Publicerat November 9, 20232 yr Jag är helt övertygad om att tex us 5-6 stål räcker mer än väl till kråkorna även på håll..
Publicerat November 9, 20232 yr 1 minute ago Hipshot sa: Jag är helt övertygad om att tex us 5-6 stål räcker mer än väl till kråkorna även på håll.. I Danmark har bly som bekant varit förbjudet i många år. En kamerat på Bornholm skjuter MYCKET kråkor. Hans favorit är Fiocchi 24 grams stål sjuor. Släpp in kråkorna lite och träna ditt skytte brukar han säga.
Publicerat November 9, 20232 yr Författare 6 hours ago Dansken sa: I Danmark har bly som bekant varit förbjudet i många år. En kamerat på Bornholm skjuter MYCKET kråkor. Hans favorit är Fiocchi 24 grams stål sjuor. Släpp in kråkorna lite och träna ditt skytte brukar han säga. Jag vet inte hur dom har det med komponenter såsom krut och stålhagel i danmark, Det finns lite jaktforum där det laddas men inte som det var förr med ett stort mkt välbesökt forum och stålkunnigt klientel, dock så vart Maestro putt då han vart ifrågasatt och det slutade med att det forat lades ned och alla fina data inte gick att hitta igen, jävligt synd för han lät provtrycka dom hos eurenco Bofors i sverige.
Publicerat November 9, 20232 yr Författare 7 hours ago Dansken sa: I Danmark har bly som bekant varit förbjudet i många år. En kamerat på Bornholm skjuter MYCKET kråkor. Hans favorit är Fiocchi 24 grams stål sjuor. Släpp in kråkorna lite och träna ditt skytte brukar han säga. Jag vet inte hur dom har det med komponenter såsom krut och stålhagel i danmark, Det finns lite jaktforum där det laddas men inte som det var förr med ett stort mkt välbesökt forum och stålkunnigt klientel, dock så vart Maestro putt då han vart ifrågasatt och det slutade med att det forat lades ned och alla fina data inte gick att hitta igen, jävligt synd för han lät provtrycka dom hos eurenco Bofors i sverige. EDIT: Arne Sander hette han dansken och jag hittade ett par inlägg från 2003 , tror han tog fram de legendariska Danish loads , tror jag har en kopia på dem hemma
Publicerat November 9, 20232 yr 11 hours ago Dansken sa: I Danmark har bly som bekant varit förbjudet i många år. En kamerat på Bornholm skjuter MYCKET kråkor. Hans favorit är Fiocchi 24 grams stål sjuor. Släpp in kråkorna lite och träna ditt skytte brukar han säga. Klart det fungerar. Men för min del blir det svårt, man har ju "skjutit" in sig på avstånd och där vill man inte backa öht. Stål trap fungerar utmärkt MEN när du skjuter på för dej normala håll så är det rätt mkt liv i kråkorna som kommer ned bortom 35 meter.
Publicerat November 9, 20232 yr Ja, har lite for lite erfaring med stål til å vete sikkert…. Knallat ned noen kråkor og korp med us 5 stål i 2014…. Man får bare prøve seg fram. Først av alt må jeg få tag i hagel. JA
Publicerat November 13, 20232 yr Författare På 2023-11-09 at 21:34 Hipshot sa: Klart det fungerar. Men för min del blir det svårt, man har ju "skjutit" in sig på avstånd och där vill man inte backa öht. Stål trap fungerar utmärkt MEN när du skjuter på för dej normala håll så är det rätt mkt liv i kråkorna som kommer ned bortom 35 meter. vad gör du för borrning ? ska du skjuta långt ska det va "trångt " och övningstål :6 skjuter fantastiskt m 3/4 ( 0,75mm) Tänker att om det blir lite mer piller i kråkorna kanske dom bestämmer sig för att dö ordentligt ,
Publicerat November 13, 20232 yr Författare På 2023-11-09 at 22:36 Hakapiken sa: Ja, har lite for lite erfaring med stål til å vete sikkert…. Knallat ned noen kråkor og korp med us 5 stål i 2014…. Man får bare prøve seg fram. Først av alt må jeg få tag i hagel. JA Ja det är värdelös tillgång på komponenter nu, och nya " EU-regler " för krut gör inte saken bättre
Publicerat November 13, 20232 yr 4 hours ago culot sa: vad gör du för borrning ? ska du skjuta långt ska det va "trångt " och övningstål :6 skjuter fantastiskt m 3/4 ( 0,75mm) Tänker att om det blir lite mer piller i kråkorna kanske dom bestämmer sig för att dö ordentligt , Ren slöhet gör att i automaten sitter 3/8.. bocken tror jag har kvart/halv. Blir ju en del änder nu, inbillar mej att man ska hålla sig inom ramen med max halv choke som trängst där. Automaten är ett litet dilemma, den är guld på alla rimliga håll men så fort det blir lite styvt så känns det märkligt. Men kanske dags att ratta i 5/8 och låta den sitta? Mkt psykologi i detta, hade velat haft 3/8-5/8 i bocken med.. skillnaden är enbart psykologisk.
