Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Tips på skyttelekar. 22lr med plåtar?

Featured Replies

Publicerat

Lite som rubriken lyder. Som de är idag har vi 4st hardoxplåtar i varierande storlekar.

Hänger upp dom och skjuter fristående och med varierande stöd.

Hade velat ha tips på några roliga "lekar" man kan göra. Funderat på tidtagning men de känns ju sådär i längden bara.

Avstånden är valfria men jaktträning är prio och inte långhåll. 

Publicerat

Kubb.. 

Pinne i mitten med ngt trixigt mål.. typ hageltomhylsa eller något som får vara kung. Sen lämpliga mål valfritt antal på sidan om. Sen gäller det att skjuta ned sina mål innan man får vingla sig på kungen. 

Publicerat

Valfritt antal mål vardera på ett givet avstånd och först att få ner eller träffa alla målen vinner.

Det är stressande. Hehe

Publicerat

Jag köpte en sån här.

https://www.engelsons.se/skjutmal-22lr-snurra-5mal

Rolig att blinka på. Ställer du den på 20m är det som ett rådjur på 60.

Dom orange färgade klisterlappar som kommer med suger. Jag skall spraya träffytorna med orange färg i stället.

Skulle vilja ha något som rör sig i sidled också så tipps emottages tacksmt. 

Publicerat
  • Författare

Tack för tipsen. Plåtmål har jag redan och sån biltemasnurra införskaffades förra veckan :)

tänkte mer om ni hade några bra tips på  träningsmetoder man skulle kunna använda. Som att skjuta på tid exempelvis som ni föreslog.

tänkte testa en app som mäter tid o även man kan ställa in intervallpip på. Så kan man exempelvis göra någon fysisk aktivitet en kortare period sen skjuta kanske 1 magasin ståendes och ett sittandes under tidspress?

Publicerat

Du tänker helt rätt tycker jag. Ställningsbyten under tidspress tvingar fram flera viktiga moment; säker vapenhantering, omladdningar och stabila skjutpositioner snabbt. (Det allra bästa är att ha en sträng kamrat som vrålar "PEKVINKEL!" så fort du vevar med pipan åt något håll)

Träna med de stöd som kan komma ifråga under jakt, enkelkäpp, tvåbent käpp sittande på säcken/marken, stående stöd mot ett träd eller vad du har. Jag tränar en del så och då är det bra tycker jag att inte målen är allt för små, det är inte det som är det viktiga, jag har enkla stativ att hänga en plåt i. 15x15cm på 60-80 meter är inte svårt att träffa men du behöver ändå göra rätt för att inte vingla av plåten när du har tidsnöd och byter position.

Kör hårt, det är fruktansvärt rolig träning. :thumbsup: