Publicerat Maj 18, 20188 yr Hej. Är ny i forumet men har tittat in ibland av intresse. Vill kolla om nån annan som jagat vildsvinsgalt stött på liknande slug galt. Har jagat en galt under senaste typ halvåret och blivit överlistad varje gång. Både på åtel och vid andra kojor där tillgången på gris är god. Har sett galten en gång på åteln då den dök upp ur dimman ca 10 SEK, trodde det var en Björn pga storleken. Har skjutit en 90 kg tidigare men denna sluga är större. Efter tillfället då jag såg den på åteln har galten inte gått ut på matplatsen när jag passat. Den har förstått att kojan används för pass så varje gång den kommer, går den direkt upp bakom kojan utom skottläge och det är omöjligt att inget låter i kojan och sen drar den. Har varit med om många tillfällen där den visat detta mönster. Nu har jag upptäckt att varje gång jag passar så smyger den på mig utanför skottläge. Det är en riktigt slug rackare som både skapar viss frustration och spänning i jakten. Nån dom har varit med om liknande? Det verkar dessutom som att galten avhåller andra grusar från att gå fram till maten, så länge galten finns i närheten. Det hsr t o m hänt att jag upptäckt galten stå utanför kojan samtidigt som andra grisar kommit på åteln, men snabbt dragit. Jag tolkar det som att galten skrämmer bort dem. Detta har också hänt ett antal gånger. Nån som känner igen detta och ev har tips på nya strategier att använda för att lura honom? Eller är det bara att avvakta tills han gör ett misstag?
Publicerat Maj 18, 20188 yr ’Lägg dig på åteln å låt som ett majskorn å fäll han med ett välriktat judo-slag.’ Skämt å sido, de kan vara lite luriga de där. Visst har det hänt att man blivit avläst mer än en gång men det finns lite mer å ta till ex. du tar med dig en kompis till kojan som sedan går / åker hem å du är kvar ’helt’ tyst. Alternativt sitter du kvar hela natten å tar honom på morgonkvisten. Blir en lång sittning men det kan gå. Lycka till. /P
Publicerat Maj 18, 20188 yr På en grannmark så hade de en stor galt som var på åteln regelbundet men aldrig när någon satt där. En av gubbarna jobbade hårt på att överlista den, men det tog nio månader innan han kom på tricket. De hade åteln uppe på en liten kulle inne i en bokskog. Man hade en väg upp som användes när de la ut bröd och godsaker. Sen körde man oftast ner 500 meter och parkerade för att gå tillbaka till kojan som låg ca 60 meter från åteln. Kojan låg precis vid vägen och när gubben kom på att om frugan körde bilen och han klättrade ut genom takluckan och upp i kojan när hon körde hem så borde det gå. Det fungerade. Galt ca 6 år och levandevikt på ca 150 kg. Betarna var dock inte jättestora, tror han precis fick brons på dem.
Publicerat Maj 18, 20188 yr Författare Tack för vettiga svar. Jo det finns skäl till att de blir stora och det inger viss respekt för galten med, så jag ser spänningen positivt. Då har jag lite att gå på. Har även llurat på att lägga mig på annat ställe där jag inte varit när han kommmit, men då blir det i det fria vilket känns lite spooky med tanke på att han de facto börjat smyga på mig och inte tvärt om. Hur som helst, jäkligt kul med en riktig utmaning. Har snackat med jägare som jagat hel sitt liv som bekräftar att de gamla galtarna är luriga, så det känns ju lite uppmuntrande. tack för era svar, gärna fler som har synpunkter/kunskaper tas tacksamt emot ?
Publicerat Maj 18, 20188 yr Författare 4 hours ago PAS sa: ’Lägg dig på åteln å låt som ett majskorn å fäll han med ett välriktat judo-slag.’ Skämt å sido, de kan vara lite luriga de där. Visst har det hänt att man blivit avläst mer än en gång men det finns lite mer å ta till ex. du tar med dig en kompis till kojan som sedan går / åker hem å du är kvar ’helt’ tyst. Alternativt sitter du kvar hela natten å tar honom på morgonkvisten. Blir en lång sittning men det kan gå. Lycka till. /P Kan ju säga att i veckan kom han och stod ungefär nån meter från mig och lyssnade, svårt att inte röra sig alls och därmed avge vissa ljud på flera timmar, för det är så han gör, passar på en i timmar och jag hör då och få under flera timmar hur han rör sig så det är ingen lätt match. Tack gör tipset dock, allt välkommet. Nu ska jag ner och se om han kommer ikväll och hoppas på tur... trevlig helg.
