Hoppa till innehåll
https://www.Reservdelar24.SE

Gustav

Gasol vs kol/koks

Recommended Posts

Gustav

Idag har jag fått nog. Inte bara det att man blir less på att lägga otroligt lång tid åt att tända skiten och ordna träbitar, koks m.m, men också för att sladden till hårblåsen som förser syre till kokset exploderade idag. Ässjan måste uppgraderas/ersättas. Frågan är bara; ska man köpa sig en gasolässja?

Som jag ser det är det egentligen bara att tända på en bit tidningspapper, slänga in den, skruva på gasen, vänta lite och så är man redo att börja smida. Är det verkligen så enkelt? Det största problemet jag har med smide överlag är att det inte är "smidigt" (hehe) att gå till smedjan och börja. Det är nästan ett helt dagsprojekt för mig eftersom, som jag skrev innan, det är så mycket man måste fixa innan (klyv ved till småbitar, bär in hinkar med koks m.m.). Att minska förberedelsetiden och krångligheten är prio nummer ett för mig.

Sen är självklart priset en stor faktor i detta beslut. Jag har byggt upp min lilla "smedja" i vårt gamla gjuteri, som bara eldar med koks. Vi har alltså ett stort lager koks som inte kommer ta slut på flera år. Priset för bränslet om jag fortsätter med koks är därmed nästintill ingenting. Däremot är dessa koksbitar gigantiska. Att ha mindre bitar (5 - 20mm) har självklart inte varit viktigt när man värmer upp deglar. Koksen är alltså varken kul eller funktionellt att smida med, men de kostar ingenting. Om man kör på gasol, var köper man tuberna och vad kostar det i drift? Hur mycket kostar det om man smider 1-3 ggr/vecka?

Hur är det med ventilation? För tillfället ställer jag bara ässjan i gjutugnen och låter röken stiga ur skorstenen. Hur pass ventilerad måste smedjan vara om man kör på gasol?

Det var nog de viktigaste frågorna. Om ni har andra tips eller åsikter om vad jag ska göra får ni gärna dela med er av dem också!

Tacksam för alla svar!

// Gustav

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser
detstorabla

och jag som hoppades på en upphettad diskussion om kolgrill vs gasolgrill 😁

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Gustav
51 minutes ago detstorabla sa:

och jag som hoppades på en upphettad diskussion om kolgrill vs gasolgrill 😁

Jo det hade varit kul! Hoppas att det kommer några kunniga från båda hållen.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
thjona

Om du är i en industrilokal  som har lite storlek så kan du elda med gasol utan problem.

Det är naturligtvis beroende på effekten men om du tänker att det går att använda en gasolspis i en husvagn med den ventilationen som där är så går det att dra på lite mer i ett gjuteri. Det kommer väl att gå åt en del gasol för dig har för mig att det är 13 kWh per kilo så det är bra med en effektiv ugn/ässja annars går det en tub ganska fort. Det borde ju vara enkelt med gasol men kol/koks har ju sin charm men det är ju en del jobb som du skriver och lämplig fläkt borde det inte vara problem med.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Gustav
1 hour ago thjona sa:

Om du är i en industrilokal  som har lite storlek så kan du elda med gasol utan problem.

Det är naturligtvis beroende på effekten men om du tänker att det går att använda en gasolspis i en husvagn med den ventilationen som där är så går det att dra på lite mer i ett gjuteri. Det kommer väl att gå åt en del gasol för dig har för mig att det är 13 kWh per kilo så det är bra med en effektiv ugn/ässja annars går det en tub ganska fort. Det borde ju vara enkelt med gasol men kol/koks har ju sin charm men det är ju en del jobb som du skriver och lämplig fläkt borde det inte vara problem med.

Jag ska försöka massproducera kapsylöppnare och krokar nu i sommar inför hösten då vi ska ha ett UF-företag som säljer smidna produkter och då ska tydligen gas vara bättre eftersom man kan ha flera små produkter inne i ugnen samtidigt utan att oroa sig för att smälta någon av dem. Om man sticker ner flera tunna kapsylöppnare i en koksbädd kan de lätt börja spraka och förstöras (detta har hänt för många gånger för mig).

Om jag nu bestämmer mig att jag ska ha en gasässja, ska man bygga den eller köpa en? De jag tittat på än så länge är dessa. Tipsa gärna till några som är snälla mot plånboken.

Sen undrar jag också lite över hur många brännare man ska ha. Räcker det med 1? Jag har varken en lufthammare eller "striker" så kommer troligtvis inte hålla på med stora stålbitar, men tar det lång tid att värma upp saker med bara en?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
thjona

Om du håller till i ett gammalt gjuteri har du då inte tillgång till något lämpligt material att bygga en liten gasolässja av, lite eldfast tegel som du staplar till samma form som på bilden som du hänvisade till och sedan en vanlig gasolbrännare i ett hål in i "röret" borde inte vara omöjligt att få till 

www.back-tools.fi/shop/sv/assjor/1720092-gasolassja-wihltom

Denna modell borde ju gå att efterlikna med eldfast tegel så borde inte kostnaden bli så hög, jag tror inte att du behöver mura utan det räcker att stapla stenarna till lämplig form, om du har tillgång till lite material tror jag att det kan vara värt ett försök.

Gasolhandlaren i Ljungby har en skylt med 23 kr kilot för gasolen

Thommy

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Gustav
7 hours ago thjona sa:

Om du håller till i ett gammalt gjuteri har du då inte tillgång till något lämpligt material att bygga en liten gasolässja av, lite eldfast tegel som du staplar till samma form som på bilden som du hänvisade till och sedan en vanlig gasolbrännare i ett hål in i "röret" borde inte vara omöjligt att få till 

www.back-tools.fi/shop/sv/assjor/1720092-gasolassja-wihltom

Denna modell borde ju gå att efterlikna med eldfast tegel så borde inte kostnaden bli så hög, jag tror inte att du behöver mura utan det räcker att stapla stenarna till lämplig form, om du har tillgång till lite material tror jag att det kan vara värt ett försök.

Gasolhandlaren i Ljungby har en skylt med 23 kr kilot för gasolen

Thommy

Jo precis, tanken är att bygga ihop ässjan av eldfast tegel till något som liknar denna:

Forge.PNG.0f79677d49dcb0c5ee1d7e8111ee030f.PNG

Sen är det bara att svetsa fast en ram som håller ihop allt.

Frågan är bara: Hur tjockt bör teglet vara? 50 mm?

Sen har jag också sett att folk använder ett frigolitliknande material som yttre isolering och eldfast tegel som inre. Detta är inget superviktigt antar jag? Dessutom var det någon erfaren ässj-byggare (?) som inte tyckte om eldfast tegel eftersom det var som en "heatsink". Detta är väl också rätt petigt och inget som en amatör bör bry sig om?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
thjona

Den konstruktionen som du har ställt upp där borde vara värd att prova.

Det är som du skriver att en del material är värmemagasinerande och en del är isolerande, men när det är dessa material är det ju oftast eldfast tegel som går att få tag på på ett enkelt sätt. 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.