Publicerat Juli 25, 20188 yr Ska göra ett skjutkort i Excel 2007. Då min kikare har sjusteringen på 1/6 Moa Vill jag att dem värdera jag lägger in delas med 1/6 så på 220m blir de 1, 2/6 typ. Har markerat cellen, gått upp under fliken Allmänt, Valt Bråk, men jag får inte välja värdet? 1/6 Någon som kan detta? har suttit 3 kvällar och snart tror jag proppskåpet brinner! S
Publicerat Juli 25, 20188 yr i cellen du vill ha ditt resultat: =b3/6 om b3 är cellen med det värde du vill använda
Publicerat Juli 25, 20188 yr Förstår inte utifrån din beskrivning exakt vad du är ute efter. Vill du att cellen ska skriva ut bråktalet ska du använda talformat bråk i cellerna. Se guide: https://support.office.com/sv-se/article/visa-tal-som-bråk-0121ecac-1773-4f2d-8cd3-7db51fd83b77 Verkar dock som om sjättedelar inte går att välja. Har du prövat alternativet att välja ”upp till en siffra”? Kanske funkar Vill du skriva ett bråktal manuellt i cellen utan att excel gör om det till ett datum eller annat knepigt så kan du skriva en ’ dvs en enkel ”fnutt” så räknas cellen som text och ändrad inte. Sitter på landet utan dator så jag känner mig handikappad. Mitt livs kall är att försöka hjälpa folk med deras excelproblem och nu känner jag mig otillräcklig. Redigerad Juli 25, 20188 yr med erik.jader Stavfel
Publicerat Juli 26, 20187 yr Ett tips är att söka på youtube sök exempelvis bråk,formel,excel finns ganska bra beskrivningar där för oss som är mer datahookers än hackers /M
Publicerat Juli 26, 20187 yr Författare Exakt. Dit har jag hittat men hur ställer jag in 1/6? Eller skriver forlmen? Youtube är scannat efter hur man gör. Har provat WPS office men samma där.
Publicerat Juli 26, 20187 yr Istället för att välja ”Bråk” väljer du ”Anpassat” ( eller ”Custom” om du kör engelsk version) och sen fyller du i en 6:a istället för det sista frågetecknet i formeln (se bild) så kommer du få 6 i nämnaren. ?
Publicerat Juli 26, 20187 yr Författare Tack så mycket ska prova! Efter jag får igång datan då den inte tålde färden ut på gräsmattan!
Publicerat Juli 27, 20187 yr 11 hours ago hs_merkel sa: Tack så mycket ska prova! Efter jag får igång datan då den inte tålde färden ut på gräsmattan! Genom fönstret, förstår jag.