Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Förslag på bössa med kryssmag och 3-lägessäkring.

Featured Replies

Publicerat

Jagat på troget med min tikka m55 ett par år, skjuter fantastiskt men stör mig  på radmagasinet och lite kort för mig som vill ha ca 37cm. kvar i skåpet blir den nog ändå då den passar frugan utmärkt. 

köpte en winchester 70 308 för en 500-ing från ett dödsbo förra året, tyckte den var rätt trevlig! råkade dock lova bort den till bror min om han tog jägarexamen, det gick snabbt för honom :ph34r:

Villl gärna ha en bössa med "säker" säkring som hindrar slagstiftet och går att plundra säkrat, och såklart kryssmagasin med möjlighet att ladda ovanifrån. Win70 finns hoguekolv till om man hittar en med underbeslag. Finns några fler kandidater med samma egenskaper utöver winchestern? har kikat på några:

Sako L579, AII, 75(inte helt 100 på säkringen där dock)

Mauser M12/ vinner man något på en nyprod plaster med ivärmd pipa i kvalité mot en äldre win 70?

M98-bygge, haft en innan som bara stått då det verkar bli kostsamt med ny 3-lägessäkring anpassat för kikare. men hittar man en färdig kanske... 

cg 1900, sneglat på en hyfsat nyompipad 6,5a, är väl lite tveksamt där med med säkring och plundring? monte-carlostock:yucky:

Publicerat

Tikka M65 har ju kryssmagasin om du nu gillar de äldre Tikkorna.

Publicerat

Ruger M77 är inte nämnd ännu.

Publicerat

Win 70 eller Ruger M77 mk2

båda brukar finnas till fyndpriser, speciellt i 30-06 eller magnumkalibrar som 7mmRM och 338wm om man nu gillar det.

Publicerat
2 hours ago Dr Krall sa:

+1:ar här! 

Publicerat
  • Författare
3 hours ago Dr Krall sa:

En M77 har jag ärligt talat bara klämt som hastigast på en gång och tyckte den kändes rapplig med hemskt trycke:wacko: men det kan ju varit ett måndagsex 

Publicerat
2 hours ago alle sa:

En M77 har jag ärligt talat bara klämt som hastigast på en gång och tyckte den kändes rapplig med hemskt trycke:wacko: men det kan ju varit ett måndagsex 

Rapplig - mja det håller jag inte med om.

Dåligt trycke - absolut från fabrik men det finns bra eftetmarknadstrycken eller så lämnar man orginaltrycket för filning/polering hos smed så kan man få de bättre än de eftermarknadstryck jag känt på, med nackdelen att man inte kan reglera avtryckarvikten. 

Publicerat
6 hours ago Dansken sa:

Winchester 70

Say no more…...

Håller med!

Publicerat

Winchester 70, sen om du vill söka lite mer och ha en med kontrollerad matning så finns det också.

En winchester 70 i 338wm så har du en bra bössa, ev byta bakappa till en tjockare och dämpare på.

Publicerat
  • Författare

Impulsbokade en flång ny howa 1500 stainless 308 för 5000:- kommer nog aldrig upp i kvalitetskänslan i min tikka m55 eller en win70 men kan nog bli bra som slitvarg om jag får någon att fixa dit öppna riktmedel på pipan. Hoguekolv passar mig riktigt bra i anläggning. 

Får se hur den känns, kan nog bli en win70 med då jag får en plats till över så snart brorsan får licensen. 

Screenshot_20180804-193544.png

Publicerat

Är nog att betrakta som en god bruksbössa, även om kvalitetskänslan inte kan jämföras med M55:an (har haft båda). Blir du sugen på den rejälare Hoguekolven med full aluminiuminsats är det bara att hojta till. Har en i nyskick som bara samlar damm för stunden. :)

Publicerat

Jag ska hjälpa min fd chef att bli av med bössorna från sin bortgågne far. 

Har inte sett dem ännu men det skall vara en Remington i 30-06 med i kalaset. Får hem grejerna ikväll så jag ska kolla över dem då. 

Kan kanske va nåt :)

/M