Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Danish Oil eller Tru Oil till knivskaft?

Featured Replies

Publicerat

Hej hej!

Jag har ännu inte gjort någon kniv men känner verkligen att jag vill testa! Frågan är bara: Vad ska man använda på skaftet för att få en bra och blank yta? Jag vill definitivt inte ha en matt yta, blanka ytor ser så mycket bättre ut!

// Gustav

Publicerat

Tru oil ger en blankare yta jmf danish oil. Jag har använt det nån gång till knivskaft och ytan blir nästan som lackad i fihish. Innan jag gör slutfinish på mina knivskaft låter jag de stå i en burk med 50/50 linoljeterpentin över natten.

Lycka till!

Publicerat
  • Författare
48 minutes ago Jr_Moberg sa:

Innan jag gör slutfinish på mina knivskaft låter jag de stå i en burk med 50/50 linoljeterpentin över natten.

Är detta nödvändigt?

Publicerat

Du lär inte behöva använda lika mycket av slutprodukten för att få yta, du lär få en bättre/mer hållbar yta samt att skador inte kommer att synas lika väl,

men bortsett från det så tror jag inte att det skulle kunna komma att behövas, nu skall tilläggas att detta är mina testiklar som gissar sig fram till svar baserat på mina rätt djupa men smala kunskaper om hur man skapar yta på trä. /C 

Publicerat

C's bollar har en bra poäng som väl stämmer överens med mina erfarenheter. True oil härdar fort, tränger inte in särskilt mycket i trät och blir väldigt blank, inte alls de egenskaper jag vill ha av oljan till mina knivar. 

Publicerat

Blanda de första strykningarna av tru-oil med 50% balsamterpentin för bättre inträngning i trä. Efter sådär 8-10:e strykningen funkar det med ren tru-oil….

Kan vara läge att putsa av ytorna med 0000-trollull vid var 5:e strykning. vill man ha en mattare yta stryker man inte mer med tru-oil efter putsning av ytan utan går på vax eller vad man nu vill ha till slutfinish.

Publicerat
  • Författare

Om jag förstått det rätt:

Efter putsning av skaftet, börja med ett bad i 50% terpentin och 50% linolja (går kokt kallpressad bra?) över natten. Därefter flera lager Tru-Oil tills man får den ytan man söker.

Sålänge resultatet blir bra är jag nöjd. Det behöver inte vara super-perfekt.

Publicerat

Du förstår rätt. 

Kokt eller kallpressad linolja med terpentin går bra. Kallpressad tränger in bättre i trä än kokt linolja med kokt linolja med terpentin duger till bra om du har det tillgängligt. 

Publicerat

Kallpressad linolja kan "svettas" på kolven länge efter man har behandlat den- använd helst kokt linolja.