Publicerat Juni 30, 20188 yr Detta är en populär post. Så har första batchen kött passerat den nyinköpta elröken från Borniak och jag tänkte ge mig på en recension. Komplett paket med rökskåp, rökgenerator, kallrökningstillsats, fläkt för lufttorkning samt en stor säck rökspån, inhandlad från BBQ House och levererad hem till dörren för strax över 9000:-. Levererad på väl packad halvpall och just välpackat var ett genomgående ledord, samtliga delar förutom själva rökskåpet var just välpackade, antingen i kartong och/eller väl inlindat i sträckfilm vilket gjorde att samtliga delar sannolikt kom till mig i samma skick som de lämnade fabriken i Polen. Den enda lilla detaljen var att värmeelementet i skåpet var slarvigt monterat men inte värre än att jag fick komplettera med en liten plåtskruv samt dra till de som faktiskt satt där. Bruksanvisningen var ganska knapphändig och endast på polska och engelska, tyvärr skriven med minimal text, skulle jag kunna läsa den var läsglasögon och förstoringsglas nödvändigt. Dessutom dåligt beskrivet exakt vad som skulle vara med och var det skulle sitta men inte värre än att man med normalbegåvning lyckades lösa det hela. Allt känns väldigt gediget och skåpet verkar väldigt väl isolerat, upplever endast lite svagt förhöjd yttertemperatur på dörren. Alla detaljer inne i skåpet är av rostfritt så alla lösa delar kommer enkelt att kunna diskas i diskmaskinen och i övrigt enkelt att torka ur skåpet efter varje rökning. Matarskruven för spånet går väldigt tyst och verkar väl intrimmad vad gäller farten, producerar konstant en rejäl rök. Något som känns lite fånigt är att spånförrådet är precis 1 deciliter för litet för att rymma en hel av de medskickade påsarna rökspån. Värmeelementet i skåpet är på 1400W eller halvfart 700W, rökgeneratorn på 110W, tyvärr har delarna varsin nätsladd, det borde man kunnat lösa på annat vis. Termostaten i skåpet verkar också vara väl intrimmad, i vart fall i förhållande till min egen stektermometer. Driftskostnaden torde bli högst rimlig allra helt med hänsyn till att löst spån bara kostar en bråkdel av vad puckarna kostar som andra maskiner använder sig av. Enligt bruksanvisningen klarar sig röken utan uppsikt 6-8 timmar så spånåtgången är högst rimlig. Spånstorleken är normal och jag skulle tro att i stort sett alla rökspån på marknaden kan användas bekymmersfritt i röken. Är själv förtjust i enrisrökt och vet att Biltema tidigare sålde ett enespån från Dammådalen. Första batchen bestod av 2 älghjärtan, 1 bisonhjärta 2 slaksidor av vildsvin, 1 karré, 1 stor benfri grisbog samt 2 bitar älgytterlår, allt fick plats utan att vara i kontakt med något av det andra. Sammantaget så tycker jag att Borniakröken är ett mycket bra köp, speciellt detta paket som inkluderar allt man behöver/vill ha!
Publicerat Juli 1, 20188 yr Författare Detta är en populär post. 17 hours ago Galne sa: Vi vill ju se bilder på det du plockar ur den med!! Självklart...