Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hänga och stycka klövvilt

Featured Replies

Publicerat

Även om det kanske roligaste är att jaga, finner jag ett rätt stort nöje i att själv ta till vara det jag skjuter. Hela cirkeln från att träna skytte, röja pass, bygga torn, passa och hänga bytet, stycka och slutligen tillaga det, eller ge bort en bit gott kött bereder mig både nöje och glädje. Jakten är en fulländad hobby för den ger flera perspektiv och involverar flera olika delar. 

Nu blev kanske min inledning lite högtravande, men mitt bekymmer är att jag skall flytta. Detta innebär att jag ibland kommer få svårt att hänga, flå och grovstycka klövvilt. Eftersom jag tycker det är roligt med denna delen med kommer jag i det yttersta att försöka lösa det på olika vis, men när det inte går måste jag ha ett alternativ.

Jag har förstått att en del jägare lämnar in sina djur här: http://www.sjunkarod.com/ De gånger jag inte kan  lösa det själv funderar jag på om det kan vara ett alternativ för mig med. 

Är det någon här som lämnat in klövvilt till dem och kan tänk sig att dela med sig av synpunkter om upplevelsen? 

Publicerat

Vi brukar lämna in när gubbarna inte orkar vara med längre. Är väl helt ok men jag tycker att de styckar lite tråkigt och märker upp köttet lite konstigt. Priset är väl inget att gnälla över men de hänger aldrig köttet längre än tre dagar så jag brukar packa om mitt kött och mala det mesta när vi lämnar in där. Vi lämnar i stort sett bara in vildsvin till Sjunkaröd.

Läs igenom deras anvisningar ordentligt för gör man inte som det står blir kroppen kasserad och man kan få betala ändå.

Publicerat
  • Författare
1 hour ago M-Ola sa:

Vi brukar lämna in när gubbarna inte orkar vara med längre. Är väl helt ok men jag tycker att de styckar lite tråkigt och märker upp köttet lite konstigt. Priset är väl inget att gnälla över men de hänger aldrig köttet längre än tre dagar så jag brukar packa om mitt kött och mala det mesta när vi lämnar in där. Vi lämnar i stort sett bara in vildsvin till Sjunkaröd.

Läs igenom deras anvisningar ordentligt för gör man inte som det står blir kroppen kasserad och man kan få betala ändå.

Ok! För min del kommer det förhoppningsvis bara bli en nödlösning vid behov.

Själv brukar jag försöka hänga dov i upp till en vecka om vädret tillåter. Synd att de bara hänger det i 3 dagar. Tack för tipset om anvisningarna, vore tråkigt om de kasserar något.

Är det grovstyckning bara?

Är det vacumpackat när du hämtar det?

En del går alltid till korv och annat gott, men några bra stekar vill man ha.