Hoppa till innehåll

Problem med bygelrepeter


Björnstigen

Recommended Posts

Jag har en Winchester modell 88 bygelrepeter .243 från 1967 (om jag minns rätt).
Jag gillar bössan skarpt men den kärvar ofta vid repetering och framförallt då den ska mata in första kulan vid fullt magasin.

Laddar jag magasinet med bara 3 kulor brukar det oftast inte vara några problem även om det kan hända även då.

Några tips om vad det kan vara?
Vågar inte skruva isär mekanismen då vapensmeden på GESAB sa att det inte var att rekommendera då den var ganska avancerad.
Rent logiskt skulle man väl kunna tänka sig att den behöver rengöras, ser dock inte alls skitig ut, eller att magasinet inte är orginal och därför inte passar 100%?
Tror dock det är ett orginalmag i den men vad vet jag.

Har även funderat på om jag repeterar för försiktigt, är ganska nyexaminerad så jag har ganska bägränsad erfarenhet av vapen rent generellt.

/Magnus

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är det bara/främst första kulan så skulle jag börja med magasinet. Kolla att det inte är skit någonstans, det är ändå en enkel åtgärd. Första patronen brukar sitta lite hårdare och byglar brukar behöva en viss... bestämdhet vid repetering.

Till syvende och sist så är det en fråga om känsla och grader i helvetet. Det kan vara något som kärvar någonstans, att första patronen får lite annan vinkel än resten eller att du bara är för försiktigt vid repetering.

Hoppas att det löser sig.

/Patrik

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack, ska inspektera det lite närmre vid tillfälle.
Jag upplevde inte detta som ett problem första gångerna jag använde bössan men numera tycker jag det händer så ofta att jag inte ens brukar ladda med 4 skott.
Nu har jag inte haft bössa så länge och har nog max skjutit 2 askar övningsammo med den så jag tror snarare att jag ändrat hur jag repeterar än att den skulle ha samlat på sig mer skit.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...