Hoppa till innehåll

Skjuta lerduvor på längre håll.


Droggot

Recommended Posts

Jag och min kollega var ute i onsdags och sköt lite lerduvor inför höstens jakt.

Vi använder en sån där fjäder kastare man sköter förhand så duvorna har inte samma hastigheten som på skjutbanan.

Skyttet gick jätte bra denna gång och jag fick nästa alltid ner duvor på första skottet och dom som jag missade tog jag på andra så till slut blev det lite tråkigt och jag ville ha mer utmaning.

Då provade jag att ta några steg bakåt och då började bommarna komma rejält.

Jag har alltid haft svårt att skjuta på längre avstånd men inte tränat på det för jag missade ju ändå en del duvor på normalt avstånd.

Min skjutstil är inte på nått sätt skolad utan jag kastar upp bössan och när kolven tar i kinden trycker jag.

Det som skedde var att när jag fick duvan på längre håll så såg det ut som om den flög väldigt långsamt och då började jag sikta.

Jag försökte göra som jag alltid gjorde upp med bössan till axeln o när kolven tar kinden trycka av men det kändes inte rätt det gick för långsamt.

Ni som kan detta hur skall jag göra?

Fortsätta min gamla invanda teknik och bara öva mer på dom längre hållen?

Eller fungerar inte min teknik på längre håll så jag måste göra på något annat sätt?


 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte din teknik funkar på längre håll. Nära så är det bara att lyfta och trycka, på avstånd måste du peka framför eller swinga hur du nu väljer att göra. Här kan det finnas en poäng i att skjuta tavla.. testa med slugs, då är det väldigt tydligt vart du träffar. Testa att dra ngt skott mot papp med både hagel och slugg.. eller skit i det, slug är nog ingen bra idé då de sannolikt dippar rätt fort.

Men testa trap på avstånd så får du se vart i pappen du ligger. Ligger du lite fel på nära håll så ökar ju felet på större avstånd.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

När hållet ökar slutar jag skjuta på duvan och skjuter ”på punkten där duvan kommer vara”. Hitta duvans linje, skjut med 10cm framförhållning. Öka framförhållningen 10cm per skott tills duvan dör. Ha koll på om duvan stiger eller sjunker, det måste kompenseras för.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är helt inne på Kens linje, går inte att såga utan att se dig skjuta. Sen skriver du inte hur långt hållet är eller om det är frånduva eller sidoduva,eller något annat. Men det är som sagt inte helt enkelt och kräver lite träning.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 hours ago Hipshot sa:

Jag tror inte din teknik funkar på längre håll. Nära så är det bara att lyfta och trycka, på avstånd måste du peka framför eller swinga hur du nu väljer att göra. Här kan det finnas en poäng i att skjuta tavla.. testa med slugs, då är det väldigt tydligt vart du träffar. Testa att dra ngt skott mot papp med både hagel och slugg.. eller skit i det, slug är nog ingen bra idé då de sannolikt dippar rätt fort.

Men testa trap på avstånd så får du se vart i pappen du ligger. Ligger du lite fel på nära håll så ökar ju felet på större avstånd.

Snälla hipp ! Blanda inte kula med hagel , jag blir nervös av att höra sånt 

  • Haha 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Wow här hade det svarats en hel del. Jag får tacka för intresset.

Jag misstänkte som många här är inne på att min teknik inte fungerar på längre håll

Inser att jag hade skrivit lite för lite information så här kommer mera.

Jag brukar skjuta lerduvor som klockan / solfjädern.

Jag börjar med kastaren på min vänstra sida och skjuter från duva sen går jag runt kastaren så att jag får duvan från sidan och sen så jag får duva mot mig.
Ibland fortsätter jag så jag går hela vägen runt tills jag har kastaren på höger sida.

Avståndet till duvan är ungefär 20-25 meter.

När jag menar lägre håll så är det kanske 35 meter på en sidoduva.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

35 meter är ganska långt, det kräver lite teknik. Väldigt svårt att säga vad du ska hitta på när man inte ser dig skjuta, prova dig fram, kolla videos på Youtube, eller ännu hellre, åk och ta en lektion, det är väl spenderade pengar!

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo en lektion vore nog inte helt fel har haft funderingar på det ett tag.

Jag har kollat en hel del videos på Youtube och där vill dom att man skall först lägga an bössan där efter jag ifatt duvan för att tillslut nå samma hastighet som duvan och där efter gå förbi duvan och skjuta.

Jag jagar ikapp duvan vid själva anlägget och trycker av när kolven når kinden. Det sker mer eller mindre som en reflex.
Detta fungerar bra för mig i snabba situationer och på korta håll.

Det som blir fel för mig med min nuvarande skjut stil är att när jag får duvan på längre håll så ser den ut att gå väldigt långsamt.
Reflexen att kasta upp bössan och tryck av försvinner och jag får känslan av att jag är på älg banan istället.

