Publicerat Juni 24, 20188 yr Vila fördelar/nackdelar finns det mellan rostfri- respektive blånerad pipa - förutom det uppenbara med rost?
Publicerat Juni 25, 20188 yr Jag har fått förklarat att man kan uppnå aningens gynnsammare pipsvängningar med kolstål. (Hörsägen utan närmare fakta).
Publicerat Juni 25, 20188 yr Det är ju ingen jätteskillnad på tex E-modulen. (Som jag mistänker hade kunnat påverka en hel del) På lite större pipor/rör jobbar man ofta med att linda kolfiber och liknande. Då får man upp drag/böjmotstånd ganska rejält. (Har även sett det på prickskyttegrejjer) Jag har sett diskussioner kring hur mycket den ena eller andra pipan mantlar utan att kunna dra några definitiva slutsatser. Min gissning är att kvaliten på ytan gör mer. Men som sagt. Det är en gissning. Jag har egentligen ingen större insikt.
Publicerat Juni 25, 20188 yr Har hört att alla material är I princip samma. Rostfria pipor är lite rivigare innuti och kräver därmed fler kulor innan de slutar mantla koppar. Killgisning eller?!