Jump to content

Foder Rå/Dov VS Gris

henke67
 Share

Recommended Posts

Är det någon som har erfarenhet av något foder som drar Dov och Rå utan att vara jätte önskvärt av grisen?

Jag vill helst inte stöta mig med bönder på grannmarker (Även om det är långt till närmaste gröda) men tänker ändå dra igång min gamla spridare. Det lär ju åtminstone inte vara negativt att fodra nu och någon månad framåt. (Men att sedan skjuta gris så mycket det går)

Jag tänker mig att spridaren får gå igång på förmiddagen/mitt på dagen då jag vill minnas att jag förra gången jag körde spridaren hade mer rå i dagsljus och gris i mörker. Är det någon som har andra tipps på hur man gynnar Rå/Dov jmf med Vildsvinen?

// Henrik

• Like 1

Det enda jag kan komma med är som du redan vet är att grisen är den som är mest nattaktiv och därför kan det vara lämpligt att köra spridaren på morgonen.

Jag vet inget foder som grisen inte tycker om.

1 hour ago henke67 sa:

Jag funderar på om en placering ute på öppet fält skrämmer grisen mer än det skrämmer rå/dov. Någon med erfarenhet?

Rimligen så.

18 hours ago hs_merkel sa:

Vårt jaktlag kör enligt deras ritningen för rådjur. Men då fodrar vi för rådjuren i anslutning till öppna fält närmare bebyggelse där vildsvinen normalt inte håller hus. Efter lodjurens framfart på marken konstaterade vi att utfordring av rådjur inne i skogen blir lodjursfodring. 

Rådjuren ligger ofta i övergången mellan skogsholmen och fält. Vildsvinen har letat upp dessa automater vid riktigt bistra vintrar men de har inte sabbat automaterna. Tidigare hade vi tunnor på tre ben med "spiraltutte" i botten. Typ fågelautomater. Dessa välte vildsvinen och drog ut sprialtutten på. Riktiga vandaler.