Skip to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hjälp en nybörjare

Featured Replies

Hej!

Jag har alltid tyckt om smide och förra året byggde jag en ässja av en fälg och morsans gamla hårtork. För tillfället har jag i princip bara testat lite då och då med järnskrot som legat runt på vår gård, men jag känner att jag behöver stål/järn i "ren" form och inte rostiga gamla delar som är alldeles för stora och tunga för att smida för hand. Jag undrar därför:

1. Var köper man stål? Antingen platta, runda eller fyrkantiga stänger i olika storlekar och max 1 m långa.

Sen vet jag heller inte vad för typ av stål som ska användas till vad. Om man smider t.ex. ljusstakar eller kapsylöppnare antar jag att den inte spelar någon roll, men om jag någon gång vill smida till någon enkel kniv eller liknande, vad ska man använda för typ av stål? Jag har hört lite om 1075, 1080, 1095, 01, SS 2099 men vet heller varken hur man får tag på det eller vilken typ som är bäst "allround" (jag letar inte efter det bästa och dyraste utan mer efter något som är billigare, enkelt att smida och som helt enkelt bara fungerar som knivstål). Den andra frågan lyder då:

2. Vilken typ av stål bör man köpa om man vill smida:

a) Ljusstakar, löv, kapsylöppnare eller liknande
    b) Knivar
    c) Övriga verktyg som dorn och stämplar

När det gäller ytbehandling undrar jag också:

3. När man är klar, ska man helt enkelt bara hetta upp produkten och doppa den i kokt linolja? Även om det är en kniv? Är även nyfiken på vilken olja som ni brukar använda.

Tanken är att mitt UF-företag ska sälja mina produkter när vi börjar i höst, men självklart gör jag inte detta bara för det. Det har blivit en mycket rolig hobby!

Nu vet jag inte om denna del av Jaktsidan är särskilt aktiv, men jag lägger ändå ut inlägget här om någon med kunskaper vill hjälpa mig.

Tacksam för all hjälp

//Gustav

Simpelt sagt så kan du köpa mindre stålbitar i princip på varje svetsfirma I närheten av dej kanske inte sånt "specialstål" som alla kör till knivblad nuförtiden

• Author
16 hours ago killer_mouse sa:

Simpelt sagt så kan du köpa mindre stålbitar i princip på varje svetsfirma I närheten av dej kanske inte sånt "specialstål" som alla kör till knivblad nuförtiden

Jag ser en mängd olika sidor som säljer S235JR stål. Är det bra stål för enkelt smide som ljusstakar/kapsylöppnare eller annat som inte behöver vara särskilt vasst/hårt?

T.ex: https://montano.se/product.html/fyrkantstang-langd-1000mm

Jag kan inte sorter och så men jag skulle gå efter pris billigt duger = mer vinst 

Sen är jag sån som gillar halvmjukt kolstål i knivar 

• Author

Beställde nyss två 14x14x1000 mm S235JR stänger. Knivstål får vänta tills jag ens kan börja smida någon kniv.

Vad jag behöver nu är en sån här hammare. Den måste ha en platt och en rund sida, därav namnet "rounding hammer". Var tror ni att man kan få tag på en sån?

image.png.e425394c4f9f1b642be01f8b654bf163.png

• Author
21 minutes ago Dansken sa:

Jag har redan en liknande sådan, men vill gärna ha en hammare som har en rund yta.

20 minutes ago tecno sa:

Frågat Torbjörn?

Hovslagare använder väl den typen av smideshammare.
https://www.teamalutorp.se/product/smideshammare-diamond

Ja, det har jag faktiskt. Men om han antingen inte svarar eller inte godkänner min beställning behöver jag en som jag kan köpa på internet, typ en sån som du länkade!

Vet ni hur mycket en hammare bör väga om man ska smida löv, ljusstakar och kapsylöppnare? T.Å. gjorde en som vägde 1,4 kg, men det borde la fungera med 1,0 kg?

Jag vet ju inte vad han har för priser Torbjörn men inte tror jag att du får en för 500 som den kostar på nätet från honom.

• Author
19 minutes ago tecno sa:

Jag vet ju inte vad han har för priser Torbjörn men inte tror jag att du får en för 500 som den kostar på nätet från honom.

