Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
www.anglavakter.com

Sign in to follow this  
Two Smoking Barrels

Hylslängd-noggranhet och inverkan?

Recommended Posts

Two Smoking Barrels

Hur stor roll spelar 0.15mm i variation på hylslängden? Nån som har koll?

Ligger på mellan 54.85-55.0 för 6.5x55.

Merparten diffar bara några hundradelar och ligger i spannet 54.92- 54.96

Christian N

Så länge de är kortare än trim längd, dvs max kommer SU aldrig att se en skillnad i träffbild om du har normala prylar i övrigt. 

Längre än max kan ge tryck spikar, väldigt otrevliga saker. 

Enklast är dock så klart att trimma alla till en o samma längd eller i varje fall efter sortering i två eller tre grupper hålla koll på dem. C 

• Like 1

Joacim
28 minutes ago Two Smoking Barrels sa:

Hur stor roll spelar 0.15mm i variation på hylslängden? Nån som har koll?

Ligger på mellan 54.85-55.0 för 6.5x55.

Merparten diffar bara några hundradelar och ligger i spannet 54.92- 54.96

Vad mäter du med för något är min undran?

Two Smoking Barrels
38 minutes ago Christian N sa:

Så länge de är kortare än trim längd, dvs max kommer SU aldrig att se en skillnad i träffbild om du har normala prylar i övrigt. 

Längre än max kan ge tryck spikar, väldigt otrevliga saker. 

Enklast är dock så klart att trimma alla till en o samma längd eller i varje fall efter sortering i två eller tre grupper hålla koll på dem. C 

Japp, är ju såklart bäst att trimma till exakt samma längd. Men rent krasst så tolkar jag det du skriver som att 0.15mm i diff inte spelar någon roll. 

Givet att de inte överskrider maxlängd.

Ska gå i en tysk bössa😉

/J

Two Smoking Barrels
29 minutes ago Joacim sa:

Vad mäter du med för något är min undran?

Mäter med ett nykalibrerat digitalt Mitutoyo skjutmått.

Medveten om att noggrannheten i praktiken är 0.05mm, men har lång erfarenhet av mätteknik, så jag är trygg med resultaten i sig.

Ska dubbekolla med mikrometer på måndag. Sen är det inte bänk eller långhållskytte jag ska ägna mig åt. Alla träffbilder under 1 tum är ok för mina ändamål 😎

• Thanks 1

killer_mouse

Vi kan väl lätt säga att du har passerat stadiet noggrann 

0,15 mm diff kommer inte märkas 

faxe

Inga hylsor över trimlängd i mina bössor!!! Så mitt tips är trimma och brotcha:yes:. Mitutoyo här oxå:thumbsup:.

• Like 1

Two Smoking Barrels
17 minutes ago killer_mouse sa:

Vi kan väl lätt säga att du har passerat stadiet noggrann 

0,15 mm diff kommer inte märkas 

Jo, jag är nog en liten petig och nördig när jag väl sätter igång. Har haft ett långt uppehåll från handladdningsträsket... Så här noga med mätning av hylsor var jag aldrig förr, då bara hekalibrerade jag konsekvent och mätte i princip bara COL och friflykt.

Men nu ska det i en R93:a, så hylskondition och mått känns med ens något jag vill ha extra koll på.

Blir omladdning max 3ggr. Egentligen inte speciellt orolig, men noggrannhet är ju en dygd😊

Two Smoking Barrels
2 minutes ago faxe sa:

Inga hylsor över trimlängd i mina bössor!!! Så mitt tips är trimma och brotcha:yes:. Mitutoyo här oxå:thumbsup:.

