Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Tikka M690

Featured Replies

Publicerat

Hej,

Jag är ny på forumet och har precis köpt en Tikka M690. 6,5x55!

tanken med bössan är framförallt toppfågeljakt men även att kunna vara med på nån älg eller vildsvinsjakt om tillfälle ges,

bör tilläggas att jag är relativt ny som jägare!

Jag har inte lyckats hitta så mycket information om bössan! Är det någon som har matnyttig info om denna bössa? Allt är av intresse, service, ammunitionsval, svagheter och styrkor med modellen, etc.

Publicerat

Välkommen hit.
Du har köpt en bra bössa. Grattis :) Du behöver ingen information om den: Det är inte så mycket som kan gå sönder.
Magasin-spärren är av plast. Dom kan bli slitna så magget hänger lite. Tommy Bergman gör nya i metall som löser problemet.
Ammunitionsval? Allt där det står 6,5X55 på asken: Dom brukar skjuta bra med det mesta

PS: Håll dig ifrån Barnaul, S&B och all annan skräpammunition. då kommer den att tjäna dig länge och väl

Publicerat

Grattis till en bra bössa och välkommen till forumet och jakt/skyttelivet!

?

Publicerat

Jag har en likadan och har haft den i över 20 år. Har många gånger gått i tankarna att förnya mig, skaffa något mer renodlat för toppjakten, eller nån fränare kolv, eller åtminstone plastbädda den.

Men icke! Det behövs liksom inget annat. Den är så pålitlig och skjuter så otroligt bra med allt jag matat den med att det aldrig blir något byte elle modd. En helt suverän bössa och något bättre för toppjakten behövs inte. 

Till toppjakten ska du skjuta norma Diamond line i fältladdning. Inget annat.

Att tänka på är att rengöra extremt noga när du sedan ska skjuta kulor utan beläggning så att du inte får förträngningar i pipan vilket jag fick. Det krävde många timmars vapenvård att få bort.

Publicerat

Har en mycket snarlik modell (M658) med varmintpipa och jag måste säga att du gjort ett utomordentligt bra köp.

Det är en bössa som fungerar i många lägen och med hög precision. Som Dansken säger så fungerar den mesta ammunitionen mycket bra i just dessa bössor, men i mitt fall är det just Norma Vulkan 10,1gr som fungerat riktigt klockrent.

Hoppas du kommer ha mycket lycka med din nya Tikka och glöm inte att en 6,5x55 ABSOLUT är en fullgod kaliber till vildsvin med rätt kula.

Publicerat

Hade också en sådan för några år sedan. Har för mig att jag hade problem med Lapua Mega, som ställde sig på kant i bland vid snabba repeteringar.

/Må

Publicerat

App app app! Lös rekylklack i alu kan väl aldrig gå vägen? :tongue:

Hade en 690 i 6,5 ett tag och det var en trevlig bössa - sköt bl.a. med Henrik i Gråbo med den en gång. Trots mina handladdningsäventyr med Norma BTHP 139 (japp, kanske äldre kula) så fick jag inget att skjuta bättre än Statens prickskyttepatron - rätt fascinerande :rolleyes:

Publicerat
  • Författare

Tack för alla era svar!

nåt jag bör tänka på när jag väl får hem bössan? Vet inte alls hur den har använts eller hur många skott som skjutits! Köpte den på WB auktionen nu så jag har inte provskjuter den!

bör jag riva den och kolla på något specifikt? Eller räcker det med att rengöra pipan med solvent och sen provskjuta?

behöver jag öppna slutstycket och rengöra det?

detta är en popular modell och ej varmintpipan, tror ni precisionen räcker till för fågel på 200-300m ändå?

Publicerat

Börja med att rengöra pipan med mässing eller stålborste och solvent. 

Provskjut sen bössan, om allt verkar vara okej så behöver du inte göra mer än att vårda bössan. 

Publicerat
  • Författare

Ok, då prövar jag med det!

bara att hålla tummarna att den skjuter bra!

Publicerat

Jag lossar alltid mekanismen från stocken och kollar efter sprickor i kolven vid rekylklacken INNAN jag skjuter med ett begagnatköp.

Annars är det inte så mycket som kan krångla på en sådan bössa. Lycka till! :)