Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Öppna/stängda slutstycken??

Featured Replies

Publicerat

Det är mycket bilder på skjutna bockar i de flesta olika kanaler nu. Men vad jag inte förstår är varför det är så många stängda slutstycken med på bilderna? Ska det skjutas igen eller tycker de att vapnet är snyggare med slutstycket är stängt?:unsure:

Publicerat
40 minutes ago faxe sa:

Det är mycket bilder på skjutna bockar i de flesta olika kanaler nu. Men vad jag inte förstår är varför det är så många stängda slutstycken med på bilderna? Ska det skjutas igen eller tycker de att vapnet är snyggare med slutstycket är stängt?:unsure:

Jag har de bara för att retas!

Publicerat

Har inget att varken öppna eller stänga nu under bockjakten ✌️

Publicerat
53 minutes ago faxe sa:

Man gör ju alltid patron ut när man jagat färdigt och själv känner jag inget behov av att ha slutstycket hängandes och slamra öppet. Bössan blir inte mer oladdad för det. Jag brukar även torrklicka bössan när jag jagat klart och har plundrat och kollat den noga, innan jag stoppar den i fodralet.

När jag tar fram bössorna öppnar jag alltid slutstycket och kollar att bössorna inte är laddade oavsett.

Däremellan sitter jag inte och onanerar på avtryckaren och magasinen sitter aldrig i bössorna när de inte brukas.

Så, vad hjälper ett öppet slutstycke? ?

Publicerat

jag har oftast mitt stängt när jag jagar själv . dock plundrar jag och har magasin i fickan så endast stängd för att den inte ska hänga och slamra.

Publicerat

Varför ska man ha öppet slutstycke på bockjakten som oftast är ensamjakt? Känns lite trevligare att bära ut bocken genom skog och oljeväxter med plundrad bössa och stängt slutstycke. 

Publicerat
  • Författare

Jag brukar oxå ha stängt slutstycke när jag jagar själv och bär ut viltet. Men om jag fotar nedlagt vilt med vapnet så tycker jag att det ser bättre/trevligare ut med ett öppet. Jag menar inte denna tråd som kritik av dem som tar dessa bilder, undrar bara mest. Då jag är en av den som alltid påpekar stängda slutstycken när det är fler som är tillsammans vid vapenhantering. Jag har säkert själv glömt (enligt mig) att öppna vid någon bild på bössa/vilt. Men jag kommer alltid att ställa mig frågan " är det laddat" när jag ser ett vapen med stängt slutstycke.

Publicerat

Vid större gemensamhetsjakter känns det som ett bra alternativ för alla inblandade, för man stöter ju tyvärr på nån då och då som inte borde ha vapen. Lite som med körkort och bilar. Med samtliga vapen brutna/öppna på gemensamhetsjakter har alla med vapenvett lagt ribban på en nivå där de vettlösa gjorts lite mindre farliga.

I övrigt känns det mest besvärligt att höra slammer och få in skräp i bössan. ??

Publicerat
  • Författare
9 minutes ago Flintbüchse sa:

Vid större gemensamhetsjakter känns det som ett bra alternativ för alla inblandade, för man stöter ju tyvärr på nån då och då som inte borde ha vapen. Lite som med körkort och bilar. Med samtliga vapen brutna/öppna på gemensamhetsjakter har alla med vapenvett lagt ribban på en nivå där de vettlösa gjorts lite mindre farliga.

I övrigt känns det mest besvärligt att höra slammer och få in skräp i bössan. ??

Ser ingen risk med att få skit i bössan när man tar en bild:wink:.

Publicerat

Personligen ser jag inte problemet med stängda slutstycken på bild. 

Om vi tar och tittar på hur tillverkarna visar sina bössor så är det med stängda slutstycken:

https://www.sauer.de/de/produkte/repetierer/

https://www.blaser.de/produkte/repetierbuechse-r8/

https://www.remington.com/rifles

Naturligtvis får man tycka att det ser bättre ut med öppet slutstycke. Jag delar inte den uppfattningen. Jag retar mig nog mer på de som känner att slutstycket måste vara öppet, då det ger ett lätt hoplofobiskt intryck. ?

Att slutstycket ska vara öppet vid sammankomster på gemensamhetsjakter håller jag med om -- men det betyder inte att jag alltid springer omkring med öppet slutstycke när jag är själv. 

Publicerat
  • Författare
10 minutes ago Arctic sa:

Att slutstycket ska vara öppet vid sammankomster på gemensamhetsjakter håller jag med om -- men det betyder inte att jag alltid springer omkring med öppet slutstycke när jag är själv. 

Jag har aldrig skrivit när du springer omkring!

Publicerat
21 minutes ago faxe sa:

Ser ingen risk med att få skit i bössan när man tar en bild:wink:.

Ser ingen risk med vapensäkerheten då heller ?

Publicerat

På allmän plats och i grupper är det bra med öppna för allmän trevnad och känslan av att vara helt bombis på att allt är som det ska. Har själv varit med om en potentiell skräckscenario: ny jägare fällde sin första älg (före mig, den jäkeln!) och var jätteglad såklart, precis som vi alla andra var. Alla samlas och han får klappar på axeln osv osv. Maken och jag kommer farandes och hans hökögon ser stängt slutstycke på skyttens bössa som dinglar och far över axeln mitt i gruppen medan han snackar och gestikulerar och berättar glatt. Maken plockade honom försiktigt men direkt åt sidan och frågade om bössan var plundrad. Det var den inte. Utan omladdad. Och osäkrad fortfarande. 

Skitobehagligt hur nära glädjerus kan vara katastrof ibland.

På bild tycker jag att bössan ser trevligare ut stängd men har ofta öppet själv av vana. 

Publicerat

Självfallet kan endast ett brutet vapen vara att anse som säkert.

Fast det säger vi inte, ety då kan inte proletariatet vara med längre. ;) 

Publicerat

Bra Faxe! Håller med dej, det SER trevligare ut på bild.. Självklart är det upp till var och en och hur man har det under jakt eller transport kring osv men vid fototillfället? 

Tänk en gemensambild under en hageljakt med brytvapen, samtliga ihoplagda.. 

Tror jag skapat exakt samma tråd några år tillbaka i tiden :whistling:

Publicerat

Brytvapen är "sexigare" brutna på bild 

Studsare tycker jag ska ha stängt slutstycke 

Detta gäller "trofébilder"  gruppfoto ska vara brutna brytvapen eller inga alls kanske I undantagsfall Studsare som är korslagda framför gruppen med öppna slutstycken