Hoppa till innehåll

bok/artikel om olyckan på Kolmården


detstorabla

Recommended Posts

Såg just en storytel-reklam för boken på Facebook. Hittills hade det skrivits 407 svar och då verkade ändå mycket vara raderat. Mycket var välnyanserat som att vi borde ”utrota oss själva istället”.  :rolleyes::wallbash:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

kommer en recension från mig senare. förhoppningsvis mer  välbalanserad ...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja, nu har jag lyssnat på boken. Den känns väldigt genomarbetad och man tas tillbaka till hela upprinnelsen till hur vargen behandlats.
Hela upprinnelsen med "Projekt Varg" och hur tanken var att man skulle visa att vargen inte var ond (Nu är den varken ond eller god).
Sen blev pengarna viktiga då Kolmården drog in stora pengar på "Närkontakt varg". Ingen har överhuvudtaget reflekterat över att ett rovdjur som ensam kan riva en älg skulle kunna vara farligt.   Sen att man skapar en onaturligt situation med 8 hanvargar i ett begränsat utrymme... Men det var verkligen inte någon som bara plötsligt hände. Mängder av incidenter där bla en tjej som var vargguide strax innan var riktigt nära att bli dödad av vargarna. Ingenting var någonsin vargarnas fel.

 Det var helt enkelt bara en tidsfråga innan det hände.Något som flera utländska vargexperter bekräftade...

Jag har alltid varit skeptisk till djurparker. Kan säga att den åsikten verkligen har stärkts. 

Min åsikt om vargen har väl knappast ändrats. Det är helt enkelt ett stort rovdjur som kan skapa stora problem och som nog måste 
jagas för att bibehålla sin naturliga rädsla för människor. Det är definitivt inget djur som bör hållas i hägn. 

Tycker nog att den kan vara läsvärd för alla, oavsett om du är vargkramare eller inte gillar vargar... 

 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...

Lyssnade just på P3 dokumentär om händelsen. Det verkar helt galet hur många incidenter som varit med både besökare och skötare utan att man vidtagit några åtgärder. Flera besökare som fått sys med upp till 17 stygn, hur kunde man fortsätta låta besökare komma in till vargarna då? Och ur ett arbetsmiljöperspektiv? Fanns det inga skyddsombud på Kolmårdens djurpark?

https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1198831?programid=2519

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...