Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kaliber till elefantjakt

Featured Replies

Publicerat

Tänkte bara påpeka en sak för alla som tycker det är ett måste med 375 eller ännu grövre till våra i sammanhanget ganska små älgar.

En av de mest legendariska storviltjägarna i Afrika "Karamojo" Bell, sköt över 1000 elefanter. Med en 7x57 ??? ;D

Publicerat

6,5x54 MS har fällt massor den med.

Publicerat

Räcker denna ??? ;):D

http://www.blocket.se/vi/10449578.htm?ca=1_7_s

Jag har tänkt fara och se på denna "ärtbössa" så får man se vad det är för något. ;)

Jag har pratat med honom och prislappen är satt till 12 000:- skr. ;D

Publicerat
Tänkte bara påpeka en sak för alla som tycker det är ett måste med 375 eller ännu grövre till våra i sammanhanget ganska små älgar.

En av de mest legendariska storviltjägarna i Afrika "Karamojo" Bell, sköt över 1000 elefanter. Med en 7x57 ??? ;D

Det är ju viss skillnad att skjuta en helmantel genom hjärnan och att uppnå blodtrycksfall och förblödning via genomskjutning av kroppshålan. Men det visste ni säkert redan.

Publicerat

Hjärnskott är effektivt helt klart, men det är få som klarar det, Bell plockade ju ner sträckande änder i flyckten med samma bössa så skjuta kunde han.

Sedan hade han något som många jägare i dag inte har, anatomi kännedom! han visste hur djuret såg ut innanför huden, och kunde hitta hjärnan i alla möjliga vinklar.

Jag vet då av många älgjägare som inte har någon som helst koll på var hjärta, lungor, ryggrad, mm finns, dom vet var träffområdet är men inte vad dom skall träffa där. Många gånger har jag hört " jag höll mot bogen" som förklaring på var dom siktat.

Publicerat

Undrar hur många som knallade vidare med en ärta i kolan om han nu fick ihjäl 1000? En elfanthjärna är inte stor och herr Bell var som de flesta andra sekelskiftande storviltsjägarna ganska förtjust i alkohol. :-

Publicerat
Undrar hur många som knallade vidare med en ärta i kolan om han nu fick ihjäl 1000? En elfanthjärna är inte stor och herr Bell var som de flesta andra sekelskiftande storviltsjägarna ganska förtjust i alkohol. :-

Är man full mest hela tiden, så kanske det inte påverkar skyttet så mycket som man skulle tro? Alkohol räknas väl som ett dopningsmedel inom skyttet, liksom betablockerare, som lugnar ner hjärtat och sänker pulsen. Att sätta dubbelstudsarens andra skott i hjärnan på en anfallande, ilsken och skadskjuten elefant skulle säkert kräva nerver av stål.  Eller en asfull Great White Hunter.  :)

Pygméerna i regnskogen påstås ha jagat elefanter med spjut, så att de kröp under buken och satte in spjutet i hjärtat på elefanten, då gäller det att välja rätt sida när man springer undan den fallande bjässen.

Publicerat

Pygméer vet jag jagade elefant genom att springa fram och stöta ett spjut i ljumsken och skära av pulsådern till benet, sedan handlade det om att ta sig undan för elefanterna gillade inte tilltaget och förvandlade plågoanden till tältpinne omgående. Resten var lätt, följ efter den skenande hjorden och följ blodspåret till man hittar sin elefant.

Glömmer aldrig den TV inslaget från när jag var liten, man satt som klistrad vid tv'n när det var naturprogram, Janne Lindblad och Sucksdorf var favoriterna, bla jagade dom giraffer med spjuten, lejon förvandlades till piggsvin av masajerna och eskimoerna väntade vid sälarnas lufthål med sina harpuner, då hade inte naturmupparna så stor makt i TV rutan, bambi syndromet var inte lika utbrett helt enkelt utan jakten visades som den var rakt av.

Publicerat

Ja, det där med pulsådern till benet låter ju nog mera trovärdigt. Visst är det synd att sådana program inte visas längre, ungarna får ju en helt skev bild av verkligheten när de inte får se sådant mera.

Publicerat
  • Författare
Räcker denna ??? ;):D

http://www.blocket.se/vi/10449578.htm?ca=1_7_s

Jag har tänkt fara och se på denna "ärtbössa" så får man se vad det är för något. ;)

Jag har pratat med honom och prislappen är satt till 12 000:- skr. ;D

Den är till blåval
Publicerat
  • Författare
Hjärnskott är effektivt helt klart, men det är få som klarar det, Bell plockade ju ner sträckande änder i flyckten med samma bössa så skjuta kunde han.

Sedan hade han något som många jägare i dag inte har, anatomi kännedom! han visste hur djuret såg ut innanför huden, och kunde hitta hjärnan i alla möjliga vinklar.

Jag vet då av många älgjägare som inte har någon som helst koll på var hjärta, lungor, ryggrad, mm finns, dom vet var träffområdet är men inte vad dom skall träffa där. Många gånger har jag hört " jag höll mot bogen" som förklaring på var dom siktat.

Tyder på en viss skicklighet med eller utan alkohol,inte sant. Har du läst boken eller bara artikeln i en jakttidning för en del år sedan?Kommer inte ihåg vad boken hette, lånade den på biblioteket och där var massor av läsning om storviltjägarna i Afrika.