Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Featured Replies

Publicerat
  • Författare
På 2023-11-01 at 16:43 Hakapiken sa:

Skal prøve den. Tenkte å handle inn litt B&P 28 wads. Stålhagel får man ikke tak på før etter nyttår…..

JA

Är det amerikanska stålhagel du kan köpa ??   jag tänker på de  tennpläterade haglen ? 

• Svar 116
  • Visningar 14,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Blev lite ladda stål idag , kaliber 16 dessutom då jag har x antal tusen engångs skjutna, och uppåt 1000 kalibrerade  m tdh liggande . 

• En italienare har haft den goda smaken att arrangera så att lite LB stål förladdare ankommit kungliga huvudstaden via kurir. Samma LB förladdning har han använt för test i tryckprovnings utrustni

• Laddade lite Stålpoletter igår, och jag blev jävligt varse att min top notch hageldoserare inte gillar stål. När jag tyckte hagelpelaren låg lite högt i hylsan innan stängning så kontrollmätte ja

Posted Images

Publicerat
  • Författare
På 2023-11-29 at 10:40 Jan-Erik1 sa:

Du har väl OMV:s hageldoserare?  I min OMV hageldoserare får jag ibland kluvna hagel, så jag var rädd att det kunde bli skador eller stopp om man körde stål i den.

Oroar jag mig i onödan?

Mvh Jan-Erik

håll lätt tryck uppåt på spaken så inget mellanrum medges och sedan en mjuk sidorörelse , samma funkar perfekt på bly. 

Publicerat

Ja, regner med det blir hagel fra US.

JA

Publicerat
  • Författare
15 hours ago Hakapiken sa:

Ja, regner med det blir hagel fra US.

JA

Tenn pläterade ? 

Publicerat

Vet ikke hva de klarer å levere…… Må nok ta til takke med det som kommer.

Publicerat

Publicerat
  • Författare
16 hours ago Hakapiken sa:

Ja det är sant,  var det inte så att det går att handla ifrån BPI.inc till Norge ? 
tror Villdsvinsbutiken i Sverige även kan göra så. 
tyvärr ligger det inte i miljötalibanernas intresse att underlätta för oss att ” vara miljömedvetna”  då vi ägnar oss åt jakt . 

Publicerat

Vi kan handle direkte fra Ballistics Products men frakten er jo dyrere enn hagelet……. 

Publicerat
  • Författare
På 2024-01-07 at 10:46 Hakapiken sa:

Vi kan handle direkte fra Ballistics Products men frakten er jo dyrere enn hagelet……. 

Vart ifrån  kommer  stålhaglet ni brukar köpa ?  på förre stålperioden så var väl han " Lipitor " eller vad han hette nån som laddade rätt mkt , hade visst köpt ett flak STEEL krut när det fanns, och hans stål såg jäkligt fint ut.  Det är ett jäkla skit att vi inte får hit grejer, England och USA   behandlar oss med Talibanstatus som det ser ut ,   en förladdning = krigsmaterial i Engelska myndigheters  ögon :wacko:

Publicerat

Tror det meste av stål kom fra US. Jeg startet aldrig med stållading under den tiden. Det var mangelen på blyammo på mitt lager som fikk meg til å starte med hagellading.  Jeg laget meg en shotmaker, kjøpte en mec 600 og leste lade ladelitteratur på alle forum…. Stor takk til deg Peter 😊

Publicerat
  • Författare
På 2024-01-12 at 18:26 Hakapiken sa:

Tror det meste av stål kom fra US. Jeg startet aldrig med stållading under den tiden. Det var mangelen på blyammo på mitt lager som fikk meg til å starte med hagellading.  Jeg laget meg en shotmaker, kjøpte en mec 600 og leste lade ladelitteratur på alle forum…. Stor takk til deg Peter 😊

Tack själv, det är bara roligt att hjälpa sina grannar, men jag undrar hur Danskarna gör idag för dom var tidiga med att Ladda stål själv och en gång i tiden var det genom Sverige och Staffans Vapen de fick sitt Alliant STEEL krut, och så även Nordmännen.    Hittar inte på historiken varför Sverige kranen stängdes ? Kan det vara att Handlarna i Norge och Danmark hittade egna kanaler till Alliant STEEL ? 

• 2 months later...
Publicerat
  • Författare

en av mina italienska  kontakter har fått fram en lovande laddning i 12/76  med hjälp av krutet 410/2  är det någon som har koll på om det krutet finns i Sverige ??    BP 102   kan även vara en kandidat . 

Siffrorna  han ser mkt lovande ut , och ifrån en 18,2  och fulltrång tryckpipa   fick dom siffror runt 430ms och under 800 bar.   Detta  är bra på riktigt för en så pass tung laddning som 35g stål.  Jag saknar  76 kammare så blir det nåt provat m dessa krut så pratar vi 12/70.  

• 1 year later...
Publicerat

Jävligt impad att du ids hålla på med ladderiet, genuin respekt! 

Publicerat
  • Författare

Greentrail.fi     och olkkonen.fi      verkar sälja  stålhagel i vart fall , sistnämda hade  zinkpläterade stål 

och det tror jag på   15 eu /2 kg , greentrail  95sek /kg    för opläterat.  

• 4 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Då jag redan provat en liiite rappare laddning med Tecna’n krut som med 1,95g visar 485 på display då pratar vi 500 V0
Reducering 0,05g lugnar ner den lite och träffbilderna blir bättre, inte för dom var dåliga men US 2 ( 3;81mm) behöver inte gå så fort. Men nu klev jag ner till 1,80x28,6 så med en försiktig killgissning kliver den ner till 430 V2.
Mitt recept som är just mitt eget, men jag utgår ifrån en 32g laddning som jag reducerar haglet 3,5-4g men denna gång reducerades även krutet, det med syfte sänka farten och gynna träffbilden för grovt stål behöver inte gå så fort. Tanken är att smiska på Skarv i vår med dem, och sänker dom skarv så lär det mesta i fågelvägen trilla av dem.

Hylsa SAGA omladdad
Tdh NS 688 Tecna,n krut LOT 2017 1,80x 28,6: US2 (3,81) IT:1 förladdaren BP28 skuren 4 flik 3/4 ner med 1x2mm kork i botten
Patronen stängdes på 58mm prick och den vek ihop sig fint.