Publicerat November 13, 20232 yr Författare 1 hour ago Hipshot sa: Ren slöhet gör att i automaten sitter 3/8.. bocken tror jag har kvart/halv. Blir ju en del änder nu, inbillar mej att man ska hålla sig inom ramen med max halv choke som trängst där. Automaten är ett litet dilemma, den är guld på alla rimliga håll men så fort det blir lite styvt så känns det märkligt. Men kanske dags att ratta i 5/8 och låta den sitta? Mkt psykologi i detta, hade velat haft 3/8-5/8 i bocken med.. skillnaden är enbart psykologisk. hur många tiondelar är 5/8 ?? om hållen sträcker sig runt 45m och + så är det trängre än Halv du behöver. På närhåll får du skjuta närmare fågel bara,
Publicerat November 13, 20232 yr 4 minutes ago culot sa: hur många tiondelar är 5/8 ?? om hållen sträcker sig runt 45m och + så är det trängre än Halv du behöver. Inte en susning...
Publicerat November 13, 20232 yr Med bly skyter jeg 90 % av kråkene med light mod og mod i min Miroku mk10 og mest 32-34g ladninger. Det rekker forbannet langt ut… Stål skal jo skyte trängre.. Som sagt, jeg må opparbeide litt mere erfarenhet med stål. På trapbanen bruker jeg light mod og har god knus med 24g stål.
Publicerat November 14, 20232 yr Green shot återkallas i Danmark https://ipaper.ipapercms.dk/DLG/LandogFritid/MikeHammer/advarseltilbagekaldelse-af-patroner/?page=1
Publicerat November 14, 20232 yr På 2023-11-13 at 13:39 culot sa: hur många tiondelar är 5/8 ?? 5/8 = 0.625mm
Publicerat November 16, 20232 yr Författare På 2023-11-14 at 22:25 Dansken sa: Green shot återkallas i Danmark https://ipaper.ipapercms.dk/DLG/LandogFritid/MikeHammer/advarseltilbagekaldelse-af-patroner/?page=1 Är det dom som även har förladdning helt i fiber ?
Publicerat November 16, 20232 yr Författare På 2023-11-13 at 13:44 Hipshot sa: Inte en susning... Prestige hade kollat upp ( 0,625mm ) , och i min bok kan du tajta till ett snäpp till, men har du ingen trängre så duger den gott. Observera bara att jag pratar 28g 7-6 stål, Fiocchi hade förut några raska som hette FS28 och undrar om de gick att få tag på i storlek :6 ? Dom har jag sett på papper skjutna med en inv plus i IM dvs något Fi#thår drängre än din 5/8 och de var sanslöst fina trots hög hastighet.
Publicerat November 16, 20232 yr Det är inte säkert att en Invector plus i IM är trängre än 5/8. Mina Browning/Briley Titan mäter endast ca 0.55mm. Motsvarande M ligger på ca 0.45mm.
Publicerat November 17, 20232 yr Författare 10 hours ago Prestige sa: Det är inte säkert att en Invector plus i IM är trängre än 5/8. Mina Browning/Briley Titan mäter endast ca 0.55mm. Motsvarande M ligger på ca 0.45mm. Briley IM bör vara 0,63-0,64mm , men sedan om Browning har lagt in sitt veto baserat på procent är troligen nåt helt annat. Om inte ordningen på Briley har ändrats så är är IM "025 och det är vad åtminstone förr vad som angavs. Det var något jag tyckte var bra med Briley med deras fasta mått vs loppen , och ville man då uppnå en viss procent med den viss patron så böt man fram eller tillbaka tills det passade sina önskemål. 0,45 skjuter säkert 60% med vissa patroner likväl som att 0,55 skjuter 65% men nån Mod eller IM är dom inte i konstruktionen.
