Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Montering dämpare

Featured Replies

Publicerat

Sitter och funderar lite... (varning utfärdas), delar med mig av det som surrar i huvudet i vetskap om att det finns några rätt duktiga mekaniker där ute.

Har en Ase ultra SL5 liggandes med gänga 5/8-24, genomgång .30 Har även en remington 700 (308win) med deras gamla sporterpipa, ytterdiameter ungefär 15-17mm (är inte i hemmet just nu och kan mäta, tar detta ur huvudet)

Om man skulle försöka jämka ihop detta och därmed få lite användning av sagda dämpare, vilken väg är då egentligen bäst att gå, har några olika alternativ, ett är jag lite frågande till om det faktiskt håller.

Alternativ 1. Gänga pipan med den gänga som ger godkänd stödyta avseende ytterdiameter, fixa en adapter*

Alternativ 2. Gänga pipan med så stor gänga som fysiskt får plats (M15,M16) löd dit en krage som ger stödyta. (egentligen gör man det väl i omvänd ordning så stödytan svarvas 90 grader mot gängan), fixa en adapter*

*Stalon gör adaptrar från olika gängor till m18x1, i sådana fall så sätts dämparen upp i svarv och får ny gänga

Alternativ 3: Löda på en hylsa stor nog att göra en gänga som passar dämparen och stödkrage samtidigt. Fördelen är att man här slipper adapter samt inte behöver gänga om dämparen. Frågan är väl om det håller? En killgissning skulle väl säga att hylsan blir 4-5cm lång, lödd med silverlod. 

Tankar?

/Patrik

Publicerat

Använd ASE Utran till bojsänke- och gänga pipan efter en lättare och mera jaktanpassad dämpare 

Publicerat
  • Författare
1 hour ago Dansken sa:

Använd ASE Utran till bojsänke- och gänga pipan efter en lättare och mera jaktanpassad dämpare 

Du har i och för sig rätt i sak, för det är en tung liten tjockis, men...

Ska jag ut och jaga där det ska gå snabbt eller vara smidigt så lämnar jag antingen dämparen hemma eller tar dubbelstudsaren. Det här var mer tänkt för vak och lite skytte för att störa omgivningen lite mindre.

Samt att jag är snål och tycker att jag kan använda det jag har i stället för att köpa nytt ;)

/Patrik

Publicerat

Jag lossade gängadaptern från min ase sl5 och fick 2 nya adaptrar gjorda. M14 och M18. 

A

Publicerat
  • Författare
1 hour ago kaka sa:

Jag lossade gängadaptern från min ase sl5 och fick 2 nya adaptrar gjorda. M14 och M18. 

A

Med gängadaptern, menar du då bakstycket? Jag har fått intrycket att dessa är monterade så att dom inte ska gå att lossa nämligen.

Publicerat

Det var det svaret jag fått med när jag mailat Ase. 

Men Where there’s a will, there’s a way?. Min satt väldigt hårt men med ett bra klämstycke som var svarvat efter dämparen och en bra nyckel så släppte det ?. Mitt användningsområde är som ditt ungefär,  skjutbanan någon gång och eventuellt någon vakkoja för att slippa flamman. Oftast sitter adaptern kvar på pipan och inte i dämparen när jag skjutit men mig gör det inget. En nyckel tar ingen plats och lätt att ta med. 

A

Publicerat

Ja bakstycket 

A

Publicerat
  • Författare

Var uppe i skåpet och mätte igår. Visade sig att jag hade lyckats komma ihåg fel. Eller hade lite otur när jag skulle minnas måtten, eller nåt...

Pipans ytterdiameter är rätt så exakt ett par tiondelar av en millimeter större än gängmåttet, så om bara loppet är någorlunda i mitten så ska det nog gå att lösa utan några större ingrepp. En krans/fläns/krage lär jag få löda dit så dämparen sitter kvar sen, men det är en annan sak.

Lite nyfiken är  ändå på min sista frågeställning, så om någon vet så får ni gärna dela med er :)

/Patrik