Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Foder Rå/Dov VS Gris

Featured Replies

Publicerat

Är det någon som har erfarenhet av något foder som drar Dov och Rå utan att vara jätte önskvärt av grisen?

Jag vill helst inte stöta mig med bönder på grannmarker (Även om det är långt till närmaste gröda) men tänker ändå dra igång min gamla spridare. Det lär ju åtminstone inte vara negativt att fodra nu och någon månad framåt. (Men att sedan skjuta gris så mycket det går)

Jag tänker mig att spridaren får gå igång på förmiddagen/mitt på dagen då jag vill minnas att jag förra gången jag körde spridaren hade mer rå i dagsljus och gris i mörker. Är det någon som har andra tipps på hur man gynnar Rå/Dov jmf med Vildsvinen?

// Henrik

Publicerat

Det enda jag kan komma med är som du redan vet är att grisen är den som är mest nattaktiv och därför kan det vara lämpligt att köra spridaren på morgonen.

Jag vet inget foder som grisen inte tycker om.

Publicerat
  • Författare

Jag funderar på om en placering ute på öppet fält skrämmer grisen mer än det skrämmer rå/dov. Någon med erfarenhet?

Publicerat
1 hour ago henke67 sa:

Jag funderar på om en placering ute på öppet fält skrämmer grisen mer än det skrämmer rå/dov. Någon med erfarenhet?

Rimligen så.

Publicerat
18 hours ago hs_merkel sa:

Vårt jaktlag kör enligt deras ritningen för rådjur. Men då fodrar vi för rådjuren i anslutning till öppna fält närmare bebyggelse där vildsvinen normalt inte håller hus. Efter lodjurens framfart på marken konstaterade vi att utfordring av rådjur inne i skogen blir lodjursfodring. 

Rådjuren ligger ofta i övergången mellan skogsholmen och fält. Vildsvinen har letat upp dessa automater vid riktigt bistra vintrar men de har inte sabbat automaterna. Tidigare hade vi tunnor på tre ben med "spiraltutte" i botten. Typ fågelautomater. Dessa välte vildsvinen och drog ut sprialtutten på. Riktiga vandaler.