Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
Sign in to follow this  
Outdoorsman

Blyfria kulor i 6,5 x 55 och annat om blyfrågan

Recommended Posts

henke67

Jag är mest förvånad över standard avvikelsen på Barnes och Oryx. (I viss mån även Hornady. Men std avvikelse av 2...)

Outdoorsman

Håller helt med när det gäller variationen i hastighet. Och avvikelse från den uppgivna.

Jo, vi diskuterar om vi alls ska uppge SD den i den vetenskapliga rapporten vi jobbar med nu. Som ekolog är det förstås obegripligt att uttala sig efter två observationer av varje kula, men det är så man normalt jobbar med dessa frågor. Ibland nöjer man sig till och med med 1 skott. Anledningen är att det kostar 500 euro per skott, dvs det drar iväg snabbt. 

henke67

Jag förstår att det blir dyrt. Vad jag tvekar på är vilka erfarenheter man egentligen kan dra? Kanske kan man se direkt correlation mellan de olika testresultaten och hastighet. Och därmed köra billigare test (endast hastighet) för att minska osäkerheten i slutsatserna. 

Outdoorsman

Då är vi i princip tillbaka på anslagsenergi, dvs ingen hänsyn tas till expansionsförloppet.

Med tanke på vad jaktammunition kostar så är jag förvisso av åsikten att det är fullt rimligt att begära såväl att hastigheten är relativt konstant som att expansionsförloppet är det vid en given hastighet. Om ammunitionen håller hög repeterbarhet känns det som om regeln "två skott och ett tredje om ngt oväntat sker med ngt av de två första" kan funka. Vilket är regeln som tillämpades (och som är vanlig). Men det spretar som sagt en del... vilket får en att fundera både på kvalitetskontroll och en tänkbar orsak till oförklarligt dålig skottverkan som man ibland upplever.

henke67

Njae. Nu missförstod du mig. 

Om man ur en begränsad mängd data kan dra slutsatsen/ få fram en algoritm för, hur variationen på det man söker (kan vara olika saker) tex avlämnad energi för produkt x varierar beroende på en annan variabel (ex hastighet) som är billigare att testa så kan man genom att utföra ytterligare tester på det billigare sättet minska ”spridningen” även för slutsatser dragna ur det första dyrare testet. 

Om du tex genom att mäta hastigheten på tre askar Barnes kan komma fram till att den variationen du såg gällande hastighet i det första dyra testet utgör extremvärden så kan du med någorlunda konfidence spekulera i att ytterligare tre askar skjutna i det dyra testet inte kommer att drastiskt förändra de testresultaten. Åtminstone inte lika mycket som om du dessutom måste ta med i beräkningen att hastigheten kan variera dubbelt så mycket som den gjort i nuvarande test. ( dubbelt så stor variation på extremvärdena är nog optimistiskt om provgruppen var två eller tre) 

Outdoorsman

Då är jag med. Visst! Borde inte behövas, men...

hs_merkel

Orkar inte läsa hela, men pratas de något om diameter på kulan? Som minimum krav? 

S

sidelock
3 hours ago hs_merkel sa:

Orkar inte läsa hela, men pratas de något om diameter på kulan? Som minimum krav? 

S

Inget sagt om det, men om minimikravet skulle ändras till nämnda 115gr så skulle .257 bli aktuell som klass1-kaliber med kopparkula och även 6mm om bly tillåts med den lägre vikten.

Tyskarna har 6,5mm minimum.

För min del anser jag att klass 3/4 kan slås ihop och att klass 2 kraven kan sänkas så 22 hornet och 22wmr kan användas med 50gr kula. 

killer_mouse
2 hours ago sidelock sa:

Inget sagt om det, men om minimikravet skulle ändras till nämnda 115gr så skulle .257 bli aktuell som klass1-kaliber med kopparkula och även 6mm om bly tillåts med den lägre vikten.

Tyskarna har 6,5mm minimum.

För min del anser jag att klass 3/4 kan slås ihop och att klass 2 kraven kan sänkas så 22 hornet och 22wmr kan användas med 50gr kula. 

Även att 17 kalibrarna flyttas upp till nuvarande klass 3 vilt 

chevreuil

Ovanstående bygger på att jägarna tar ansvar använder vettiga kulor. En 124 gr Sierra Match King ur en 6,5-.284 är nog inte riktigt lämplig för björnjakt... Förhoppningsvis inser myndigheterna att man redan då man skrev ut licensen till jägaren delegerade ett rejäl dos ansvar till honom, och att klassindelningen som sidelock beskriver bara vore en förbättring.

• Like 1

Tuffhund
På 2018-08-17 at 10:09 Outdoorsman sa:

Jag har gjort en liten summering av Jägareförbundets arbete i blyfrågan de senaste tio åren, och dessutom skrivit om en undersökning jag håller på med när det gäller skottverkan av blyfria kulor i 6,5 x 55. Den senare kan vara intressant när det gäller den pågående översynen av Naturvårdsverkets föreskrifter. Jägareförbundet har i processen gått in med den preliminära rapport som finns länkad i artikeln, och som visar att blyfria kulor som finns på marknaden (i alla fall de tre vi testat) ger identisk skottverkan som kulor med blykärna, trots att de blyfria kulorna inte uppfyller kraven på anslagsenergi. Förbundet har framfört att vi vill se en övergång till avgiven energi på sikt, och att kraven för kulvikt och anslagsenergi bör sänkas till 7,5 gram och 2000 J på kort sikt. Tyskland har exempelvis samma krav på anslagsenergi oavsett kulvikt, medan de skandinaviska länder dels har en minimivikt på 9 gram, dels kräver större anslagsenergi för kulor mellan 9 och 10 gram.

https://jagareforbundet.se/jakt/jaktnyheter/2018/08/koppar-vager-lika-tungt-som-bly/

https://blogg.jagareforbundet.se/2018/08/17/sista-chansen-for-blyet/

Har ni fått någon återkoppling från Naturvårdsverket? Jag skulle gärna skjuta klass ett-vilt med min 6.5x55 blyfritt.

Mvh

• Like 2