Publicerat Maj 18, 20188 yr Jo det är en lite annorlunda känsla, som bör upplevas, när man blir varse att det inte är jag som smyger på djuret utan tvärt om. Speciellt när man ska sitta på marken, i spenaten lr i direkt anslutning till, och det är ett djur modell större kan det som du skriver bli lite spooky. /P
Publicerat Maj 18, 20188 yr Precis som du själv är inne på, har han för vana att kolla av kojan så sätt dig annorstädes. Luras tillbaka.
Publicerat Maj 18, 20188 yr Sätt dig och bevaka stigen där grisen oftast kommer fram..en skjutstege mot ett träd på rätt sida med tanke på vinden.. Vet du inte vilken väg han tar så mata upp ett spår på den väg du vill att han ska gå så lär han sig att ta den vägen efter ett tag .
Publicerat Maj 19, 20188 yr Författare Ja jag är inne på att byta ställe och som wildcard föreslår att ta en skjutstege har jag själv funderat på. Har dock suttit 10-12 timmar ibland och då kan det bli fysiskt rätt drygt att sitta på stege. Möjligen om jag sätter mig senare, kan det funka. Ska se vad som är möjligt. Satt på åteln igår men inga grisar sen flera månader, tror att grisarna blev störda av att markägaren röjt upp från storm i höstas vid två tillfällen. Och galten sdom härjat runt är ytterligare ett hinder vad det verkar. Jag tackar för tipsen, om fler finns tas de tacksamt emot.
Publicerat Maj 19, 20188 yr Min erfarenhet är att galtar på 2år och uppåt har sina "egenheter" som brukar kunna lura oss jägare. Har inte skjutit jättemånga äldre galtar men det har blivit ett par och jag har varit med när ett par kompisar skjutit några modell större. Den här t.ex var en notorisk "springer" på åteln - plockade upp brödkakorna i farten och stod aldrig still några längre stunder. "Skuggan" - rörde sig bara i ytterkanterna av åteln och gick aldrig in under spridarn eller på det öppna. En till "springare" - till slut ställde min syssling sig på stigen och kunde få in en smäll framifrån när den kom mot honom. Så visst är dom luriga alltid ? Men som de andra sagt och som du själv är inne på så testa att möta honom på en lite annan "arena" istället. Lycka till!
Publicerat Maj 19, 20188 yr Smygarna är ju dom roligaste att råka ut för på en åtel! Har haft grisar som gäckat mig ordentligt genom åren. En började en kompis kalla för spöket, eftersom den helt plötsligt bara stod där! Lurade mig ett flertal gånger, precis som i beskrivningen ovan - en kväll satt jag och väntade. Njöt av fågelsång för att plötsligt höra hur någon vädrade bakom ryggen på mig. Då hade spöket smugit ända upp bakom mig, och stod rakt nedanför det låga tornet jag satt i. Pulsen skenade kan jag säga och jag vågade knappt andas eftersom jag inte ville skrämma iväg fenomenet som gäckade oss. På min åtel dessutom, där det finns massa vegetation som orsakar prassel och oväsen. Jag brukar till och med höra gårdskatterna komma tassande när de ska jaga möss, men spöket tog sig fram ljudlöst ? Vildsvin och gris är smarta, och har ett fenomenalt tryne. Är man nyduschad och luktar gott gör man sig bäst hemma i soffan. Testa tjära in tornet du sitter i! Jag har tjärdunken stående i tornet och det maskerar säkert en del vittring. Senaste galten jag fällde smög rakt förbi mig i skumrasket, minimal vind den kvällen, och jag satt stilla i säkert fem minuter efter att han passerat mig för att inte dra till mig uppmärksamhet - den grisen gick aldrig nära spridartornet utan höll sig hela tiden i utkanten av ljusskenet från belysningen. Nu ligger den i frysen ? Är lite avis på dig @Doc Mike som har en sådan utmaning att se fram mot! /M
Publicerat Maj 19, 20188 yr 15 minutes ago strävhår sa: När det finns årsgrisar, möra och lätthanterade ? Det blir så dåliga minnen av mjölktänderna bara ?
