Hoppa till innehåll

Jaga på 20 hektar?


skurrt

Recommended Posts

Hej! är ny här på forumet och också ny jägare!

Jag har fått tillgång till en mark i hälsingland på 20 hektar. Jag är medveten att detta är väldigt liten mark men funderar på vad jag skulle kunna göra med den. Jag är som sagt ny jägare och jakttillfällena finns det inte direkt gott om så jag är inte ute efter älgjakt utan är glad för det lilla jag kan hitta på för att få något utbyte av hobbyn! 

Rävjakt verkar inte vara något problem men vad är syftet med detta om inte att öka produktionen av annat matvilt? Skulle då några år av rävjakt (och kanske kråkjakt) kunna möjliggöra att fälla nån hare eller nått rådjur? Skogsfågel?

Vad har ni för tankar och tips på vad jag kan göra med denna lilla markbit? Eftersom jag är ny jägare begär jag inte mycket :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Inget problem att plocka ett rå eller två beroende på tillgången. Möjligen något svin också. 

Predatorjakt kan du lägga hur mycket energi du vill på.

Tips är att dokumentera allt du skjuter! Alltid kul att läsa statistik när du blir äldre. Man lär sig av misstagen och sen blir det trevliga minnen. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kan nämna att är du hård mot räv så ökar småvilt och rå.

Vi gjorde en kraftinsats ett år på räv. Vi sköt 25 rävar på ca 200ha. Jag har aldrig sett så många getter med både dubbel och trippelkiddar sässongen efter så som vi gjorde då.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det beror helt på vad du har för biotop på marken skulle jag vilja påstå. Min mor äger en markbit på ca 23ha där vi årligen skjuter en bock i snitt. 23ha bär inte ett rå ifall det är mossmark, men nu har vi ca 5ha åkermark och 10ha med yngre till 20-25årigt grane/björkremisser vilket jämfört med grannmarkerna som är just en hel del mossmark säkerligen ger ca 1rå i avkasstning. 

Grisarna är på stadig uppgång trots att vi legat på 3-5st vildsvin/år ungefär, lite mindre senaste 2-3åren pga att jag prioriterat jakten på andra marker högre. 

Räv, grävling och svartfågel skjut så fort tillfälle och lust infinner sig. 

Hare har vi fruktansvärt gott om men det har vi ingen i umgänget som äter så dom får i regel va. 

Mvh Joacim 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago T4bb3 sa:

Jag har ett annat tips. I Hälsingland har ju holmen en hel del skog och det går att söka arrende på https://jaktrapport.se/ansokan.asp?bolag=2. På så sätt kan du få mer mark att jaga på om de har något arrende ledigt. 

Nämen vad trevligt! Hur fungerar det när man ansöker? Binder man sig till något? Det står nämligen inga priser hehe

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 hours ago Joacim sa:

Det beror helt på vad du har för biotop på marken skulle jag vilja påstå. Min mor äger en markbit på ca 23ha där vi årligen skjuter en bock i snitt. 23ha bär inte ett rå ifall det är mossmark, men nu har vi ca 5ha åkermark och 10ha med yngre till 20-25årigt grane/björkremisser vilket jämfört med grannmarkerna som är just en hel del mossmark säkerligen ger ca 1rå i avkasstning. 

Grisarna är på stadig uppgång trots att vi legat på 3-5st vildsvin/år ungefär, lite mindre senaste 2-3åren pga att jag prioriterat jakten på andra marker högre. 

Räv, grävling och svartfågel skjut så fort tillfälle och lust infinner sig. 

Hare har vi fruktansvärt gott om men det har vi ingen i umgänget som äter så dom får i regel va. 

Mvh Joacim 

Jag vill nog påstå att vi har en rätt varierad biotop trots den lilla ytan. En snutt barrskog och en äng där det växer örter. Det gillar ju rådjuren! 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

25 minutes ago skurrt sa:

Jag vill nog påstå att vi har en rätt varierad biotop trots den lilla ytan. En snutt barrskog och en äng där det växer örter. Det gillar ju rådjuren! 

Och markerna runt omkring? Snarlikt över en stor yta? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

55 minutes ago skurrt sa:

Nämen vad trevligt! Hur fungerar det när man ansöker? Binder man sig till något? Det står nämligen inga priser hehe

675 kr per år enligt https://www.holmen.com/sv/skog/besok-skogen/jakt/riktpriser/pris-jakt-nord/

Har provat att söka en gång och fick svar inom några dagar. Dessvärre fanns inget i min närhet ? men vet att det finns rejäla vvo där man kan få arrende. Beror väl lite på i vilket område du vill jaga. 

Så mitt tips är såklart att lyckas få tag i ett arrende tillräckligt nära för att du ska orka ge dig ut på jakt några gånger under säsongen. Då är ju under 1000 kr inget att bråka om. Så kan du fokusera på att träna på viltvårdsåtgärder på den egna marken som du kan nyttja den dagen du har möjlighet till ett längre arrende :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen hit till forumet. 

Vet inte om du är bosatt i det vackra Hälsingland men grattis till en jakträtt. Själv har jag flyttat därifrån men jagar kvar när jag får möjlighet, min jakträtt i Delsbo VVO ger mig tillgång till småviltsjakt på 25000 ha. Älgjakten blir i ett av sex jaktlag på samma areal och vad jag vet fungerar det på liknande sätt runt ikring, Huggybear bor i västra delen av landskapet och har säkert mer info kring detta. 

 

Själva frågan om hur mkt du kan ta ut av kapitalet på marken beror som flera sagt helt på hur det ser ut mtp arronderingen. Djuren har ju inga gränser i sig och de flesta rör sig över betydligt större områden än 20 ha. Njut av marken och ta kontakt med  VVOt eller motsvarande. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Min mark hemma i Västergötland är av snarlik storlek. Den består mestadels av jordbruks- och hagmark/lövskog. Det jakttryck jag sätter på den är i runda slängar en bock per år, räv och fågeljakt (framförallt ringduva och kanadagäss). Ett sådant jakttryck innebär inte någon excess..

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det verkar som att prio blir rävjakt och så får vi se hur stammar av ätbart vilt utvecklas. En fråga angående rävjakten. Om jag sitter och lockar på räv på en såpass liten mark finns ju risken att jag lockar in räv från grannmarken. Detta är väl direkt olagligt? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

56 minutes ago skurrt sa:

Det verkar som att prio blir rävjakt och så får vi se hur stammar av ätbart vilt utvecklas. En fråga angående rävjakten. Om jag sitter och lockar på räv på en såpass liten mark finns ju risken att jag lockar in räv från grannmarken. Detta är väl direkt olagligt? 

Om du ska locka räv på sån liten mark så kör muspip,fågelskrik och kid ångest.

Går jätte fort att bränna en mark. 

Där jag jagar sköt vi 17 rävar på 70 hektar. Första året.

Dem som gråter över en räv. Är antigen stövarägare med en ny valp. Eller motsatsen till dem som är här inne

S

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Som någon var inne på så tycker jag du ska kolla om det inte finns nåt viltvårdsområde (vvo) runt marken. Vi har 4ha mark runt vår sommarstuga i Hälsingland. Tack vare det så får jag jaga på vvo’s mark, ca 6500ha. Men det kostar ju 250kr/år förstås och lika mycket till om jag skulle vilja skjuta älg också. (Då måste jag iofs även betala några kronor/ha upp till 150ha.) ?

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det brukar gå ganska fort att maila fastighetsbeteckningen till den aktuella länsstyrelsen för att få veta om fastigheten ingår i ett viltvårdsområde, man kan också begära ut stadgar etc via mail :)

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...