särskilt lång tid. ?
Publicerat April 30, 20188 yr Börja med att skjuta övningsammunition så långt ekonomi och tid tillåter. För normal jakt på klövvilt funkar nog den ammo som din lokala handlare säljer mest av.
Publicerat April 30, 20188 yr 5 minutes ago Holz sa: Tyvärr är det inte en grej man kommer ifrån oavsett vilken bössa man har eller hur duktig skytt man är! Däremot kan ju ens definition skilja vad som är bra precision baserat primärt på vad man har tänkt jaga. Men att inte testa ut ammunition som regelbundet träffar där den ska innan man ger sig ut för att skjuta mot levande vilt är inte seriöst och i min värld så långt från jägarmässigt man kan komma. Så se det som en rolig, om än nödvändig, utflykt och passa på att ha lite skoj på banan under tiden. Det tar inte särskilt lång tid. ? Det kräver att man kan skjuta bättre än bössa och ammunition kan prestera - annars lär du inte veta vad som brister: skyttet eller utrustningen. För normal klövviltsjakt är skillnaderna som regel totalt ointressanta i praktiken. I alla fall innan du börjat bli en så pass rutinerad skytt att du vet dina begränsningar. T
Publicerat April 30, 20188 yr Kan bara säga att jag märkte rätt stor skillnad när jag började min jaktliga bana och testade lite olika jaktammunition till min första bössa. Har man otur och råkar få en känslig individ dessutom så lär nog de flesta (hoppas jag iaf.) märka skillnad. Eller uttryckt annorlunda, better safe than sorry...
Publicerat Maj 1, 20188 yr Förutom att man kan ta reda på vilken ammunition ett visst märke provskjutits med så är det svårt att säga något angående egenprecisionen i just din bössa. Börja med det lokala handlaren har hemma, klarar du och bössan kraven för jägarexamen med normalt stöd så har du nog hittat en inte allt för dålig kombination och kan tryggt träna vidare. /Markus
Publicerat Maj 1, 20188 yr Författare Där jag ska skjuta in bössan finns en rigg, så själva inskjutningen borde inte bli så bökig. Jag är supertacksam för alla svar! Hade ingen aning om mycket ni skriver! Men ja, kommer såklart köpa och skjuta in med träningsammo först, har en kille som ska hjälpa mig. Holz nämnde några typer av ammo som han gilla, Vilka kan ni rekommendera? Kommer förmodligen göra de flesta inköpen av ammo på XXL, alternativt huntyard berras i vårby, då jag bor hyfsat nära...
Publicerat Maj 1, 20188 yr Om jag inte minns helt fel så har nog Sako Hammerhead 11,7 gram, skjutit bra/mkt bra i de flesta 308:or jag har haft genom åren. /Må
Publicerat Maj 9, 20188 yr Nu menar jag in just i din bössa men Hammerhead och Mega är prisvärt och brukar skjuta bra. GGG helmantel, finns på walter borg / jaguargruppen. Naturalis om du ska kör blyfritt
Publicerat Maj 31, 20188 yr Jag funderar på samma bössa, vilket paket köpte du? Har du fått den eller väntar du på licens än?