Publicerat Januari 5, 200521 yr När jag var och jagade i Örebro för ett par veckor sedan sa jakträtts innehavaren att en gris hade blivit påkörd av ett fordon rapporteras. Vid kontrollvägning skulle grisen ha vägt 365 kg. Kan de verkligen bli så stora? Denna väger nog lite mindre...
Publicerat Januari 5, 200521 yr Jag har hört att man har fått fram så stora exemplar genom att korsa div tamsvin med vildsvin, men annars så ligger väll vildsvin omkring 200 kilo vid maxvikt
Publicerat Januari 5, 200521 yr Låter mycket, men inte otroligt. Har hört om galtar på ca 240kg, så visst det är älgar på korta ben
Publicerat Januari 6, 200521 yr Som sagt inte omöjligt, men antagligen var det kanske en korsning mellan tamsvin och vildsvin. Skulle tro att manvikten i sverige ligger kring 250kg, i extremfall kanske mer. MVH Peter
Publicerat Mars 21, 200521 yr En gris med svensk genbank = går ej En gris med baltins genbak = möjligt men inte troligt En kornings gris = möjligt men inte troligt 365 Kg=Troligt Fel
Publicerat Mars 22, 200521 yr Kolla in aftonbladets nätupplaga, där kan man snacka wildboar Enligt artikeln vägde monstret (Hogzilla, även kallad) nästan ett halvt ton när den levde. Efter ett havlår i jorden vägde den 360 kilo och hade betar som var 40 cm. Man bli mörkrädd när man ser bilden på den ;D Tänk om det finns något liknande i våra skogar...........................
Publicerat Mars 22, 200521 yr Kolla in aftonbladets nätupplaga, där kan man snacka wildboar Enligt artikeln vägde monstret (Hogzilla, även kallad) nästan ett halvt ton när den levde. Efter ett havlår i jorden vägde den 360 kilo och hade betar som var 40 cm. Man bli mörkrädd när man ser bilden på den ;D Tänk om det finns något liknande i våra skogar........................... Det var en riktig monster det :o
Publicerat Juni 26, 200520 yr Tänk om det finns något liknande i våra skogar........................... Hade man vågat ut tror du ???
Publicerat December 20, 200520 yr när vi var i skåne och jagde såg vi massa kort på en galt, den vägde 310 kg och var 110 cm i mankhöjd, efter att ha sett korten så tvivlar jag inte på en enda siffra i de sammanhangen, det såg ut som ett nötkreatur fanimej.Den hade helt rätt vildsvingsfärger men kan ju ha korsningar i sig ändå.På åteln samma kväll kom 6 årsgrisar varav den ena var svartvit, även den en med korsning i generna.
Publicerat December 20, 200520 yr Sjukt stor gris må jag säga. För att fortsätta på "jag har hört" linjen så har jag hört att en gris som blev skjuten nu i höst vägde 220 kg, passad!! Det är fanimej älgar på korta ben de!!! Jag vill då inte ligga på alla fyra i en granplantering med pannlampa och möta den besten....vad brunt de skull bli, hehe...
Publicerat December 21, 200520 yr Har en polare som sköt en galt på ca 170 kg i förra veckan, han sa att den var lika stor i kroppen som en + 200 kilos älgtjur. Grymt bred om bringan och arslet. Betarna ska vi inte ens prata om. Den lät tydligen som en pansarvagn när den kom springande i ungskogen. ;)
Publicerat December 21, 200520 yr Visst förkommer det korsningar i många former på vildsvin, Men faktum kvarstår att dom kan bli så stora är om dom får rätt förutsättningar. Har själv fällt två riktigt stora vildsvin under jak med ställande hund, En galt på 212 kg lev vikt samt en dito på 188 kg. På eftersök så har jag spårat upp en som jag bara kunde uppskatta vikten på, Detta då den var i stark förruttnelse men den var större än min på 212 kg iaf. Björnhunden
Publicerat Februari 27, 200620 yr Hej! I takt med att stammen ökar tror jag att vi kommer att få se allt större grisar...kul tycker jag. Runt 200kg är nog maxvikter idag, enstaka exemplar på en bit över 200 kg. Blir dom större tror jag att det finns en inblandning av tamgris. Över 300 kg.... .....Nä ;D Kul detta med vikterna på passad gris....jag sköt en galt som vägde 162 kg levandevikt....när vi tagit ur den, flått den och fått av huvudet blev det bara 76 kg kvar :- Och svar ja: Det är stridsvagnar som kommer i skogen ;D...dom både hörs och syns .....respekt 8) Vildhog
Publicerat Februari 27, 200620 yr Vildhog - den galt jag sköt i höstas vägde 67,5kg slaktvikt. jag gissade att den skulle väga 140-150kg, så då borde det stämma?
Publicerat Februari 27, 200620 yr Vildhog - den galt jag sköt i höstas vägde 67,5kg slaktvikt. jag gissade att den skulle väga 140-150kg, så då borde det stämma? Grattis! Ja troligtvis stämmer det. Vi brukar säga 2 x slaktvikten och det stämmer rätt bra på lite större grisar ca 60-200kg. Mindre grisar får man ut lite mer på.....delvis pga av att dom inte har lika mycket späck (pansar). Vänligen Vildhog
Publicerat Maj 6, 200619 yr Sköt en galt inatt, inget monster på något sätt men uppskattningsvis 45-50 kg urtagen.. Mvh!
Publicerat Maj 7, 200619 yr En jobbar kompis till mig sköt denna lille gris förra veckan vägde 150kg levande. (jag raderade ansiktet då jag inte frågat honom om jag fick hänga ut honom)
Publicerat Maj 7, 200619 yr En jobbar kompis till mig sköt denna lille gris förra veckan vägde 150kg levande. (jag raderade ansiktet då jag inte frågat honom om jag fick hänga ut honom) Den var grann!
Publicerat September 21, 200619 yr Världsrekordet (vad jag vet) på ett vildsvin är 355 kg (slaktvikt). Men det var skjutet i Tunisien och det är en annan "rasgren" än den vi har i sverige. Som blir mycket större än den svenska. Men som sagt. Dom kan bli väldigt stora. En kille i jaktlaget såg ett vildsvin som han uppskattade till 200 kg (slaktvikt).
Publicerat September 22, 200619 yr En jobbar kompis till mig sköt denna lille gris förra veckan vägde 150kg levande. (jag raderade ansiktet då jag inte frågat honom om jag fick hänga ut honom) Den slacktboden kände jag allt igen C_Jannesson MVH/Jocke