Publicerat Maj 19, 20188 yr 2 hours ago Joacim sa: Det blir så dåliga minnen av mjölktänderna bara ? Trofe'jägare ?
Publicerat Maj 19, 20188 yr 22 minutes ago strävhår sa: Trofe'jägare ? Absolut, hade en diskussion med en i förra jaktlaget som varade något år. Min ståndpunkt var/är att trofén är i princip lika viktig som köttet då den kan få en att minnas tillbaka till en god jakt även när frysen gapar tomt. Ack så viktigt enligt mig ?
Publicerat Maj 19, 20188 yr 18 minutes ago Joacim sa: Absolut, hade en diskussion med en i förra jaktlaget som varade något år. Min ståndpunkt var/är att trofén är i princip lika viktig som köttet då den kan få en att minnas tillbaka till en god jakt även när frysen gapar tomt. Ack så viktigt enligt mig ? Perfekt att du filmar nu, även de med mjölktänder.
Publicerat Maj 19, 20188 yr Författare Jag tackar för både bidrag av egna och andras erfarenheter i denna tråd. Har letat på nätet just efter era kunskaper och tips utan resultat så det var ju en lyckträff att starta en egen tråd. Gläder mig som nybliven jägare åt all kunskap i denna typ av jakt jag fått på några dagar, började som ny jägare med grisjakt i sep-17, så i jämförelse är jag en riktig färsking men lär mig snabbt och nu än mer. Ja jag ör glad över att ha denna utmaning, riktigt spännande och varje gång det prasslar skärpa sinnet extremt, härlig upplevelse och som det sägs här stiger pulsen med 1000 procent när skuggorna dyker upp. Har hunnit skjuta fem grisar varav en hygglig galt, ganska mager men ändå 89 kg. Men denna galt är en riktgt slug typ. Förra veckan stod han bakom kojan kanske nån meter från mig men kojan är trång och ingen möjlighet att skjuta och försökte vänta ut honom men när jsg trodde att han avancerade mot fodret, drog han istället. Känner mig dock styrkt i att ha hört era erfarenheter och ska byta strategi, rigga en stege verkar intressant el lägga mig på helt nytt ställe. Det som är bra är att jag för varje gång han lurat mig, lär jag mig mer om hans beteende och en dag tar jag honom. Eller han mig... Hur som helst, tack för alla svar.
Publicerat Maj 19, 20188 yr Författare Och du Joachim, det var fina bilder på rejäla galtar du bidrog med och det tackar jag för, ser fram emot att viss denna som jag sett nära en gång och trodde det var en Björn i dimman så vi får se vad han är i verkligheten...
Publicerat Maj 19, 20188 yr Författare 8 hours ago Maichel sa: Smygarna är ju dom roligaste att råka ut för på en åtel! Har haft grisar som gäckat mig ordentligt genom åren. En började en kompis kalla för spöket, eftersom den helt plötsligt bara stod där! Lurade mig ett flertal gånger, precis som i beskrivningen ovan - en kväll satt jag och väntade. Njöt av fågelsång för att plötsligt höra hur någon vädrade bakom ryggen på mig. Då hade spöket smugit ända upp bakom mig, och stod rakt nedanför det låga tornet jag satt i. Pulsen skenade kan jag säga och jag vågade knappt andas eftersom jag inte ville skrämma iväg fenomenet som gäckade oss. På min åtel dessutom, där det finns massa vegetation som orsakar prassel och oväsen. Jag brukar till och med höra gårdskatterna komma tassande när de ska jaga möss, men spöket tog sig fram ljudlöst ? Vildsvin och gris är smarta, och har ett fenomenalt tryne. Är man nyduschad och luktar gott gör man sig bäst hemma i soffan. Testa tjära in tornet du sitter i! Jag har tjärdunken stående i tornet och det maskerar säkert en del vittring. Senaste galten jag fällde smög rakt förbi mig i skumrasket, minimal vind den kvällen, och jag satt stilla i säkert fem minuter efter att han passerat mig för att inte dra till mig uppmärksamhet - den grisen gick aldrig nära spridartornet utan höll sig hela tiden i utkanten av ljusskenet från belysningen. Nu ligger den i frysen ? Är lite avis på dig @Doc Mike som har en sådan utmaning att se fram mot! /M Ja du Maichel, denna verkar vara i klass med spöket, en riktig smygare som gärna dyker upp bakom en. Tack för din kunskap. Som du ser i mitt svar till er alla tar jag till mig av era kunskaper och återkommer gärna med fler frågor och förhoppningsvis med eget resultat när Mr G är nedlagd?
