Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Har trasslat in mig lite i kombiträsket.

Featured Replies

Publicerat

Var in till en jaktbutik igår då vi hade annat ärende till den stan. 

Hittade inte så mycket kul på kulvapenfronten och frågan är vad man bäst kompletterar en R8 classic sporter 6.5 och 8x57 samt en 6mm-06 med fet pipa med. Kollade om de hade någon R8x stomme att känna på, eller någon kl2 pipa och sist men inte minst deras begagnade sikten, men inte heller där något vettigt (om man inte vill ge 11000kr för ett mycket slitet varipoint 2.5-10 - vilket jag inte vill). Så började kolla mer allmänt och hittade en Heym 22 (S eller F - vet jag inte då jag inte hunnit läsa på tillräckligt ännu) men fy fan, dra åt helvete vilken bössa med sin aluminiumlåda ? Kaliber 16/222. Med ett vettigt sikte på toppen skulle den där kunna bli pyrschbössornas pyrschbössa! Vad finns det mer i samma register vad gäller smidiga kombivapen? Inte alls samma känsla i pappas Antonio Zoli 20/222 eller en Tikka eller Brno - priset är ju dock ett helt annat på Heymen med - ungefär dubbla, eller tredubbla pengen.

Publicerat

Med tanke på var du jagar skulle jag satsat på minst 6,5x55 i kulpipan då iallafall jag vill att ett kombivapen ska duga till hela registret man jagar. Men känner du inte så är ju oftast kl2 kombis mycket billigare. 

Har exabit kvar sin Tikka kombi är den ju annars riktigt kul klass 2 pipa på.

Sauer & Sohn m54 är ju rätt smutt men oftast dyra dom med

Publicerat

Närmst kommer nog Merkel SLII......

/T

Publicerat

Ville jag haft en kombi så hade det blivit en Sauer m/54.

Publicerat
  • Författare
1 hour ago TekDr sa:

Med tanke på var du jagar skulle jag satsat på minst 6,5x55 i kulpipan då iallafall jag vill att ett kombivapen ska duga till hela registret man jagar. Men känner du inte så är ju oftast kl2 kombis mycket billigare. 

Det kommer jag att ha R8:an till. Än så länge har jag inte sprungit på grisar så många gånger på bockjakten att jag känt att det skulle vara betungande att släppa de till nästa gång. Det som möjligtvis skulle kännas är om jag finge dov i pass för det har jag aldrig skjutit innan. 

Har exabit kvar sin Tikka kombi är den ju annars riktigt kul klass 2 pipa på.

Ptja, inte utan att suget finns där och jag har skänkt ett par tankar åt den där bössan ?

Sauer & Sohn m54 är ju rätt smutt men oftast dyra dom med

Är de inte som Merklarna? Typ 210 mfl, de uppfattar jag som några jäklar klumpedunsar - riktiga 3"2:or i nävarna ?

Publicerat
  • Författare
1 hour ago pmt sa:

Närmst kommer nog Merkel SLII......

/T

Absolut, dock över budget. Försöker kränga min T3 för 8500kr och nån tusing kan jag skjuta till men inte mer ?

Publicerat
45 minutes ago Joacim sa:

Är de inte som Merklarna? Typ 210 mfl, de uppfattar jag som några jäklar klumpedunsar - riktiga 3"2:or i nävarna ?

Nej, det är något helt annat....

/T

Publicerat
  • Författare
Just now pmt sa:

Nej, det är något helt annat....

/T

Skönt att höra ?

Publicerat
45 minutes ago Joacim sa:

Absolut, dock över budget. Försöker kränga min T3 för 8500kr och nån tusing kan jag skjuta till men inte mer ?

Då blir det nog lite småsvårt om du inte håller dig i klass 2..... Men du har Heym, Sauer, tidiga Merklar, Krieghoff och Blaser (de tidiga, innan BBF 95/97).

/T

Publicerat
  • Författare
4 minutes ago pmt sa:

Då blir det nog lite småsvårt om du inte håller dig i klass 2..... Men du har Heym, Sauer, tidiga Merklar, Krieghoff och Blaser (de tidiga, innan BBF 95/97).

/T

Ja, är ganska införstådd med att jag bör hålla mig vid klass2, vilket inte direkt stör mig. Har främst fokuserat kring Heym och Blaser ESxx modellerna i mitt sökande här under dagen. Ska dock utöka med de andra i din "lista" - tackar ?

Publicerat
2 minutes ago Joacim sa:

Ja, är ganska införstådd med att jag bör hålla mig vid klass2, vilket inte direkt stör mig. Har främst fokuserat kring Heym och Blaser ESxx modellerna i mitt sökande här under dagen. Ska dock utöka med de andra i din "lista" - tackar ?

Ja ja - skulle en österrikare trilla förbi så duger de med som regel.

/T

Publicerat
1 hour ago Joacim sa:

Ptja, inte utan att suget finns där och jag har skänkt ett par tankar åt den där bössan ?

Tikka 70:n såldes tidigare i veckan så den kan du gott slå ur hågen ;)

Publicerat

Merkel/Simson SL1 är också galet smidig och lätt om man vill hålla sig till klass 2. De få jag sett har också varit aningen billigare än SL2.

Har själv också, åtminstone för stunden, fastnat lite för dessa smidiga klass 2-kombi som ren pürschbössa. Framtiden får väl utsäga om jag vidhåller vid konceptet efter ha testat det skarpt ett par år, men nu säger jag bara :wub:!

Publicerat

Började "karriären" med morfars Heym 22S i 20/222 Rem. Otroligt smidig liten bössa! 

Sköt ganska många djur med den innan jag skaffade egna bössor. Efter att morfar slutat jaga är den nu min och igår kväll monterades ett litet kikarsikte i det nyinskaffade montaget. 

Kommer att bli årets bockjaktsbössa! Kort, lätt och smidig - perfekt till lockjakten! Ser sällan några grisar första veckan på bockjakten så det känns inte som något större problem!