Publicerat Juli 5, 20187 yr Jag har en längre tid velat prova ett lingon sikte och i går blev det av. Jag och en kollega var på skjutbanan och jag provade ett Aimpoint sikte för fösta gången. Det började vid inskjutningen, när jag först tittar i siktet är punkten rund men efter någon sekund blir den till ett sträck så det var skit svårt att skjuta in siktet. Detta fortsatte hela kvällen och blev värre ju längre vi höll på tillslut var det inte längre en punkt i siktet utan bara ett sträck. Jag har ett brytnings fel och jag misstänker att det är därför det blir så här, Men jag har aldrig upplevt detta på något annat sikte. Normalt använder jag ett Bushnell Elit 1-6.5 med belyst punkt och där har jag inte detta problem. Jag använder aldrig glasögon när jag jagar eller skjuter för jag har inte så dålig syn att det behövs men när jag jobbar vid datorn så är glasögon ett måste. Är det bara att ge upp lingon sikte för min del?
Publicerat Juli 5, 20187 yr Just det du beskriver är brytningsfel som ger det utseendet på just rödpunktsikten. Men man kan inte riktigt jämföra det med ett belyst kikarsikte då det är lite olika hur man belyser. I ett aimpoint är det bara en diod som lyser på främre linsen som är semireflekterande av rött ljus. Det kan mycket väl va så att det inte fungerar för dig men innan du ger upp det helt så kolla i lite olika modeller av rödpunktsikten för det kan skilja en del. Har själv lite brytningsfel som gör att punkten blöder lite i kanterna men för min del funkar 2moa punkt bättre än t.ex. 4moa.
Publicerat Juli 5, 20187 yr Vilket Aimpoint var det du testade? Jag hade H1 tidigare men bytte till H2 när den kom. För mig funkar det bättre att skjuta med H2 än H1. Och jag har också brytningsfel.
Publicerat Juli 5, 20187 yr Författare Att det blöder lite är väll helt ok men för mig så blev det ett diagonalt sträck så det var mer eller mindre omöjligt att skjuta. Detta var ett H1 sikte som jag sköt med. Jäkligt lätt och smidigt sikte för övrigt måste jag säga. Jag märkte inte ens att det satt på bössan. Vred jag upp styrkan på punkten fick jag bara ett bländande diagonalt sträck vred jag ner styrkan blev det kanske lite bättre men då syntes ju inte punkten / sträcket så bra.
Publicerat Juli 5, 20187 yr Köpte ett Micro H2 och trodde det var sabb - lingonpricken såg ut som en snöflinga. Kontaktade Aimpoint som bad mig fota fenomenet med mobilen - och se på fan om inte pricken på fotot minsann är rund och fin. Så fick jag reda på mitt brytningsfel utan att behöva besöka ögonshamanen!
Publicerat Juli 5, 20187 yr Författare Jo jag förstod att det var mina ögon som spökade för polaren hade inga problem alls. Siktet var monterat på en 22a så vi sköt rätt många skott. Polaren sköt bra med den men jag sköt sämre och strecket blev värre ju längre tiden gick. Beror väll på att ögonen blev tröttare. Jag skall kolla med en jakt kompis om jag kan få låna hans Aimpoint vet inte vad det är för modell tyvärr tror jag han har den monterat på sin drilling.
Publicerat Juli 5, 20187 yr För mig som också har brytningsfel spretar punkten mindre om jag drar ned ljusstyrkan, Hade först en h2 2moa, sedan en h1 4moa som gick bättre då man kundre dra ner ljusstrykan mer och ändå se punkten bra, men spretade ändå lite ibland. Av nån sjuk anledning så funkade en kompis gammal ampoint 7000 4moa ännu bättre än micron. gått ifrån aimpoint helt och kör en trijicon rmr med gula triangeln nu, upplever inga problem där.
Publicerat Juli 23, 20187 yr Författare Jag var på jaktia i kosta Boda o kollade in sikten. Där hade dom ett riktigt bra utbud av kvalitét sikten. Men jag har tyvärr insett att aimpoint inte fungerar med mina ögon efter att jag kollat i några. Jag kollade in många lågförstorande sikten allt från steiner till swarovski. Jag fastnade för två khales 1-5 o Swarovski 1-6 men Swarovskin vinner för deras punkt var lite större o lös nästan lika starkt som på aimpoint. Fick riktigt bra känsla av detta sikte. Blev därför lite besviken på Swarovski 1-8 den punkten gick inte o få lika stark som den i 1-6. Så nu är det bara till o spara ?
Publicerat Augusti 3, 20187 yr Har också brytningsfel. H1an blir bara en stor stjärna medan 9000 2 moa funkar ok så det skiljer på nåt sätt mellan modellerna.