Publicerat Maj 1, 20187 yr Jag som verkligen älskar jakt under vår och sommar som t.ex jakten efter vildsvin på nysådd, i gröda eller bockjakten i augusti är mycket avis på er som har denna möjligheten. En vacker dag ska jag uppleva det igen (har jagat vårbock en gång tidigare), får väll köpa in mig på någon vårbocksjakt eller med lite tur byta lite jakt med någon (igen). Men fram tills dess så får ni som är ute gärna lögga upp hur det gått för er i år, än så länge är det ju bara premiärdagen men ändå ? Såhär gick det för mig - år 2009
Publicerat Maj 2, 20187 yr Lite roligt att nån som inte har vårjakt på bock, startar en tråd om just det..? Var ute en sväng i går kväll och spanade in tre bockar på samma fält. Dock lämnade de "spelplanen" när regnet tilltog. En av dessa var en riktig trofékandidat.. Hmm.. Alla var fejade också, vilket kanske avviker från tidigare år.. /Må
Publicerat Maj 13, 20187 yr Detta är en populär post. Bock-SM... Blev en bock för några dagar sedan tillsammans med en jägarexamenskandidat. Vi spottade en på fält #1 (från samma plats där du sköt @Christian N ) och skulle göra en omfattning för att komma bättre i vind och osynliga. Upptäcker en annan bock på fält #2. Den ligger ner och tittar åt mitt håll. Gör en ansmygning fram till ett hörn och flyttar mig medvetet i sida för att få den att reagera. Den ställer sig upp lite förstrött och stirrar på mig mellan tuggorna. Avvaktar för att den ska visa "fina sidan till", men den kastar in i skogen bakom... Fortsätter med plan A och smyger runt till fält #1 igen. Väl ute på det öppna så stövlar vi på mot den första bocken, som är skymd av en liten åkerholme. Rätt som det är blir den synlig. Vi sätter oss ner platt på backen och avvaktar. Min kandidat knackar mig på axeln. "..titta till höger.." där kommer det tre bockar ut framför oss. En av dessa vänder rätt snart på klacken, men de andra två fortsätter ut i en linje framför oss. Då kommer bock nr1 och möter dessa på ca. 150 meter. Bockparet vänder tillbaka och bock nr 1 stannar och går då i riktning snett mot oss. Den stannar upp på 80-100 m och skottet går. Den springer kanske 50 meter med en träff genom bogarna. Kör med en trebenad Primos som skjutstöd, vilket är perfekt för denna typ av jakt. Kul för kandidaten att få vara med att lära av ett riktigt proffs..? Tyvärr tog jag ingen bild, men ni får väl tro vad ni vill...?
Publicerat Maj 14, 20187 yr Detta är en populär post. "Man skjuter väl inte en bock på våren" var det en arbetskamrat som sa. "Nej, man skjuter flera" svarade jag.