Publicerat November 22, 20232 yr Författare Detta är en populär post. Laddade lite Stålpoletter igår, och jag blev jävligt varse att min top notch hageldoserare inte gillar stål. När jag tyckte hagelpelaren låg lite högt i hylsan innan stängning så kontrollmätte jag och det var skillnad på 1-1,5gram. Men jag drog mig till minnes ett trick Stefano på OMV.it sa till mig en gång , " dela upp dosen i 2 små doser" Så jag provade med 2 x 14,3 och det funka skitbra, samma funkar även för bly om man vill öka noggrannheten.
Publicerat November 29, 20232 yr På 2023-11-22 at 10:08 culot sa: Laddade lite Stålpoletter igår, och jag blev jävligt varse att min top notch hageldoserare inte gillar stål. När jag tyckte hagelpelaren låg lite högt i hylsan innan stängning så kontrollmätte jag och det var skillnad på 1-1,5gram. Men jag drog mig till minnes ett trick Stefano på OMV.it sa till mig en gång , " dela upp dosen i 2 små doser" Så jag provade med 2 x 14,3 och det funka skitbra, samma funkar även för bly om man vill öka noggrannheten. Du har väl OMV:s hageldoserare? I min OMV hageldoserare får jag ibland kluvna hagel, så jag var rädd att det kunde bli skador eller stopp om man körde stål i den. Oroar jag mig i onödan? Mvh Jan-Erik
Publicerat November 29, 20232 yr Författare 11 hours ago Jan-Erik1 sa: Du har väl OMV:s hageldoserare? I min OMV hageldoserare får jag ibland kluvna hagel, så jag var rädd att det kunde bli skador eller stopp om man körde stål i den. Oroar jag mig i onödan? Mvh Jan-Erik Tror det sitter en plast bit för att motverka , men ponera tror… jag hade problem m att stålet fastnade och gav ojämna doser, och jag upptäckte det när haglet låg högre i hylsan än andra , tar man hälften x2 vart det bra , inga skador och de5 bör det inte bli om man 8nte är våldsam Mvh P
Publicerat November 30, 20232 yr 11 hours ago culot sa: Tror det sitter en plast bit för att motverka , men ponera tror… jag hade problem m att stålet fastnade och gav ojämna doser, och jag upptäckte det när haglet låg högre i hylsan än andra , tar man hälften x2 vart det bra , inga skador och de5 bör det inte bli om man 8nte är våldsam Mvh P Jag får prova det. Mvh Jan-Erik
Publicerat December 1, 20232 yr Författare Här har vi en kille som nördat ner sig rejält när det kommer till stål . i länken som ” Dave in Arizona” är pappa till så finns det sjukt mycket info och laddata , som förvisso ofta innehåller krut vi inte hittar, men man får en inblick hur det fungerar . https://pipesf16.wordpress.com/1350-vs-1500-fps-ranges-recoil/
Publicerat December 1, 20232 yr Författare Här har vi en kille som nördat ner sig rejält när det kommer till stål . i länken som ” Dave in Arizona” är pappa till så finns det sjukt mycket info och laddata , som förvisso ofta innehåller krut vi inte hittar, men man får en inblick hur det fungerar . https://pipesf16.wordpress.com
Publicerat December 20, 20232 yr Författare På 2023-11-29 at 10:40 Jan-Erik1 sa: Du har väl OMV:s hageldoserare? I min OMV hageldoserare får jag ibland kluvna hagel, så jag var rädd att det kunde bli skador eller stopp om man körde stål i den. Oroar jag mig i onödan? Mvh Jan-Erik Dina kluvna hagel kan ha vart där ifrån början, om inte din rostbehandling på stålet är med olja kan du blanda grafit i haglet eller motor mica dust , det sistnämda fick jag betala två tullgranskningar på raken för , dom fick spelet av två burkar fint " pulver "