Tror ni att det går att kombinera dessa två skjut stilar?
Köra min invanda på korta håll och den andra på längre håll?

Jag tror att det skulle ta väldigt lång tid att jobba bort min invanda skjut stil som jag har haft i över 30 år. :(

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago Droggot sa:

Jo en lektion vore nog inte helt fel har haft funderingar på det ett tag.

Jag har kollat en hel del videos på Youtube och där vill dom att man skall först lägga an bössan där efter jag ifatt duvan för att tillslut nå samma hastighet som duvan och där efter gå förbi duvan och skjuta.

Jag jagar ikapp duvan vid själva anlägget och trycker av när kolven når kinden. Det sker mer eller mindre som en reflex.
Detta fungerar bra för mig i snabba situationer och på korta håll.

Det som blir fel för mig med min nuvarande skjut stil är att när jag får duvan på längre håll så ser den ut att gå väldigt långsamt.
Reflexen att kasta upp bössan och tryck av försvinner och jag får känslan av att jag är på älg banan istället.

Tror ni att det går att kombinera dessa två skjut stilar?
Köra min invanda på korta håll och den andra på längre håll?

Jag tror att det skulle ta väldigt lång tid att jobba bort min invanda skjut stil som jag har haft i över 30 år. :(

problemet med den reflexbaserade skjutstilen är att du inte har en susning om vad som gör att du träffar, och att den stilen faller på längre håll  är nog mera regel än undantag..  troligen har du " dragit på dig anläggnings skador " 

 Står du tex bakom Ken1  och tittar så skulle du bli förvånad hur lite  han rör sig och hur långsamt han går upp och trycker av, och trots att man tycker det går i slowmotion så skjuter han mkt snabbt.. 

/ P

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

27 minutes ago culot sa:

problemet med den reflexbaserade skjutstilen är att du inte har en susning om vad som gör att du träffar, och att den stilen faller på längre håll  är nog mera regel än undantag..  troligen har du " dragit på dig anläggnings skador " 

 Står du tex bakom Ken1  och tittar så skulle du bli förvånad hur lite  han rör sig och hur långsamt han går upp och trycker av, och trots att man tycker det går i slowmotion så skjuter han mkt snabbt.. 

/ P

Hmm...hänger inte riktigt med, är det inte mera undantag att den stilen fallerar på längre håll än att den regelmässigt gör det....Dvs den reflexbaserade stilen borde som regel även funka på långa håll om man undantar anläggningsfel? Va krångligt det blev ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 hours ago joco sa:

Hmm...hänger inte riktigt med, är det inte mera undantag att den stilen fallerar på längre håll än att den regelmässigt gör det....Dvs den reflexbaserade stilen borde som regel även funka på långa håll om man undantar anläggningsfel? Va krångligt det blev ?

Den reflexmässiga stilen funkar inte på långa håll eftersom du måste ta mer hänsyn till både linje och framförhållning... 

Tro mig, jag har kämpat ett antal timmar med kunder med exakt detta problem. Brukar blir lite jobb men sen kan det hyggligt ut till omkring 40 m, längre bort än så är knivigt på bara en lektion

M

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

9 hours ago charlie sa:

Den reflexmässiga stilen funkar inte på långa håll eftersom du måste ta mer hänsyn till både linje och framförhållning... 

Tro mig, jag har kämpat ett antal timmar med kunder med exakt detta problem. Brukar blir lite jobb men sen kan det hyggligt ut till omkring 40 m, längre bort än så är knivigt på bara en lektion

M

Intressant att höra.

Vad lär du dom för stil istället?
Behåller dom sin reflexmässiga stil på korta håll eller byter dom stil helt?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

19 hours ago Ken1 sa:

Går alldeles utmärkt...

Det var skönt att höra.

Jag får testa den andra stilen nästa gång jag åker ut o pangar lerduvor.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Droggot sa:

Intressant att höra.

Vad lär du dom för stil istället?
Behåller dom sin reflexmässiga stil på korta håll eller byter dom stil helt?

Svårt att beskriva kortfattat men iom att jag jobbar på Susegården är väl stilen närmast hämtat ur Stanburys rötter... 

Gå upp i bakkant på duvan, följ linjen ett stycke å ge den kontrollerad framförhållning... 

Lättast att visa genom att skjuta. Resultatet brukar bli att kunden skjuter lika på alla duvor oavsett avstånd eller hastighet. 

M

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

 

 

detta är ett av de bättre klippen jag sett på nätet för att beskriva framförhållningen.

 

https://www.youtube.com/watch?v=QlAS8SWLd6M

 

Är ingen storskytt själv men brukar använda första varianten på kortare håll och den andra på längre. Pull away funkar på alla avstånd men när jag jagar morkulla över stående hund brukar det bli swing through. Tredje använder jag bara på älgbanan… då det är enda gången jag vet avstånd och hastighet.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...