Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bussning ljuddämpare

Featured Replies

Publicerat

Har köpt ny bussning till ljuddämpare för den andra försvann i flytten nu i somras. En som som sitter i bakkanten av dämparen. Och hålet är mycket mindre än avd pipan är i diameter så jag tänkte borra upp hålet större. 

Nån som vet hur stort hålet på bussningen i jämförelse med pipan?

Mvh David 

Publicerat

Hålet ska SVARVAS upp till måttet. Borrar du blir hålet antingen trekantigt annars hugger det för du inte kan spänna upp ordentligt. Lägg hålet ett par tiondedelar över pipans mått (eller vad tillverkaren rekommenderar)

Publicerat
  • Författare

Okej tack för hjälpen. Har en svarv på jobbet så ska kolla om en kan hjälpa mig 

• 2 months later...
Publicerat

Hej, 

Jag smygkapar lite i tråden med en fråga.

Tidigare ägare har lyckats gänga min Huskvarna 1600 30-06 med 14x1,5 istället för 14x1. Jag vet att det finns en del dämpare med min gängning men utbudet är skralt.

Går det att sätta på en bussning med övergång till 14x1 eller finns det risk för att man skjuter iväg dämparen?

Anledningen är att pipan är kapad till 51,5cm och jag har ingen lust att kapa ytterligare.

Alternativet som jag ser det är att svarva av nuvarande gängor och gå ner ett snäpp eller köpa en dämpare (14x1,5) som jag kanske inte kan använda på min nästa bössa. (Jag ser den nuvarande som min instegsbössa). 

Tacksam för alla råd jag kan få. 

Publicerat

Jag har också M14x1,5 på två av mina pipor eftersom S&L hade det som standard innan. När jag beställde min Stalon-dämpare kollade jag om det gick att byta bussningen inne i dämparen om jag skulle skaffa annan pipa och det skulle gå utmärkt enligt Stalon. Bara att skicka upp dämparen till dem så bytte de för en ganska rimlig peng. Så köp du en dämpare med "rätt" gänga och skaffar du sen annan bössa/pipa så går det att byta bussning i dämparen. De flesta dämpare går ett få i M14x1,5 men de kanske inte finns på lager.

• 2 months later...
Publicerat

Det blev en Stalon WM 145 från Astro Sweden av den enkla anledningen att det går att byta gänga som du skrev M-Ola. Nu är det bara att vänta tills Licensen är klar. Tack för tipset! 

Publicerat
1 hour ago Maltrocks sa:

Det blev en Stalon WM 145 från Astro Sweden av den enkla anledningen att det går att byta gänga som du skrev M-Ola. Nu är det bara att vänta tills Licensen är klar. Tack för tipset! 

Beställ med rätt gänga direkt! går utmärkt så slipper du bytet...

/M

Publicerat
1 hour ago Maichel sa:

Beställ med rätt gänga direkt! går utmärkt så slipper du bytet...

/M

Jo det är det jag gjort. Det har visat sig att pipan är för kort för att gänga om så det finns bara ett alternativ vilket är att beställa med 14x1,5. Om det senare blir en annan bössa så får jag se om jag säljer både bössan och dämpare eller byter gängan i ljuddämparen men det är ett senare problem.