Publicerat Maj 21, 20187 yr Hejsan Vill köpa ett allround kikarsikte för ca 10-15k. Har tittat på MeoStar R2 1.7-10x42 och Steiner ranger 2-8x42. För och nackdelar?
Publicerat Maj 21, 20187 yr Jag jämförde dessa två mot varandra vid köp nyss. Jag valde meoptan då jag upplevde den vassare i mina ögon. Steinern är absolut inte dålig. Men fördelarna i mina ögon gjorde att jag valde R2an. Högre förstoring, kändes mer som att synfältet var större, gillade förstoringsvredet och belysningen bättre.
Publicerat Maj 21, 20187 yr 6 hours ago Olle123 sa: Hejsan Vill köpa ett allround kikarsikte för ca 10-15k. Har tittat på MeoStar R2 1.7-10x42 och Steiner ranger 2-8x42. För och nackdelar? I valet mellan de två ovan är meoptan vassare men om man jämför den mot Steiner Nighthunter blir utfallet lite annorlunda. Jag har precis köpt nytt sikte och för min del blev det en Steiner Nighthunter 1.6-8x42. Vad som fällde avgörandet för min del var att Nighthuntern har en mycket generös eyebox vilket kort innebär att du får fullt synfält även med lite slarviga anläggningar samt att den har ett mycket långt ögonavstånd vilket är trevligt med lite mer hårdrekylerande vapen, Meoptan var sämre på bägge dessa punkter. Optiskt trivdes mina ögon bättre med steinern men här varierar det från person till person. /Mike