Publicerat Juni 25, 20187 yr Hej, Jag blev nyss klar med jägarexamen och kom över en Nikko 5000-II kal 12 med borrad 1/2-1/2 för en symbolisk summa pengar av en bekant som behövde rensa vapengarderoben. Tänkte att jag lika gärna kunde göra bort mig här innan jag går och gör bort mig hos en vapenhandlare. Så: jag ser ingen indikation på att det ska gå att skjuta stålhagel med den, men förre ägaren sa lite i förbifarten att det ska vara lugnt. Är det någon som har erfarenhet av bössan och om den klarar stål? Eller har något bra knep för att luska ut hur det ligger till? Tack!
Publicerat Juni 26, 20187 yr Har den nitroprov och max 1/2 borrning så är normalpatroner safe. Lilja behövs bara för högtryckspatroner.
Publicerat Juni 26, 20187 yr En vidare utläggning av Sidelocks sammanfattning. Rent praktiskt så funkar alla 24gr övningshagel och Wetland 28gr 4or ligger under gränsen.
Publicerat Juni 26, 20187 yr Författare 1 hour ago MagnusN sa: En vidare utläggning av Sidelocks sammanfattning. Rent praktiskt så funkar alla 24gr övningshagel och Wetland 28gr 4or ligger under gränsen. Tack för att du hittade den åt mig och inkluderade en praktisk slutsats. Jag ska kolla in tråden. 2 hours ago sidelock sa: Har den nitroprov och max 1/2 borrning så är normalpatroner safe. Lilja behövs bara för högtryckspatroner. Tack! Hur vet man att den har nitroprov? Finns någon indikation eller kan jag utgå från det med tanke på åldern? (den bör vara tillverkad någonstans mellan 80-talet och tidigt 90-tal).
Publicerat Juni 26, 20187 yr Nitroprovning kom i slutet av 1800-talet, så din Nikko har med sannolikhet gränsande till visshet nitroprovats.
Publicerat Juni 26, 20187 yr Författare 17 minutes ago Arctic sa: Nitroprovning kom i slutet av 1800-talet, så din Nikko har med sannolikhet gränsande till visshet nitroprovats. Toppen, tack. Då köper jag på mig lite stål och lär mig skjuta som folk. Så får jag hitta en smed och kolla innan jag börjar skjuta tyngre laddningar (måste ändå göra lite småfix).
Publicerat Juni 26, 20187 yr Kan väl lägga till att nitrokruten kom i slutet av 1800-talet, men tog några år in på 1900-talet innan nitro-proven var fullt ut standardiserade. Men det är långt innan din Nikko gjordes. ?