Publicerat Maj 6, 20188 yr Detta är en populär post. Vid gårdagens evenemang på Roslagens jakt & vilt ingick trofébedömning, alltid lika roligt för mig. För två år sedan fick jag en uppsättning rejäla vildsvinsbetar att bedöma och det hela slutade med en guldmedalj. Bara historien om hur det gick till när galten sköts och bilden på monstret var väl värt mödan. Detta år var det rejält drag på bedömningarna med bl.a en rejäl trofé av en jämtländsk returoxe, tyvärr ingen medalj men ett spännande horn, man skymtar det i bakgrund av bilden... Utlägget var lite drygt 130 cm! Årets clou var den småländska råbocken som kom upp i dryga 164 poäng, guldmedalj med väl tilltagen marginal alltså! 589 gram nettovikt med 30 cm höga spiror gav en mäktig trofé.
Publicerat Maj 13, 20188 yr En av mina vänner påstår att han räknat till åtta pinnar på en bock för någon vecka sedan. Kan de ha mer än sex?
Publicerat Maj 13, 20188 yr 33 minutes ago Nils l sa: En av mina vänner påstår att han räknat till åtta pinnar på en bock för någon vecka sedan. Kan de ha mer än sex?
Publicerat Maj 13, 20188 yr 3 hours ago Nils l sa: En av mina vänner påstår att han räknat till åtta pinnar på en bock för någon vecka sedan. Kan de ha mer än sex? Oja, det är inte helt ovanligt.
Publicerat Maj 13, 20188 yr Där ser man. Har aldrig tidigare hört talas om mer än sextaggare och de vi har häruppe har oftast mindre horn men är betydligt större i kroppen än söderut.