Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bygelrepeter/Presicion ?

Featured Replies

Publicerat

Hur små eller stora träffbilder kan man förvänta sig av en Winchester 94 eller en Marlin 336 egentligen på 80-100m?

/Micke

Publicerat

Med min tidigare Winchester 94 i 30-30 (Antuiqe modell) och öppna riktmedel (williams firesight korn) samt winchester silvertip ammo skjöt jag ungefär 5cm på 100 meter från bänk. Klart godkänt men då var det också dagsljus ute och men vanliga öppna riktmedel (winchester orginal bakre sikte)

Vet dock inte om precisionen skulle bli bättre med diopter.

Publicerat
  • Författare
Med min tidigare Winchester 94 i 30-30 (Antuiqe modell) och öppna riktmedel (williams firesight korn) samt winchester silvertip ammo skjöt jag ungefär 5cm på 100 meter från bänk. Klart godkänt men då var det också dagsljus ute och men vanliga öppna riktmedel (winchester orginal bakre sikte)

Vet dock inte om precisionen skulle bli bättre med diopter.

5cm är ju grymt bra med öppna sikten :D

Har antique modellen pipband runt framstocken som de vanliga 94modellerna?

Misstänker att de som har framstock utan pipband skjuter något bättre än de med.

/Micke

Publicerat

Nu är jag inte mer än 99,9% säker men jag vill minnas att det var pipband på den modellen.

Bra skjöt den i alla fall, dock är kanske 5 cm en dålig referens eftersom jag hade den så kort tid och bara skjöt några serier efter inskjutning. Vet ju inte om jag hade fortsatt lyckas med 5cm varje gång om jag haft kvar den.

Men winchesters bygel ska klara de flesta jaktsutiationer på 100 meter om den inte är totalt kvaddad eller i händera på nån klåpare

Publicerat

Jag har en Marlin .444 och har en hyfsad träffbild, en snusdosa(7cm i Diam) med 4 plugg i tät föjld, på hundra meter... Pluggen är hornady 265 grains 

Publicerat

har en outfitter 444marlin som skjuter ca3-4cm på 100m

både med blykula o mantlat

samme

Publicerat

Och vad har du snöat in på för något nu då ??? ??? ??? ???

Mvh!

Publicerat
  • Författare
Och vad har du snöat in på för något nu då ??? ??? ??? ???

Mvh!

När jag var yngre så sysslade jag rätt mycket med renodlad smygjakt i skogen :) tänkte återuppleva det.

Vill ha en kort smidig bössa i hyffsat potent kaliber,hade då bla en Winchester 88 i 308 men den bössan sköt inget bra(ca 7-10cm på 100m) och hade ett vedervärdigt dåligt tryck.

Har kännt på ett par 94 studsare och deras avtryck var lika rena och fina som på vältrimmade single action revolvrar.

Sen är det ju alltid kul att prova nya grejor också ;D med tanke på ditt nick så borde du skaffa dig en också samtidigt med en långrock ;D

/Micke

Publicerat

ha ha , dagens garv

laugh.gif

Publicerat

;D

Bra tanke.. been there, done that! Jag föredrog då en kombi faktiskt, kort och mångsidig. La dock ned den jakten när hundarna flyttade in i livet.. sen tror jag inte mitt tålamod räcker till för ändamålet. Vet inte hur många gånger man blivit utskälld av rådjur alt upptäkt och bara fått se en vit akterspegel på väg bort i skogen.. Du har ju redan en kombi så du borde rimligen vara väl rustad för ändamålet. Dock, alltid kul med nya grejer! Har du plats i "garderoben" för detta projekt eller ska du avyttra något?

Mvh!

Publicerat
  • Författare

Min kombi är allt annat än kort,smidig och lätt men jag trivs ändå väldigt bra med den som vak och passbössa.

Plats är skapad för nyförvärv,bara det behagliga lyxproblemet att bestämma sig för vad ;D

/Micke

Publicerat

är det inte bara att kapa?

Publicerat
  • Författare

Kapa vad ??? min kombi? i så fall neeeej.

/Micke

Publicerat

nemän dåså, då får du väl ta å skaffa en bygelskramlare då...

Apropå det så har min 450 marlin skjutit 2,5 cm som bäst 3 skott på 80 m, då med kikare, med aimpoint har jag inte lyckats skjuta mindre än 6-7 cm men det är ingen vidare bänkbössa.

Publicerat
  • Författare
nemän dåså, då får du väl ta å skaffa en bygelskramlare då...

Jajamensan ;D så ska det låta.

Lutar åt att det blir någon begagnad 94 då det verkar tunnsått med beggade Marlins i kalibrar under 45-70.

/Micke

Publicerat

Vad synd Micke! Jag har lovat bort min -94 kal 30-30. Hade du varit tidigare ut med tråden hade du fått den!  ;) Fast så är det väl alltid! Erbjudanden kommer alltid sent. Man köper en bil och så kommer ett erbjudande som på posten med en billigare och bättre....  ;D

Ha det gott!

Roggman66

Publicerat

det står en 444marlin hos svante nillson uppsala

samme

Publicerat
  • Författare

Aj fan Roggman den hade suttit fint  :'(  har funderat på det här några veckor...skulle lagt ut en tråd direkt.

samme.

Du tittade inte möjligvit på prislappen? skick?

/Micke

Publicerat

En polare håller på att ta jägarexamen, så för en månad sen lovade jag han den. Gratis é billigt + ca 60 patroner....

MVH Roggman

Publicerat

priset var mellan 7000_8000:- skicket var väldigt bra om jag minns rätt där får du en bra pang för pengen och sedan kan du höra av dej så ska jag skicka några blykluttar som du kan testa du kommer att bli förvånad när du ser effekten av dessa

mvh. samme