Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Är detta en korrekt behovsmotivering? Femte vapnet

Featured Replies

Publicerat

Hej,

Jag har 1 st klass 3-bössa som jag skjuter hare med. Jag har också en .308 halvautomat för drevjakt på vildsvin, en .308 som jag använder för pyrschjakt på rådjur (och allt möjligt) samt en .30-06 som tidigare använts för vakjakt på vildsvin och jakt på allt möjligt. Just nu har den inget kikarsikte monterat, och kan därför bli bra för björnjakt. Jag har dock ännu inte varit på någon björnjakt. Bössan i .30-06 kan också bli en riktigt bra bössa för plains game-jakt i sydafrika, som jag gjort förut och ska göra igen.

Nu har jag sökt licens på en tikka T3 i .308 som jag ska montera ett stort och tungt kikarsikte på. Bössan blir vakjaktspang nummer 1 och ska användas främst för vildsvin. Jag har inte skickat in någon behovsmotivering, trots att det är mitt femte vapen (och fjärde klass 1...) som jag söker licens på. Nu funderar jag på om jag borde skicka in en behovsmotivering självmant för att slippa postgången när polisens handläggare väl kommer till mitt ärende.

Om jag kompletterar min licensansökan med en behovsmotivering i linje med nedanstående, tror ni att det är tydligt och bra för Polisen, eller borde jag komplettera med ytterligare info?

Befintliga vapen:

klass 3: harjakt

klass 1 halvautomat: drevjakt vildsvin

klass 1 .308 med liten kikare: pyrschjakt rådjur och hjort

klass 1 .30-06 utan kikare: björnjakt

Nya bössan:

Tikka T3 .308: stort sikte för vakjakt vildsvin.

Publicerat

Skriv INTE "jag har dock ännu inte varit på någon björnjakt"

Skriv att du ska ha bössan till björnjakt.

Det är upp till dom att bevisa att du inte jagar björn om dom har problem med detta.

Publicerat

När jag sökte senast i Stockholms län sa de att 5+6 gevär/vapen(okt 2017 tom jan 2018) i vapengarderoben inte behövde motiveras när jag ringde och kontrollerade mitt "innehav". Sagt och gjort så sökte jag inköpstillstånd och fick det utan motivering.

Så sök utan motivering att du vill ha vapen 5 eller 6 i garderoben.

Frågar de så säger du "toppfågeljakt" aktuellt vapen och frågan brukar komma isf via ett telefonsamtal när licensen ska skrivas ut eller om det kommer en fråga via e-post.

Publicerat
  • Författare

Ah! Goda råd! Jag hejdar mig från att mickla med processen, om de inte ringer.

Publicerat
14 hours ago chevreuil sa:

Ah! Goda råd! Jag hejdar mig från att mickla med processen, om de inte ringer.

Jag fick motivera nu sist muntligt på telefon + att det skulle in skriftligt och det tog en massa tid i onödan att vänta på breven från handläggaren. Tror inte att dom hade allt för brottom med att skicka ut det.

Jag bytte ett hagel gevär mot en kombi och fick motivera behovet.

Så jag hade skickat in motivering direkt för att påskynda licensen.

Publicerat

Förra året sökte jag på 5 och 6 vapnet, som i slutänden behandlades samtidigt, utan motivering i Stockholm. Ena var en hagelbrakare och jag hade redan två sedan tidigare. Gick bra utan frågor.

Publicerat

Jag sökte på mitt 6:e vapen i dag via nätet. Där kom man inte vidare om man inte skrev en motivering för sitt 5 eller 6:e vapen.

Sen brukar jag bara motivera det jag söker på. Dock sparar jag alla motiveringar själv så jag vet vad jag skrivit.