Hoppa till innehåll
https://www.Reservdelar24.SE

calski

Göra klart en boyds 2:a sortering

Recommended Posts

calski

Har stört mig på plastkolven på min vanguard och velat uppgradera ett tag nu. Så när jag såg att det fanns en andrahandssortering som gick under den magiska 100 usd gränsen slog jag till.

Nu har den kommit och arbetet med att få den klar och ihop med bössan kan börja. Den här tråden kommer handla om det projektet.

Saker som ska göras;

-Plastbäddas. Känns inte så konstigt, måste bara få tag i bäddmassa sen är det ganska simpelt.

-Slipa. inte heller nått specielt.

-Välja ytbehandling. Då den blev andrahandssortering pga färgen tänkte jag först spraymåla den. Men nu när jag har sett den är färgen ganska trevlig, men känns som mer jobb med olja.

-Remfästen. Blev lite förvånad att den kom helt naken utan fästen så det måste fixas. Och som alltid när man får total valfrihet så blir det svårt att bestämma sig. Vill ha en bit picatinny för benstödet också så tänker mig en kombinerad skena och flush cup där. Då är det bara platsen för den bakre kvar. Under eller på sidan och i så fall vilken sida?

Tur att det inte är bråttom. 

20180504_161418.jpg

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser
Dansken

Se till att "täta" ytan ordentligt med true- oil eller lack- både utvändigt och invändigt i kolven. Annars kommer den att spricka om den blir riktigt blöt flera gånger eller längre tid.

Träskickten kommer att "dricka" vatten om du inte har "låst" med något tätande skickt- olika mycket på olika ställen då det går åt olika håll- limmet ger sig däremot inte så den mjukaste skivan ger sig och spricker.

• Thanks 2

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
MarkusR

Det är tvärtom mindre jobb med olja, i längden. 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
calski

Ok, två röster på olja. Vilken är det som gäller? Tru-oil, linolja?

Om man ska måla en kolv i laminat, vad förseglar man med då? Nån form av primer? Tunt lager laminerings epoxi?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
redtop
43 minutes ago calski sa:

Ok, två röster på olja. Vilken är det som gäller? Tru-oil, linolja?

Om man ska måla en kolv i laminat, vad förseglar man med då? Nån form av primer? Tunt lager laminerings epoxi?

Beror sig väl på om du vill tona nyansen på träet eller inte. Tru-oil innehåller väl en del färgpigment och linolja gör trä mörkare med tiden.
Kinesisk tungolja är lite mer neutral och vill man ha nåt helt neutralt i färg så kan man använda paraffinolja (flytande paraffin).

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
calski

Då har jag börjat med tru-oil. Om det är att det är laminat eller att tru-oil är bättre än linolja vet jag inte. Men redan efter första strykningen är det en otroligt trevlig yta. Det jag missat i mina tidigare funderingar på måla är att jag tänkte mest på utseende och arbetsinsats. Men känslan av oljat trä är svåröverträffad. Bara det gör det ointressant att försegla den med epoxi och måla då man får mer plastig känsla när man tar i det.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
calski

Första bäddningen en sådär succe. För lite bäddmassa vid främre stödpunkten gav ett dåligt resultat. Går det att bara slipa till och fylla på med mer massa eller måste man ta bort mycket och göra om hela bäddningen?

20180527_083113.jpg

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dansken

Det där spelar ingen roll. Det ser homogent ut under lådbotten och runt rekylkacken.. Det är där den ligger an- och är det som räknas.

Slipa bort överflödig bäddmassa då ska du se vad bra det blir.

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
calski

Då har jag varit till banan och skjutit in med nya kolven. Inte helt klar men ska på jakt i helgen så får duga så länge.

Väldigt skön kolv, tycker om både greppet och den tjocka förstocken. Sköt ungefär som förut, möjligtvis något större grupper, vilket är ungefär som jag förväntade mig av att fri flyta pipan. Men med denna kolv och inget som rör pipan känns det tryggare att träffläget inte ändrar sig lika mycket med olika ställningar.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.