Publicerat Maj 28, 20188 yr Är det enligt lagen ok att skjuta kultingförande sugga under skyddsjakt. Vill ha svar om vad lagen säger, moral och etik undantaget.
Publicerat Maj 28, 20188 yr 1 hour ago Tikkapower sa: Är det enligt lagen ok att skjuta kultingförande sugga under skyddsjakt. Vill ha svar om vad lagen säger, moral och etik undantaget. http://www.lansstyrelsen.se/Orebro/Sv/djur-och-natur/jakt-och-vilt/vildsvin/Pages/vildsvinsjakt.aspx Vid skyddsjakt faller alla regler, även själen.
Publicerat Maj 28, 20188 yr Författare Ja, så är det ju tyvärr. Jag vet att det är så, men jag letar efter lagtexten, behöver gno den i ansiktet på en besserwisser på annan plats än detta forum. Med det sagt tycker jag inte personligen att det är rätt att skjuta kultingförande sugga.
Publicerat Maj 29, 20188 yr Exakt iom att skyddsjakt inte är jakt det är skyddsavlivning, reglerna om ”skyddsjakt” åsidosätter helt dem om jakt, jaktens utförande mm. C
Publicerat Maj 29, 20188 yr Men om det nu är som ni här ovan säger att ALLT regelverk sätts ur spel när vi kommer till skyddsjakt - då är det för mig en gåta varför folk ansöker om tillstånd för lampor på bössor, ljusförstärkare osv - det är väll bara till att ta alla medel som står till buds, inga regler/lagar gäller ju ändå ?
Publicerat Maj 29, 20188 yr Ehh- nej men det är nog bäst att du läser dig genom jaktförordningens regler för lite tröst. lampa på pangen är tillåten, vid ex skyddjakt om man utför det på uppdrag av kommunen mfl. NV prylar är tillåtna efter tillståndsansökan eller om man lever i ett län där det är ett generellt undantag, dvs enbart anmälningsskyldigt till LST, då även för ordinär jakt. Det jag skrev var att jaktlagens regler är åsidosatta, med åsyftande av tid och begränsning av djur/kön/ålder, jag får be om ursäkt för att jag var otydlig kring detta, nu hör till saken att enbart för att något kan vara tillåtet såsom utförd skyddsjakt är det inte säkert att det var det. Jag skulle påstå att man visst kan fälla en förande sugga på skyddsavlivning, men att då måste man först ha prövat alla andra metoder, för att skydda grödan. Vidare är man även då skyldig att "städa" efter sig, eller med andra ord för att inte göra sig själv skyldig till jaktbrott mot kultingarna så måste man kunna se till att ta bort även dem, alternativt om de är stora nog att klara sig själva. Sammantaget är det inget bra läge för en sådan skytt om en driven åkl fick in en anmälan om sådant jaktbrott, nu är åkl inte så bra på detta och inte heller är de särskilt drivna oftast. /C
Publicerat Maj 29, 20188 yr 8 hours ago Christian N sa: Ehh- nej men det är nog bäst att du läser dig genom jaktförordningens regler för lite tröst. lampa på pangen är tillåten, vid ex skyddjakt om man utför det på uppdrag av kommunen mfl. NV prylar är tillåtna efter tillståndsansökan eller om man lever i ett län där det är ett generellt undantag, dvs enbart anmälningsskyldigt till LST, då även för ordinär jakt. Det jag skrev var att jaktlagens regler är åsidosatta, med åsyftande av tid och begränsning av djur/kön/ålder, jag får be om ursäkt för att jag var otydlig kring detta, nu hör till saken att enbart för att något kan vara tillåtet såsom utförd skyddsjakt är det inte säkert att det var det. Jag skulle påstå att man visst kan fälla en förande sugga på skyddsavlivning, men att då måste man först ha prövat alla andra metoder, för att skydda grödan. Vidare är man även då skyldig att "städa" efter sig, eller med andra ord för att inte göra sig själv skyldig till jaktbrott mot kultingarna så måste man kunna se till att ta bort även dem, alternativt om de är stora nog att klara sig själva. Sammantaget är det inget bra läge för en sådan skytt om en driven åkl fick in en anmälan om sådant jaktbrott, nu är åkl inte så bra på detta och inte heller är de särskilt drivna oftast. /C Tackar för klargörandet ? Mvh Joacim
Publicerat Juni 15, 20187 yr För vad det är värt i sammanhanget så fick jag förtydligat för mig, på ett uppmuntrande sätt, utan att ha frågat om det, att förande sugga var tillåten under skyddsjakt när jag pratade med Länsstyrelsen ang mörkersikte.
Publicerat Juni 16, 20187 yr https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/jaktforordning-1987905_sfs-1987-905