Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
www.anglavakter.com

Sign in to follow this  
paddan

Ansvarig, pluggningsintyg

Recommended Posts

paddan

Hej

Då jag inte får posta i jaktförbund-subforumet (kanske för att jag är ny medlem) så postar jag här då. Står ju ändå "övrigt" så det får det duga. Annars får moderator flytta.

Pluggningsintyg krävs av polisen vid ansökan om vapen på jaktlicens.

Hursomhelst, vem ansvarar för pluggningsintyget?

Vi har tre stationer innan vi har vapnet i handen: Tillverkaren. Distributorn, och slutligen återförsäljaren.

Magasinet ska vara pluggat så man lagligt kan använda det vid jakt d.v.s 2+1 för hagel, samma för älgstudsare har jag för mig.

Så vem permanent pluggar och ansvarar för det här, när sker pluggningen? Hos Återförsäljaren? Svårt att se att producenten i USA skulle plugga något magasin.

Kan man plugga vilket magasin som helst? Hageltub vet jag att man kan plugga, kan man plugga även pop-ut magasin till kulgevär?

En del vapen av kända märken som nyligen kommit ut och inte anlänt till Sverige än kanske, vore tråkigt å be återförsäljaren ta in ett sådant också är det inte pluggat/ingen kan plugga det så man inte får licens. Helt enkelt, vill jag köpa en studsare som inte har 2+1 mag, går det att plugga ett 3+1 mag så det blir 2+1 mag då, och vem gör det här och fixar intyg åt mig?

nuke

/Markus

paddan

Stämmer bra det.

Nej sportskytte och föreningslivet blir det inte :P Blir att övningskjuta på egna marken lite och på jakteskyttekubb samt jakt

Så plugg är ett måste

Så om alla vapen är pluggade vid inköp, menar du butikens inköp då? Alltså ansvarar tillverkare/Distributorn?

Jag ska nämligen fråga på en bössa som är färsk på marknaden vars märke har flera återförsäljare i Sverige. Den har 3+1, 5+1 osv

Kan jag få reda på exakt vem som pluggar den så kan jag fråga dom om det är möjligt att plugga den så min återförsäljare kan ta in den i deras nästa lev.

Ska nog inte vara några problem men man vet aldrig med vissa magasin, det får ju göras ordentligt

EDIT:

Verkar vara handlaren dvs butiken/återförsäljaren?

nuke

/Markus

paddan
27 minutes ago nuke sa:

Pluggen i min Benelli M2 består av en krympning av magasinröret på ett avstånd som bara möjliggör att man får in 2 patroner. Ett sådant magasinrör är tillverkat och monterat av tillverkaren.

Vad jag vet kan du inte köpa en ny hagelhalvauto på jaktlicens i Sverige lagligt annat än pluggat och klart 2+1. Du kan däremot köpa enbart ett opluggat magasinrör om du vill eftersom det räknas som en licensfri del.

Är det kulvapen du ska ha är det enbart vid björnjakt det har betydelse, inte inköp, eftersom begränsningen inte gäller själva vapnet utan bara för den användningen.

/Markus

Aha, då är det alltså tillverkaren som måste göra en plugg version alternativt ett magasin som endast tar 2 för hagel då. Det förklarar saken, då är det dem man ska vända sig till. Antar att återförsäljarna dvs våra butiker i Sverige endast får ta in "Svenska jaktversioner" som vi kan kalla dom d.v.s 2+1 och det är upp till producenten att fixa det

Då var det löst. Men är det inte förbjudet att jaga älg med mer än 2 skottsmagasin i älgstudsaren? Det är alltså bara björn då?

Men inte får man ut å jaga med en älgstudsare som tar 10 patroner, är jag helt fel ute eller? har för mig det