Publicerat Januari 3, 200719 yr Tja forumister. Skulle behöva lite info,erfarenheter,värde,kvalitet om detta kikarsikte. Har fått erbjudande att köpa ett Helia (Kahles) CSX 3-12x56 riktmedelet är 4-dot (belyst). Ca. 2år gammalt och är aldrig monterat (inte ett märke, som nytt) i kartong med garantipapper,bruksanvisning,linsskydd. Alla åsikter är välkomna. MVH Fredda
Publicerat Januari 3, 200719 yr Författare Vad får du ge för siktet.? Missa vist dä 10000 riksdaler(kr).
Publicerat Januari 4, 200719 yr Det är inget superpris med tanke på att den ligger runt 12' ny. Kvaliten är god, liksom skymningsegenskaperna. Likställer denna helt med Meoptas Meostar som kostar runt 9' ny i Sverige och 7 i USA. En bra kikare där prutmånen borde vara en tusenlapp. MVH
Publicerat Januari 4, 200719 yr Torsbohandels tar 15950 kr för det siktet och de brukar vara bland de billigaste i sverige Jag håller heliat högre än mepota meostar. Jag har bägge. (dock ett helia cb 3-12-56). 10 000kr är billigt trident
Publicerat Januari 4, 200719 yr Det går att köpa billigare än så i Sverige också, Köping 12500 exempelvis. Men kikaren är bra, dock ingen Zeiss enligt både mig och oberoende tester och en ny Zeiss får du för 13' på nyss nämnda Torsbohandels. Huruvida Meostaren ger 2 eller 3 minuter mer eller mindre skjutljus tiger jag om. Valet är väldigt fritt.
Publicerat Januari 4, 200719 yr Köping? Websida? JO meostaret är mycket bra. Jag stör mig på det korta ögonavståndet och att det är lite mindre synfält än i helian. Men mörkeregenskapena och skärpan är mycket bra. Trident
Publicerat Januari 4, 200719 yr Skall ej fara med osanningar och har kollat upp lite bättre. En kompis gav 11700 hos Jakthuset i Eskilstuna, ej köping. Då hade förvisso tuben en liten repa men kikaren var ny.
Publicerat Januari 4, 200719 yr Skilj på CB och CSX. CSXen håller jag lika högt som Zeiss och Swarre. /P
Publicerat Januari 4, 200719 yr Jag har en Helia CSX 3-12x56 och den har funkat klanderfritt nu i två år. Jag tycker det har fungerat för j***a suveränt med dag och nattbelysningen och jag har jämfört min mot jaktlagets swarowskis och SuB motsvarande och oftast så har de grabbarna gett upp innan mig då de ansett att det varit för skumt att skjuta. Men det har ju även att göra med den individuella bedömningen. Tycker att möjligheten med att kunna belysa riktmedlet så starkt att det funkar även dagtid har varit det största valet för min del. Tycker att du ska köpa det! Dock ska du beakta att elektronikgarantin gäller bara de två första åren.
Publicerat Januari 4, 200719 yr CSX är ett väldigt bra sikte, bland dom bästa men priserna på Helia börjar bli absurt höga i Sverige. 10.000 kr tycker jag är för mycket för ett begagnat kikarsikte, speciellt med tanke på att Helias 25- års garanti enbart gäller första ägaren. Kolla alltså vad det står på garantisedeln, för även bra sikten kan börja strula - tro mig. Personligen hade jag köpt ett fabriksnytt sikte istället för 10-12.000 (och hoppat över belysningen). Alternativt letat efter ett begagnat till betydligt lägre pris. Nu vill jag inte sabba dina planer Men kolla runt lite först innan du bestämmer dig. /Danne
Publicerat Januari 4, 200719 yr Författare Hej igen. Har läst och begrundat allla svar, tackar givetvist för dom och fortsätt gjärna att skriv er åsikter i detta ämne. Har både ringt och kollat runt en del på div. sikten priser med mera men 12000 för just detta har jag inte lyckast hitta ännu (forskat på fel ställe kanske). ;D 10.000 kr tycker jag är för mycket för ett begagnat kikarsikte, speciellt med tanke på att Helias 25- års garanti enbart gäller första ägaren.Kolla alltså vad det står på garantisedeln, för även bra sikten kan börja strula - tro mig. Garantisedeln är faktiskt inte ifylld sen om det också krävs ett kvitto kan jag inte svara på /Fredda
Publicerat Januari 6, 200719 yr Tjena! Mitt tips blir nog aningen tjatigt men...köp ett nytt sikte av bättre tysktmärke. Beställ från www.jilas.dk. Jag jag själv 13.575 kr för 3-12 56 zeiss victory med valfritt belyst riktmedel + att jag fick med ringar och frakt i detta pris!!!! De ekickar med allting , både köpbevis och garantipapper. Dessa 3,5 tusen extra ger dig både större säkerhet, valfriget och prestanda. Lycka till! 'RG