Publicerat Maj 23, 20188 yr Om han smyger upp bakom kojan så är det ju bara ställa upp dörren och vända på stolen. Kommer du endå inte åt honom så sätt díg och vaka mot kojan istället för åteln. Han verkar ju gå fram till dörren och lukta eller lyssna om det sitter någon därinne så jag tror man gör det onödigt svårt för sig om man sätter sig i kojan. Jag hade en som vi hade svårt att ta med hundarna, på åtlarna gick han aldrig men hundarna fick upp honom i samma grantätning varje släpp och han gick raka vägen till en stor sten som fanns i tätningen sedan sprang han runt den, när vi gick in två på ståndskallet för att en skulle gå och en skulle vänta in honom så gjorde han en sväng runt inne i grantätningen och sedan tillbaka till stenen han lämnade aldrig grantätningen. Vi fick honom aldrig men han försvann så han gjorde väl ett misstag hos någon annan.
Publicerat Maj 23, 20188 yr Författare På 2018-05-19 at 14:40 Maichel sa: Smygarna är ju dom roligaste att råka ut för på en åtel! Har haft grisar som gäckat mig ordentligt genom åren. En började en kompis kalla för spöket, eftersom den helt plötsligt bara stod där! Lurade mig ett flertal gånger, precis som i beskrivningen ovan - en kväll satt jag och väntade. Njöt av fågelsång för att plötsligt höra hur någon vädrade bakom ryggen på mig. Då hade spöket smugit ända upp bakom mig, och stod rakt nedanför det låga tornet jag satt i. Pulsen skenade kan jag säga och jag vågade knappt andas eftersom jag inte ville skrämma iväg fenomenet som gäckade oss. På min åtel dessutom, där det finns massa vegetation som orsakar prassel och oväsen. Jag brukar till och med höra gårdskatterna komma tassande när de ska jaga möss, men spöket tog sig fram ljudlöst ? Vildsvin och gris är smarta, och har ett fenomenalt tryne. Är man nyduschad och luktar gott gör man sig bäst hemma i soffan. Testa tjära in tornet du sitter i! Jag har tjärdunken stående i tornet och det maskerar säkert en del vittring. Senaste galten jag fällde smög rakt förbi mig i skumrasket, minimal vind den kvällen, och jag satt stilla i säkert fem minuter efter att han passerat mig för att inte dra till mig uppmärksamhet - den grisen gick aldrig nära spridartornet utan höll sig hela tiden i utkanten av ljusskenet från belysningen. Nu ligger den i frysen ? Är lite avis på dig @Doc Mike som har en sådan utmaning att se fram mot! /M Ja du Maichel, denna verkar vara i klass med spöket, en riktig smygare som gärna dyker upp bakom en. Tack för din kunskap. Som du ser i mitt svar till er alla tar jag till mig av era kunskaper och återkommer gärna med fler frågor och förhoppningsvis med eget resultat när Mr G är nedlagd?
Publicerat Maj 23, 20188 yr Författare Tack för inlägg Teffek, ska tänka på dina tips nästa gång. Imorgon sitter jag på åtel och har öppnat upp kojan för skott fler riktningar så vi får se vad som händer då. Har varit dött på åteln i flera månader men nu har grisarna återvänt, spännande fortsättning följer lm galten...