Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Sako fråga.

Featured Replies

Publicerat

har en AIII 6,5x55. är det bara att byta pipa till en .375HH om jag vil ha en sånn? vad mer behöver göras?lådan passar väl vad jag har förstått. ta upp stötbotten?

Publicerat

Lessen men lådan är nog för kort, du måste nog upp på magnumlängd.

Publicerat
B)
Publicerat
  • Författare

hehe det gäller att prioritera lite här i livet..jobb är jobb, men sakosnack är ju alltid sakosnack ;D

var egentligen bara en impulstanke ang ompipningen, är nog nästan billigare att sälja 6,5an och leta efter en sako i .375HH..

jo tror bestämt att AIII finns i .375HH, har för mig att en i jaktlaget har en sån..

Publicerat
B)
Publicerat
Eskimo1! Både AIII och AV är långa lådor!

Det var därför jag skrev "nog" i mitt inlägg ;)  Men på kompisens PPC står det AIII på lådan och det är en 308:a låda ???

Publicerat
B)
Publicerat

Inga bilder, men det är Sako´s PPC:are 6mm med laminatstock helt rostfri. Ska kolla en gång till så jag inte ljuger.

Publicerat

Eskimo - din är ju en sako 75... och de har andra märkningar! Vi pratar äldre sako här med två låsklackar.

Hulken - det går bra men om du vill att originalkolven skall hålla så behöver du en rekylbult också i kolven. Även om du hittar en beggad pipa till en AIII eller AV så blir det en slant och det är enklast och lika billigt att hitta en beggad original .375.

Publicerat
Eskimo - din är ju en sako 75... och de har andra märkningar! Vi pratar äldre sako här med två låsklackar.

Jamendåså, då är mysteriet löst :)

Publicerat
  • Författare

Hulken - det går bra men om du vill att originalkolven skall hålla så behöver du en rekylbult också i kolven. Även om du hittar en beggad pipa till en AIII eller AV så blir det en slant och det är enklast och lika billigt att hitta en beggad original .375.

jo, tror det också...

har en hva 649 9,3x62 för tillfället, men om jag hittar mig en forrester 308 eller 243, som senare skall bli 6mmBR skulle det ju vara roligt med en sako som grovsing också...

Publicerat

Hulken - har du hittat Henriks tråd om "En sako trippel för allt vilt"? Om du hittar en Forrester 308 så varför inte en Vixen 6PPC istället - eller 6x45? + 375 naturligtvis!

Publicerat
  • Författare

visst har jag läst den, en mycket bra inspirationskälla måste jag säga :)

vet inte riktigt varför jag har fastnat för 6mmBR, har bara gjjort det på nåt sätt. inte alls omöjligt att om det blir en 308 att man behåller 308 pipan för övningsskytte, och skruvar i 6mmBR till jakten...

egentligen så har jag inget behov av en klen klass1, isåfal enbart för övningskytte, klarar mig riktigt bra om jag har en grovsing samt en flackskjutande 6mm till rådjur och fågel.

men hursom, mycket tankar men lite pengar hehe, får ta en sak i taget, och prio nummer 1 är utbyte av 6,5an mot en bössa med kort låda för framtida 6mmBR projekt. fördelen med en forester i 308 är att jag kan träna billigt på älgbanan med den i sommar, men blire en 243a så får man skjuta 9,3x62 på älgbanan, vilket egentligen inte är något problem förutom att jag måste skaffa riktigt bra rengöringsgrejjer till 9,3an också ;D

Publicerat

Jo man har nog alltid för lite pengar för sina tankar, drömmar och funderingar, oavsett vad de är. När man slutar drömma så slutar man nog leva. Fortsätt du med dina funderingar så får du se att det aldrig slutar... Resan är roligare än resmålet ibland.