Har faktiskt inte köpt någon hylsvarv ännu... Var ju korkad nog och sälja av precis ALLT för 5 år sen. De blev dyrt kan jag säga 😂 

Men snart så har jag allt igen...Sålde min press och alla tillbehör till Tecno när det begav sig. Så med ny press, tumlare, handpriming tool och allt annat jox som ska till vart det en skaplig slant, även om jag haft turen att få tag på nya kvalitetsprylar till riktigt bra priser👍

• Like 1

faxe
19 minutes ago Two Smoking Barrels sa:

Har faktiskt inte köpt någon hylsvarv ännu... Var ju korkad nog och sälja av precis ALLT för 5 år sen. De blev dyrt kan jag säga 😂 

Men snart så har jag allt igen...Sålde min press och alla tillbehör till Tecno när det begav sig. Så med ny press, tumlare, handpriming tool och allt annat jox som ska till vart det en skaplig slant, även om jag haft turen att få tag på nya kvalitetsprylar till riktigt bra priser👍

Läxan måste bli, sälj inte det du har för det blir dyrt😛.

• Like 1

larze
5 hours ago Two Smoking Barrels sa:

Jo, jag är nog en liten petig och nördig när jag väl sätter igång. Har haft ett långt uppehåll från handladdningsträsket... Så här noga med mätning av hylsor var jag aldrig förr, då bara hekalibrerade jag konsekvent och mätte i princip bara COL och friflykt.

Men nu ska det i en R93:a, så hylskondition och mått känns med ens något jag vill ha extra koll på.

Blir omladdning max 3ggr. Egentligen inte speciellt orolig, men noggrannhet är ju en dygd😊

Bara undrar varför du vill ha extra koll när det är en r93? 

• Thanks 1

Two Smoking Barrels
3 hours ago larze sa:

Bara undrar varför du vill ha extra koll när det är en r93? 

Nu har jag inte haft min R93 så länge, men vad jag förstått på andra Blaserägare så funkar det bättre med lite hårdare kalibrering.

Sen är det ju alltid lite av ren självbevarelsedrift att se till att man inte handladdar med undermåliga och uttjänta komponenter. Effekten av just ett hylshaveri kan ju bli lite extra tråkig på en 93:a. 

faxe
7 minutes ago Two Smoking Barrels sa:

Nu har jag inte haft min R93 så länge, men vad jag förstått på andra Blaserägare så funkar det bättre med lite hårdare kalibrering.

Sen är det ju alltid lite av ren självbevarelsedrift att se till att man inte handladdar med undermåliga och uttjänta komponenter. Effekten av just ett hylshaveri kan ju bli lite extra tråkig på en 93:a. 

Mina 308 Norma hylsor laddas om 10 gånger innan de åker i skrothinken efter att ha skjutits i min r93. Och det finns inga täcken på att de skulle vara slut.

Two Smoking Barrels
4 hours ago faxe sa:

Mina 308 Norma hylsor laddas om 10 gånger innan de åker i skrothinken efter att ha skjutits i min r93. Och det finns inga täcken på att de skulle vara slut.

Ok, ja vi får väl se... Men det låter ju bra.

Är ingen handladdningsexpert på något sätt, så jag kör efter devisen "Better safe than sorry"  som med det mesta här i livet... Åtminstone sen jag passerade 25-årsstrecket 😂

MagnusN

På temat: jag är noggran med att brotcha hylsorna jämna, men frågan är hur noga man behöver vara på utsidan? Det är ju lätt att få av det värsta men sen är den sista lilla biten träligare. Med den sista lilla biten är menar jag en ett minimalt utstick som man kan känna om man drar nageln eller fingertoppen försiktigt (micrometer har jag inte). Behöver man egentligen ta den? Går man på för hårt blir kanten istället lite konisk. 

Har provat att sätta kula i hylsor med kant och de mantlar itan problem.

Christian N

Enligt mig, ja, du vill inte ha något extra material alls där, ett ev "nyp" som uppstår på grund av materialet kan vara det som skickar trycket över gränsen.

laddar man modest och med sunda prylar känns det förvisso rätt säkert men jag hade som en ordningsfråga inte sparat ett uthäng, jag låter hellre det vara en "skuren" kant. 

/C

• Like 1

faxe

Underlättar oxå matningen.

MagnusN

Är väl säkrast att fortsätta vara petig. Ang skuren kant, någon erfarenhet där med sprickor?

Christian N

Näver.

/C

• Like 1