Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kaliber 20

Featured Replies

Publicerat

Jag funderar på att byta min 12/50 till en kaliber 28. Dock hittar jag ingen övningsammunition när jag söker, finns det tillgängligt på ett rimligt sätt i Sverige? Till 12/50 blir det ju bly och rätt dyrt om man skjuter så pass mycket på bana som man skulle behöva med en så svårskjuten bössa. I kaliber 20 har jag fortfarande lådvis med stål, och kalibern är ju klart mer allround men 28 lockar ändå.

Publicerat

Sakab för B&P och har en Flash 24g på hemsidan men om den finns i landet vet jag ej utan ring dit och hör! Staffans vapen vet jag tog hem Fiocchi för några år sedan som Varpsund skulle ha så han kanske kan ta hem eller XXL som också för Fiocchi.

Kul med en 28 vad har du i åtanke för fabrikat?

Jag är precis i dina tankar med en 28 kaliber och sitter och kollar runt vad som finns på marknaden i vapen och ammunition!

https://www.sakabsweden.se/shop/product/bp-24-flash-cal28?tm=media&sm=ammunition/hagelammunition/baschieri-pellagri-hagel

/Janne

Publicerat

Jag anser pga sveriges regelverk att kalibrar under 20 bara är opraktiska och begränsande. Med obegränsad garderob absolut, i nuvarande Sverige - nej.

Titta efter en kaliber 20 eller för all del 16.

Trap-plugg finns i både stål och bly.

Jaktpatroner finns i stål, bly och Bismuth.

Publicerat

Absolut Sidelock men vill man skall man följa sin vilja ?

Att den är styvmoderligt behandlad av Naturvåldsverket är ju inte så där roligt men den täcker in mycket vilt ändå i klass 4 från mus till havstrut så nog skulle en tjäder eller orre dö av en 28:a?

"vildkanin, iller, frett, mård, mink, hermelin, vessla, ekorre, läm-
lar, råttor, mullvad, sorkar (även bisam), möss, havstrut, gråtrut,
silltrut, fiskmås, skrattmås, sothöna, knipa, vigg, ripa, järpe,
ringduva, fasan, rapphöna, stadsduva, turkduva, korp, kråka, rå-
ka, skata, kaja, nötskrika, björktrast, koltrast, stare, gråsparv och
pilfink."

Publicerat
  • Författare

Jag är förstås medveten om de juridiska begränsningarna, men 12/50 har sina praktiska begränsningar istället. Min fundering gäller om man i praktiken och till ett rimligt pris kan köpa övningsplugg i Sverige.

Min fascination för kalibern började med att jag kände på en bock hos Hartman & Weiss med 30” pipor, kanske den bössa med bäst känsla jag känt på någonsin. Har kollat på en Perazzi MX28 men den ligger lite väl högt i pris, och då får jag sälja av en för stor del av garderoben. Varför inte en Beretta, tanken är oavsett kanske en bock med 30” pipor.

Tack för tipset! Fyra spänn styck var inte ett dugg roligare än 12/50.

Publicerat
18 hours ago Blaser66 sa:

Absolut Sidelock men vill man skall man följa sin vilja ?

Att den är styvmoderligt behandlad av Naturvåldsverket är ju inte så där roligt men den täcker in mycket vilt ändå i klass 4 från mus till havstrut så nog skulle en tjäder eller orre dö av en 28:a?

"vildkanin, iller, frett, mård, mink, hermelin, vessla, ekorre, läm-
lar, råttor, mullvad, sorkar (även bisam), möss, havstrut, gråtrut,
silltrut, fiskmås, skrattmås, sothöna, knipa, vigg, ripa, järpe,
ringduva, fasan, rapphöna, stadsduva, turkduva, korp, kråka, rå-
ka, skata, kaja, nötskrika, björktrast, koltrast, stare, gråsparv och
pilfink."

Det går att fälla allt hagelvilt med en 410 också, men det är inte tillåtet och det är heller inte tillåtet att öva lerduvor med bly vilket är ännu en spik i kistan.

Publicerat
17 hours ago jh sa:

Tack för tipset! Fyra spänn styck var inte ett dugg roligare än 12/50.

Nja - det är rätt enkelt.... Allt, precis allt, utom 12/70 landar i samma mörker i Sverige. Och under 20/70 är stål i princip omöjligt. 

Så frågan landar i det vanliga - betala eller gör som alla andra. 

T

Publicerat

Hade bara änder varit ok med en 28 så Hade jag haft en i skåpet.

/Markus

Publicerat
  • Författare

Kaliber 20 går det utmärkt att köpa övningsplugg till, och jag har kanske tre tusen i skåpet. 28 verkar det vara annorlunda med dock.

Publicerat

Finns förladdningar tillgängliga för att ladda stål, iom att min avsikt med en 28:a är att finskjuta lite så kommer jag att ladda med itx hagel eller liknande för lite mer prestanda vid krävande jakt och stål vid träning, bly till resten. 

Alla borde ha en sub kaliber som det kallas i staterna. C

Publicerat

Jo, en sub-gauge, en DS, en kipplauf osv osv. Blir fort trångt i Sverige-garderoben.

Publicerat
På 2018-06-10 at 10:25 sidelock sa:

, men det är inte tillåtet och det är heller inte tillåtet att öva lerduvor med bly vilket är ännu en spik i kistan.

Endast bana?

Publicerat
18 minutes ago strävhår sa:

Endast bana?

”Vid övning” vill jag minnas att det står. Dispens för jaktstig.

Svårkollat på privat mark iofs.

Publicerat
9 hours ago sidelock sa:

”Vid övning” vill jag minnas att det står. Dispens för jaktstig.

Svårkollat på privat mark iofs.

Fast där faller man på "skjutbana" om man är lite flitig....... 

T

Publicerat

Man får ju flytta lite på kastaren ibland, 5000 skott om året var det väl visst, eller minns jag fel? /C

Publicerat
23 hours ago Christian N sa:

Köp dig en utvidgad garderob, en del kallar det för hustru, andra regeringen, och en del andra det verkställande organet,

så får du plats med dina excesser. /C

i äktenskapsförordet under Förpliktelser  bör det under rubriken Hustru att  jägarexamen skall införskaffas snarast och att vid val av vapen Har den äkta mannen vetorätt, 

/ P

Publicerat
På 2018-06-10 at 20:54 Christian N sa:

Finns förladdningar tillgängliga för att ladda stål, iom att min avsikt med en 28:a är att finskjuta lite så kommer jag att ladda med itx hagel eller liknande för lite mer prestanda vid krävande jakt och stål vid träning, bly till resten. 

Alla borde ha en sub kaliber som det kallas i staterna. C

28 finns det till  https://www.ballisticproducts.com/TPS-28ga-non-toxic-shot-wad-preslit/productinfo/3222800/

FYI Jag tog förresten hem en SMART i 28 till en klubbkamrat