Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Jaktkläder för dam

Featured Replies

Publicerat

Jag är ute efter en nytt jaktställ och undrar vad ni tycker? Finns det några bra ställ (alternativt köpa jacka och byxa för sig) ute på marknaden? Vi kvinnor har ju lite annorlunda kropp än männen, vi (jag) är ofta kortare med annorlunda kroppsform. Jag är endast 163 och är normalbygd. 

Vad har ni för erfarenheter? Jag kommer att sitta på pass och är väldigt frusen av mig. Så kläderna behöver klara av väta, vind och kyla. Det allra bästa vore om det fanns en typ 3-i-1-jacka, där man kan använda den året runt. Vad har ni och vad kan ni rekommendera? Jag lägger hellre en peng så att jag får bra grejer än att sitta på pass med en jacka som inte klarar vätan/vinden!

Tack på förhand! :)

Publicerat

Jag har ett nytt jakt ställ i vadmal som blivit kvar efter att gumman min gick bort, detta är Jahti Jakts Vadmal jacka och byxa.
Hon var ungefär lika lång men aningen rundare.

Publicerat

Detta med välpassande kläder till oss ladyhunters är lite av ett aber, men det finns mer på marknaden än man kanske först tror. Widforss, Huntway.se och jaktklader.net har alla en del bra. Bra kläder finns, absolut, men da har alla lite olika passform och jag tycker man behöver prova sig fram för att hitta den som har rätt snitt för en själv. Jag tycker väldigt mycket om och hade helst haft Härkilas grejer, t ex. men de sitter fel på mig (jag är en del längre än du är, men också normalbyggd). En hel del av jackmodellerna för tjejer tycker jag att de har gjort för korta, men det kanske är bara jag som har en överdel som en mask, vad vet jag ?

Jag jobbar alltid efter lager på lager devisen, eftersom om jag sitter på pass behöver jag oftare än annat  bryta för att jobba med hund. Det räcker ju också att ta sig en bit i backar och grejer ut till pass för att svettas som en gris, och då är det ingen kul att inte kunna lagra på och behålla värmen - man blir snabbt kall annars. Jag har ofta en tunnare, men gärna vattentätt jacka, sedan underlager (merino underställ, fleece eller liknande funktionsplagg, mellanlager i dun/syntet vid behov, sen jackan. Allt ska kunna knycklas ner till små paket och dumpas i ryggan eller fickor. Kika förresten efter jacka med en "poacher pocket", vilket är en större ficka i ryggslutet - jäkligt praktisk.

Vill också tipsa om vaksäck - det använder jag jämt när jag sitter på pass och fryser ALDRIG. Mer effektivt än alla klädesplagg ihop vad gäller att behålla värme. 

Jag har en pointer pro jacka från Chevalier som jag är nöjd med. Den är tunn, tål mer stryk än man tror och går att pälsa på under så länge plaggen iúnder passar ordentligt utan extra "byls". Har en Bergansställ i goretex som är bra för regn och vind, men är just ett ytterlager som är prasslig och inte särskild stryktålig. Har en Rough GTX set på väg in (trött på grejer som rivs sönder på hagtorn... så vi får se om denna levererar), så jag kan återkomma om den. Pinewood har en väldigt bra vatten- och vindtät fleece som jag använder nog mer än jackorna just nu. Rätt tjock men bra passform och mycket bra för mellanruggiga temperaturer. går även som mellanlager under skaljacka.