Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Rengöra Timney trycke

Featured Replies

Publicerat

Demonterade just min m/96 (se min blogg-tråd) och upptäckte att den har ett Timney-trycke. Det ser ut som om det inte fått någon kärlek på ett antal år och jag funderar på om det är en bra eller dålig idé att tvätta hela trycket i min lilla ultraljudtvätt? Brukar använda lampolja för sån här smådelstvätt. Funkar som fotogen men luktar ingenting. Jag tror det är en dålig idé att försöka ta isär trycket så därför tänkte jag att man kanske kan tvätta hela.

Vad säger expertisen? Bra eller anus? 

Om det är vettigt att UL-tvätta är det något speciellt ställe på trycket man bör smörja efteråt?

20180618_183050.jpg

20180618_184337.jpg

Publicerat

Lägg på en droppe fin olja och låt det vara....

(Om det funkar förståss)

Publicerat
  • Författare
21 minutes ago Dansken sa:

Lägg på en droppe fin olja och låt det vara....

(Om det funkar förståss)

Funkar hur bra som helst, så då låter jag det vara med lite utvändig rengöring.

Var smörjer man?

Publicerat

Delar som ser ut att röra sig.

Publicerat
  • Författare

Medans jag ändå har sakkunskapen på tråden ;)

Då man har trycket löst  så är lägena för säkringen väldigt distinkta (fjäderbelastad kula i hål), men när det är monterat i bössan  så finns inte dessa distinkta lägen längre. Jag gissar på att uttaget för säkringsarmen/knappen i stocken är lite tajt så att kulan inte riktigt kan "klicka i", iallfall inte så att det låter på samma sätt som när säkringen är ur stocken.

Kan det här vara till någon nackdel? Fördelen som jag ser det är att säkringen är helt ljudlös.

Publicerat

Det går en liten "pigg" genom trycket som du ser precis framför hålet där du ser upphaket på din översta bild.

Den rör sig lite utåt (åt vänster i bössans färdriktning) när du hanterar säkringen. I den andra ändan av den pinne är den spetsig och det sitter en liten fjäder bakom den spetsiga skallen. Detta ger momentet (du ser dom tvenne hål  i säkringsarmen på nästa bild där piggen går in i)

Jag kan ge mig fan på att den piggen tar i träet i vänster sida där det är urfräst för trycket.

Publicerat
  • Författare
8 hours ago Dansken sa:

Det går en liten "pigg" genom trycket som du ser precis framför hålet där du ser upphaket på din översta bild.

Den rör sig lite utåt (åt vänster i bössans färdriktning) när du hanterar säkringen. I den andra ändan av den pinne är den spetsig och det sitter en liten fjäder bakom den spetsiga skallen. Detta ger momentet (du ser dom tvenne hål  i säkringsarmen på nästa bild där piggen går in i)

Jag kan ge mig fan på att den piggen tar i träet i vänster sida där det är urfräst för trycket.

Klockrent beskrivet! Det ska kollas!

Stort tack Svend! :thumbsup:

Publicerat
  • Författare

Nu har jag kollat upp och det var faktiskt gott om plats urfräst för "piggen". Däremot var det lite tajt i bakkant av  "säkringsknappen" i säkrat läge så jag tog ur en ½mm med en vass kniv och det blev märkbart distinktare. Nu är det lite knappt synbar frigång mot träet i säkrat läge. Tyvärr tänkte jag inte på att ta några bilder.

Däremot verkar det vara tajt med plats för "plattan" på tryckets högersida som rör sig då man säkrar/osäkrar. Det finns en del skavmärken på den. Får titta noggrannare på det och ev. slipa ur lite nästa gång jag tar ur mekanismen ur stocken.

Publicerat

Kolla så inte säkringsplåten tar i kanten på underbeslaget när du drar åt lådskruvarna...

Testa att sätta ihop utan kolven då ser du.