500? Det är lugnt, jag kan tänka mig att betala mycket

Säger du det, har du så gott ställt så kanske en annan fattig pensionär kan få lite bidrag ;)

• Author
9 minutes ago tecno sa:

Säger du det, har du så gott ställt så kanske en annan fattig pensionär kan få lite bidrag ;)

Mina pengar får du inte, gubbe! ;)

Allvarligt, har du inte en hel del hästfolk i dina hemtrakter, det borde ju ligga såna lite varstans.

• Author
2 hours ago tecno sa:

Allvarligt, har du inte en hel del hästfolk i dina hemtrakter, det borde ju ligga såna lite varstans.

Ska försöka hitta några gamla smeder och se om någon vill sälja nån hammare och ett par tänger, men förhoppningsvis svarar T.Å.

Smides hammaren ska vara lagom invikt för dig, men generellt så flyttar en liten snabb hammare med gods än en en långsam och tung. Finns det inte lokal järngrossist innärheten? De borde kunna ha allt möjligt inanpadsade bitar och köpa. Hammare borde du kunna köpa på lokala järnaffären, Hultafors har en bra drös. 

En smed jag känner till smider det mesta med en smides hammare och han är känd för sin lövade grindar, så varför vill du han en sån där hammare?

• Author
10 hours ago Galne sa:

Smides hammaren ska vara lagom invikt för dig, men generellt så flyttar en liten snabb hammare med gods än en en långsam och tung. Finns det inte lokal järngrossist innärheten? De borde kunna ha allt möjligt inanpadsade bitar och köpa. Hammare borde du kunna köpa på lokala järnaffären, Hultafors har en bra drös. 

En smed jag känner till smider det mesta med en smides hammare och han är känd för sin lövade grindar, så varför vill du han en sån där hammare?

Varför jag vill ha en sån hammare? Mest för att Alec Steele och Brian Brazeal använder dem mycket, men också för att ha en extra så att jag kan vara lite flexibel.

Angående hammaren:

Den modellen du har på bild används ofta av hovslagare, men mer sällan av smeder. Ska du promt ha en sån så kolla Lantmännen, Hööks, och liknande. Charlies uppe i Jönköping kan ha något.

Ska man ha någon sorts kontroll när man driver materialet så ska du ha en smideshammare med tvärställd pen.

I slutändan så kommer du att ha ett gäng olika hammare för olika ändamål, men en eller två bra hammare är en jäkligt bra utgångspunkt. 

Vikten på hammaren ska vara ungefär en 2-5% av vad städet väger. Annars riskerar du att "jaga runt" städet med hammaren, men det beror även mycket på hur du har ställt upp städet och vad det står på. En för tung hammare kommer att trötta ut dig väldigt fort i början.

Material:

Vad gäller stål så är gammalt skrotstål bra övning i början, det ger dig känsla för hur olika stålsorter går att bearbeta och i början gör man sällan saker som platsar på konstgallerier, så mindre materialkostnad är en fördel. Till ljusstakar och sådant behöver man sällan dyra specialstål.

Armeringsjärn är sämsta tänkbara stål, men lik förbannat så funkar det att öva på ;)

Mer hjälp:

Nya järnsmidesboken av Norén och Enander.

Antracit.nu smidesforum

/Patrik

En sak till. Hittar du inte exakt en sån hammare som du söker så går det alltid att modifiera en befintlig hammare. Bandslip eller vinkelslip, tålamod och vatten så det inte blir för varmt så går det. Jag har modifierat ett par av Biltemas smideshammare för att få tunga hammare med sfärisk slagyta.

/Patrik

• 1 year later...
På 2018-05-19 at 19:10 Gustav sa:

Jag har redan en liknande sådan, men vill gärna ha en hammare som har en rund yta.

Ja, det har jag faktiskt. Men om han antingen inte svarar eller inte godkänner min beställning behöver jag en som jag kan köpa på internet, typ en sån som du länkade!

Vet ni hur mycket en hammare bör väga om man ska smida löv, ljusstakar och kapsylöppnare? T.Å. gjorde en som vägde 1,4 kg, men det borde la fungera med 1,0 kg?

För såna små jobb kanske du skulle klara dig med ca 900g. Är det detta du vill syssla med, så ska du definitivt höra av dig till Torbjörn Åhman. Skicka honom ett meddelande på Instagram, så kommer han svara när han har tid?? Han tillverkar bara högklassiga verktyg mm.