Publicerat Juni 19, 20188 yr Godag alla jägare, efter en lång proses så är jägarexamen klar och bössan påväg in. Blev en husqvarna 1640 i 30-06. Vapnet är tänkt att användas vid jakt på Älg, Vildsvin, rådjur samt lite annat småvilt. Jag söker en relativt mjuk kula som expanderar bra på håll ut till 200 meter. Men ändå tillräckligt hård för att inte "gå sönder" i en galt på 30 meter. Marken jag jagar på är/kan vara ganska snårig så korta flycktstäckor är att föredra. Tankarna går kring Norma Alaska eller oryx, vad säger ni?
Publicerat Juni 19, 20188 yr Författare Sako_Finnbear 288 Publicerat 1 timme sedan Jag kör med 200gn Oryx, den funkar kanon som "allt i allo" Tackar, den skulle nog funka:)
Publicerat Juni 19, 20188 yr Skjutit mycket 180gr Norma Vulkan och lite gris med Lapua Mega, men nu ska det lsddas upp lite Hornady SST. Tror det ska bli bra för mig.
Publicerat Juni 20, 20188 yr Woodleigh i nån lite tyngre vikt om inte hållen blir allt för långa annars kanske 2 olika kulor in vara en lösning.
Publicerat Juni 20, 20188 yr 15 hours ago Jämtejägarn sa: Godag alla jägare, efter en lång proses så är jägarexamen klar och bössan påväg in. Blev en husqvarna 1640 i 30-06. Vapnet är tänkt att användas vid jakt på Älg, Vildsvin, rådjur samt lite annat småvilt. Jag söker en relativt mjuk kula som expanderar bra på håll ut till 200 meter. Men ändå tillräckligt hård för att inte "gå sönder" i en galt på 30 meter. Marken jag jagar på är/kan vara ganska snårig så korta flycktstäckor är att föredra. Tankarna går kring Norma Alaska eller oryx, vad säger ni? Drömmen är en kula som expanderar "lagom" på olika avstånd och hastigheter, en svår ekvation som regel. Ska du ladda själv eller är det löpeammo? Alaska är en mycket gammal konstruktion som av någon outgrundlig anledning har ikonstatus i Sverige, det är en helt konventionell obondad blyspets med rundnos och flatbase, dvs lätt expanderande och BC som en tegelsten. Liknande kulor görs av bl.a. Sierra, Hornady och S&B. Vulcan är något modernare är men fortfarande en lättexpanderande obondad kula. (jag har jagat en del med Sierra Rundnos 220Gr i 30-06, allt jag skjutit har dött) Förutsägbara kulor med god expansion i måttliga hastigheter, men om man vill ha en mjuk kula för expansion på lite längre håll är det lika bra med en kula som flyger bättre, då finns exempelvis Hornady SST och Sierra GameKing. Om man som jag föredrar kulor som inte fragmenteras så mycket är det bondat bly eller koppar som gäller. Oryx har lika uselt BC som Alaska men är bondad och hård, det finns en del som är kritiska till Oryx och menar den är allt för hård, samtidigt är det en av de allra mest använda kulorna i Sverige och det vore underligt om inte några skulle ha dåliga erfarenheter, det är säkert en funkis kula. Själv använder jag numer Barnes TTSX som har bra BC och är en av de mer lättexpanderande kopparkulorna, jag räknar med 600m/s i anslagshastighet för god expansion. Den har funkat utmärkt för mig hittills, god expansion ut till ett par hundra meter samtidigt som den håller ihop även på korta håll. Du får fundera på vilka egenskaper du vill prioritera och bestämma utifrån det. I 30-06 skulle jag ha använt TTSX 168 eller möjligtvis 180Gr, men det är jag det. lycka till
Publicerat Juni 20, 20188 yr Om du handladdar: Hornady Interbond, Swift Scirocco, Nosler Accubond 165-180 grains. Flyger lätt och långt och är tämligen lättrexpanderade, men bondade och håller ihop bra även vid tufft motstånd. Helmetallalternativ: Barnes TSX/TTSX 168 gn (deras mest lättöppnade kula i kal .30). Fabriksammo: Nån bondad tillgänglig ammo med 165-200 gn kula som skjuter bra i din bössa. T.ex Oryx 165, 180 eller 200 gn. Tikkas nya serie ammo. Sako Hammerhead/Super Hammerhead. Winchester har också nån skaplig bondad prisvärd variant som Interjakt säljer tror jag (Power Max?). Helmetallalternativ: Normas nya EcoStrike 150 gn är säkert inte så dum (men dyr!).
Publicerat Juni 20, 20188 yr Författare Lutar åt 11,7 grams oryx (frabriksladdad). Var och utforskade markerna och hunden hitta mycket spår av stora älgar och vildsvin, så en bondad kula blir väll inte fel. Tack för alla svar!